niet onderhouden leilinde = hoogstam??

Gargey
Topic Starter
Berichten: 6

niet onderhouden leilinde = hoogstam??

#1 , 13 sep 2012 13:43

Beste,

Een 5-tal jaren terug had mijn toenmalige buur leilinden geplaatst aan zijn kant van de perceelgrens. Door omstandigheden heeft die buur echter zijn woning moeten verkopen en een 4-tal jaren terug heb ik nieuwe buren gekregen. Deze laten echter na om de leilinden te snoeien en te leiden zodat de bomen aan het uitschieten zijn. De takken die boven mijn perceel kwamen heb ik reeds laten verwijderen met het nodige gemopper en gezeur van de buur tot gevolg, maar hij heeft die takken (en enkel die takken) gesnoeid.
De rest van de linden zijn echter zo hoog aan het worden en totaal niet meer geleid dat ik mij de vraag begin te stellen wanneer je nu kunt spreken van leilinden en wanneer van een hoogstam. Bij de stedebouwkundige dienst heb ik reeds navraag gedaan welke regels er worden gehanteerd voor hoogstammen, maar binnen de gemeente hebben ze geen specifieke richtlijnen hieromtrent en verwijzen ze naar - ik geloof- het veldwetboek.

Mijn vraag is dan ook: Kan men spreken van hoogstam ipv een leilinde indien de leilinde niet onderhouden wordt? Met als gevolg dat ik de buur kan 'verplichten' om ofwel te snoeien zoals het hoort ofwel de bomen laat verplaatsen tot op 2m van de perceelsgrens?

Bedankt,
G.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 13 sep 2012 15:41

Veldwetboek : Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.

Toen het veldwetboek werd opgesteld in 1886 waren leibomen reeds bekend , doch een precieze omschrijving ontbreekt .
Men mag logischerwijze aannemen , dat de groei van een leiboom zijn oorspronkelijke leivorm constructie niet te buiten gaat , zoniet is het geen leiboom meer .
In uw geval : niet onderhouden leilindes die zich ontwikkelen als gewone bomen ( met takken over de perceelsgrens ) kunnen aanzien worden als hoogstammige bomen , dewelke verplicht op minimaal 2 meter van de grens dienen te staan .
U mag zelf de takken niet snoeien ( alleen wortels verwijderen die op uw perceel groeien ) , en u dient buur in gebreke te stellen , op de wijze die u zelf nodig acht ( mondeling als "goede nabuurschap " , zoniet schriftelijk ) met verwijzing naar Veldwetboek .
Gemeentes met milieu/groendienst kunnen u exact hetzelfde vertellen , stedenbouwkundige dienst heeft het meestal te druk met andere zaken.
Het veldwetboek geldt voor het ganse grondgebied België .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 13 sep 2012 15:56

Politie is bevoegd om op te treden en PV op te stellen.
Burgerrechtelijk is het de vrederechter die zal tussenkomen.
Wat u best kan doen eerst mondeling en een tekstje aan buren geven.
TEKST
""" Veltwetboek Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken."""
Dus iets anders : plaatselijke gebruiken kunnen iets afwijken van de 2 meter richtlijn

lees ook

http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat u kan doen eerst via kwartierinspecteur eens proberen
(al of niet met opstellen van een PV.
Anders via buurtbemiddeling van de gemeente

Dan naar vrederechter verzoeningsprocedure maar met optie om toch te vonnissen (als buren niet (zo slim zijn) om te komen).
Ga ook al eens langs het vredegerecht en vraag daar wat info (over procedure en hoe verzoekschrift op te stellen.
hier al zo' voorbeeld
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32554" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Gargey
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 14 sep 2012 11:00

Dank u beide voor het antwoord. In kader van goed nabuurschap ga ik eerst eens met mijn buur spreken (wat ik ook reeds van plan was te doen).

Groeten,
G.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”