Industriele dampkap met schoorsteen in gemene muur

zjeeraarken
Topic Starter
Berichten: 1

Industriele dampkap met schoorsteen in gemene muur

#1 , 14 sep 2012 23:42

Hallo iedereen,

Ik heb net een huis gekocht, naast een restaurant. Leuke buurt, leuke mensen, alles leuk, MAAR achteraan ons huis op 2m hoogte <ik ben zelf 1m84>en pal boven mijn koer hangt een gigantische aluminium bak <70cm op 50> met daaraan een 8 meter hoge aluminium pijp. De bak is de motor van de dampkap. Die hangt buiten zodat het lawaai binnenin het restaurant nogal meevalt. Het gevolg is dat ik en niet de klanten naar het geronk mogen luisteren. Bovendien hangt die bak zwaar te trillen, waardoor in de achterbouw van mijn huis deuren en ramen meetrillen.

Ik heb een nogal zeker vermoeden dat die dampkap niet reglementair geplaatst is, maar wat kan ik doen? Hoe begin je aan zoiets?
Laat je zoiets vaststellen?

De kans dat de restauranthouder/buur gehoor zal geven aan mijn klacht, is zeer klein. Volgens mij is er voor hem geen andere mogelijkheid
om die dampkap ergens anders te hangen. Daar zit net het grootste probleem. Voor het restaurant is onze gemeenschappelijke muur de ENIGE muur die een buitenmuur is en daarom de enige muur waar een dampkap aan bevestigd kan worden. Als nieuwkomer in een buurt wil je nu ook niet meteen lopen zagen en klagen.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 sep 2012 23:53

Hangen die spullen boven uw koer?
In dat geval kan u eisen dat ze verwijderd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2012 16:49

Gebuur moet zich binnen de limieten van zijn eigendom houden. Mofgelijks kan hij recht omhoog gaan door de verdieping gelegen boven de keuken en de afzuigmotor dan op het dak plaatsen. Hij mag in ieder geval niet boven uw koer komen, en er al zeker geen motor hangen die lawaai maakt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 15 sep 2012 17:49

Milieupolitie vragen om eens langs te komen.
Of staat in de aankoopakte dat de buur dat daar mag hangen.
gemene muur wil zeggen dat hij voor de helft van u is.

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 17 sep 2012 12:44

Men kan ook ongelofelijk veel doen om geluid te dempen. Gepaste behuizing van de motor alleen al kan wonderen doen. Feit is wel dat dit wat kan kosten... Indien blijkt dat zijn dampkap niet volledig volgens de regels van de kunst geplaatst is en enkel doordat ze op uw grondgebied komt, dan kan je altijd zeggen "Ik aanvaard dat je jouw afvoerleiding hier laat staan, zolang je ten laatste tegen xx/xx/xxxx ervoor zorgt dat de geluidsoverlast van de motor ingeperkt wordt".

Ga voor (of na) mogelijke vaststelling door milieupolitie eerst eens met de eigenaar/uitbater praten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”