Ik zit met iets vervelends in mijn maag en het is geen bkst.

demro
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Vlaamse Ardennen

Ik zit met iets vervelends in mijn maag en het is geen bkst.

#1 , 24 mar 2007 21:01

Geachte leden, heren van het fora;
Ik zit met iets vervelende in mijn maag, Naar het schijnt moet ieder huiseigenaar voor de afvoer van zijn eigen huis zorgen!?
Maar mijn buren laten het afweten, ieder keer als ik er over begin, kunnen ze niet snel genoeg uit de voeten zijn, of hebben ze financiele problemen en komt het hun niet goed uit.
Je moet weten dat ik in een gesloten huizenrij woon en dat het regenwater afgevoert wordt via mijn dakgoten en aflopen maar deze zijn dringend aan vervanging toe ik heb er hinder van en zij niet (vochtige buiten muren en water die juist voor mijn deur naar beneden druppeld plus een redelijk groot gat in de afvoer buis ongeveer beneden).
Normaal zouden ze moeten in de onkosten tussen komen maar daar hebben ze geen oren naar ofwel zouden ze moeten voorzien van hun eigen afvoer.
Het probleem is ook dat het nog goede buren zijn maar als het daar op neer komt hangen hun pootjes.
Mijn vraag luidt?
Ik weet niet welk of hoe het Wetelijk artikel noemt en waar het beschreven staat dat ze daar zouden moeten in tussen komen of voor eigen afvoer moeten zorgen, ik ben namelijk aan verbouwingen bezig en dit staat nu ook op het menu kan ik hen op een of ander manier verplichten te betalen, en hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 mar 2007 11:22

?Art.681.Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.688...Voortdurende erfdienstbaarheden zijn die waarvan het gebruik voortdurend is of zijn kan zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is : zodanige zijn waterlopen, goten, uitzichten en andere van dien aard...Art.689...Zichtbare erfdienstbaarheden zijn die waarvan blijkt door uitwendige werken, zoals een deur, een venster, een waterleiding...Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.?(B.W.).

Bij afwezigheid van een titel en van dertigjarig bezit kan u dus,bij aangetekend schrijven,verbieden verder uw goot te gebruiken.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye
Berichten: 468

#3 , 26 mar 2007 11:24

Hallo,

Krachtens artikel 661 van het Burgerlijk Wetboek, kan de eigenaar van een privatieve scheidingsmuur de prijs voor het gemeen maken van die
muur van zijn nabuur vorderen, indien en voorzover deze van de muur op
zodanige wijze gebruikmaakt dat hij zich het medebezit daarvan aanmatigt en aldus inbreuk pleegt op het uitsluitende eigendomsrecht van zijn nabuur en daarmee redelijkerwijze niet kan voortgaan zonder de impliciete wil de muur voor gemeen te houden;

Art. 681 burgerlijk wetboek. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanigaanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Indien U de schade, aan de muur door hemelwater, welke voortkomt van uw buur zijn dak, kan bewijzen, kan U hem per aangetekend schrijven hierop wijzen dat een deel of de gehele kosten op hem kunnen verhaald worden.

Is hij niet akkoord kan U naar de vrederechter stappen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

demro
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Vlaamse Ardennen

#4 , 26 mar 2007 16:43

Hallo beste "Heye en J Demoor :wink:
Bedankt voor jullie zeer interesante inlichtingen :!:
Het gaat hier wel degelijk over de afloop van mijn dakgoot want ik woon in een gesloten rijwoning waar om de drie huizen een afvoer is geplaatst naar de riolering en dat is dan toevallig mijn huis die huizen zijn omstreeks 1925 gebouwd dit zijn de zogenaamde franse herenhuizen drie stages hoog met zadeldak enz. maar die afvoer buizen zijn versleten net als de dakgoot die ik nu zal vernieuwen, ik weet wel dat ze niet moeten tussenkomen voor mijn dakgoot maar wel voor de afvoerbuizen die gemeenschappelijk zijn dus met andere woorden kostprijs vervangen afvoerbuizen delen door drie ben ik juist of zie ik het verkeerd :roll: :!:
mvg. Demro :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”