dakterras

klaarheid
Topic Starter
Berichten: 5

dakterras

#1 , 15 sep 2012 21:28

een schets van de situatie:
ik woon in een rijhuis met een keuken die achteraf is bijgebouwd,
aan de linkerkant: de muur van de keuken is een gemene muur.
aan de rechterkant: een gemene muur ongeveer twee meter verwijderd van de rechtse muur van de keuken, daartussen een pad dat uitgeeft op een kleine tuin.
achter de keuken: de tuin, die van de linkerbuur wordt gescheiden door een gemene muur in het verlengde van de linker gemene 'keukenmuur'.
daarachter hoge hangaar.

Ik was van plan op het plat dak van de keuken tegels in teak te leggen en te gebruiken om te zonnen.
Dit plat dak is toegankelijk met een ladder van in mijn tuin.
Echter de buren gingen niet akkoord met het idee omdat dit inkijk geeft in hun tuin en hun slaapkamer.
Ik stelde voor rondom het platdak bloembakken met riet te zetten of eventueel een soort muur van mat glas.
maar geen enkel voorstel was naar hun wensen en ze dreigden ermee naar de vrederechter te stappen.
Ik heb dus tot morgen om te beslissen of ik die tegels verwijder of niet, met de vrederechter tot gevolg.

Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid was om het proces te winnen,
ik ben allesinds bereid om ervoor te zorgen dat er geen inkijk is.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klaarheid
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 15 sep 2012 21:39

extra informatie:
de rechterbuur heeft ook een bijgebouwde keuken twee meter van de gemene muur.
Tussen die muur en de keuken loopt een pad dat uitgeeft op zijn tuin.

vanuit mijn tuin heb ik inkijk in zijn slaapkamer en omgekeerd
vanuit mijn slaapkamer heb ik inkijk in zijn tuin.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 15 sep 2012 23:19

Er staat een tegenstrijdigheid in uw uitleg .
U schrijft : "ik was van plan op het plat dak tegels te leggen "
iets verder : " ik heb dus tot morgen om te beslissen of ik die tegels verwijder...." .
Als uw buren effectief naar de vrederechter stappen , hoort u meteen wat mag en niet mag , en het kost u niets .
U kunt ook informeren bij de dienst stedenbouw van uw gemeente .
Privacy en inkijk naar de buren wordt geregeld door art. 675-680 Burgerlijk wetboek , boek II , titel IV , hoofdstuk II , afdeling III ( burgerlijk wetboek.be ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

klaarheid
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 16 sep 2012 00:28

sorry voor de onduidelijkheid,
ik had al een aantal tegels op het dak geplaatst,
van zodra ze die zagen kwam er reactie.

als de vrederechter beslist dat dit niet kan,
is er een mogelijkheid om die daar te laten liggen, voor het uitzicht ofzo zonder ingebruikname, dus zonder er effectief te gaan opzitten?
de constructie van die tegels is los van het dak, biedt dit voor mij een voordeel?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 16 sep 2012 00:47

U gaat er vanuit dat het niet zal kunnen volgens vrederechter ?
Mischien beslist die wel dat het wel kan , dus laat u niet in de hoek drummen , vooraleer u meer weet .
Ik zou mij geen enkele wetgeving te boven kunnen halen waarin verboden word om terrastegels op een plat dak te leggen . Dus laten liggen die dingen . Je kunt er planten in pot op zetten , en het is niet verboden deze potten regelmatig van water te voorzien .
Als uw tegels geen beschadiging kunnen veroorzaken aan de ondergrond , of geen gevaar opleveren op omklikken is dit idd. een voordeel . Een vaste constructie kost heel wat meer , waarbij u ook rekening moet houden met de draagkracht van het dak .
Is het uw eigendom ? Bij een huurhuis kunnen andere zaken meespelen .
Zie ook onderstaande link naar topic .

http://www.juridischforum.be/forum/view ... as+privacy" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

dieke
Berichten: 1299

#6 , 16 sep 2012 11:09

1. Heb je voor zulke dingen als een dakterras geen vergunning nodig?
2. Losse houten tegels? Wat bij storm?

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 16 sep 2012 14:14

Lees dit al eens.
http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=151" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=l ... GjtTQpngmw" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance
Berichten: 2615

#8 , 16 sep 2012 15:00

De links die Franciscus geeft zijn uittreksels uit het B.W. ( art. 675-680 ) zoals ik al eerder aanhaalde .
Wat met art. 678 en het optrekken van een constructie ( scheidingswand ) op 1.90 m van de perceelgrens ? Stedenbouwkundige vergunning nodig ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

klaarheid
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 16 sep 2012 15:35

het is geen huurhuis en de tegels kunnen niet wegvliegen bij een storm.
ik heb de artikels gelezen, maar ze leren me weinig bij.

ik vraag me nog af, stel dat ik de linkse buren kan overtuigen,
hebben de rechtse dan een been om op te staan aangezien de muur een twee meter verwijderd is van hun perceel?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 16 sep 2012 15:48

Uw terras is 1,9 meter van de gemene muur en hun ramen zijn dus vermoedelijk ook 1,9 m van de gemene muur.
Dus wat kan daar het probleem zijn.

Op een gemene muur mag u bouwen ...ernaast dient u een vergunning te hebben.
Ga maandag naar de gemeente dan weet u perfect wat er plaatselijk mag en wat niet.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 16 sep 2012 16:43


ik vraag me nog af, stel dat ik de linkse buren kan overtuigen,
hebben de rechtse dan een been om op te staan aangezien de muur een twee meter verwijderd is van hun perceel?
In het begin was niet duidelijk welke buren bezwaar hadden ( links of rechts ) , waarbij nu duidelijk is : de rechtse .
Dit vergemakkelijkt de zaak , zoals Franciscus schrijft :
U begaat géén overtreding op art . 678 ( die stelt dat u geen rechtstreeks uitzicht mag hebben in woning buren , u mag een balkon /terras hebben, en gebruiken , zodra dit 1.90 m verwijderd is met de perceelgrens .)
U hoeft linkse buren niet te overtuigen .
Verder kan niemand u verplichten om kosten te maken ( muur met glas op uw dak zou vergunningsplichtig zijn , bouwen op gemene muur niet van toepassing wegens afstand wettelijk .) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

klaarheid
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 17 sep 2012 21:04

oke bedankt allemaal

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”