De RvME kan geen beslissingen nemen over de werken (exclusieve bevoegdheid AV) , noch over de uitvoering van de werken (exclusieve bevoegdheid syndicus). De wetgever is dat niet "vergeten" maar heeft deze wijze van werken (medebeheer) expliciet willen uitgommen.
Hoe kan men de ME responsabiliseren als een toezichtorgaan, zich eigenmachtig mag mengen met de uitvoering van de werken en zo de BA van de syndicus ondergraaft?
Elke bepaling in die zin in het RvME riskeert om vernietigd te worden met terugwerkende kracht (cfr Art. 577-14 2de lid BW). De leden van de RvmE riskeren om hoofdelijk op te draaien voor alle kosten. Lees de parlementaire documenten na, en vooral de interventies van NYSSENS terzake.
I rest my case.
Mijn persoonlijk standpunt is
niet gewijzigd.
De deliberatie over de verschillende offertes en de uiteindelijke stemming over de keuze is een bevoegdheid van de AV. De RvME kan terzake slechts zeer beperkte bevoegdheden krijgen.
Vb.: ontvangst van aangetekende brieven met de offertes in dubbele gesloten omslagen door één van de leden, brieven te openen op een voorziene plaats en datum, bewaren van één ex en afgifte van het 2de ex aan de syndicus, overmaken van een afschrift van de offertes van de kandidaat-syndici aan de mede-eigenaars via een bijzonder verslag van de RvME, hoogstens samen met een synthese tabel, waarvan het kader vooraf is gemeld aan de kandidaten. Maar zeker niet met de vermelding van een voorkeur, noch direct noch indirect. De inzage van de offertes, als ze niet overgemaakt werden, moet gebeuren op een plaats voorzien door de statuten. De mogelijkheid voor een ME om per kerende een integraal afschrift te ontvangen, eventueel tegen kostprijs, dient te bestaan.