nieuwe inrichting achterliggende grond

noucheken
Topic Starter
Berichten: 3

nieuwe inrichting achterliggende grond

#1 , 05 sep 2012 13:11

Kan volledig ingesloten grond verkocht worden aan niet-aanpalende eigenaars?

Mijn buren (links) willen een stuk tuin van onze buren (rechts) kopen. Daarvoor zou de betrokken grond moeten verkaveld worden.
Ze willen ons laten geloven dat als wij ook geen deel van onze tuin aan hen verkopen, ze zowiezo toch recht van doorgang over ons stuk kunnen afdwingen (voor onderhoud).
Is dat echt zo?? Ik wil echt mijn tuin niet kwijt, hij is nu (bijna) in orde :(

Momenteel is de betreffende grond gewoon deel van een tuin - omringd door allemaal andere tuinen.
Er is geen afzonderlijke toegangsweg of andere mogelijkheid tot bereikbaarheid.

Zouden ze iets dergelijks toestaan om te verkavelen? De buur (links) beweert van wel omdat dit hele gebied ingekleurd staat als 'woonuitbreidingsgebied' en dus vroeg of laat toch zal ontsloten worden.
Hij ziet deze aankoop als een belegging...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 05 sep 2012 13:25

Wat ligt er achter jullie tuinen? Tuinen van andere huizen of iets dergelijks? Want als er een manier is om van buur links naar buur rechts te gaan zonder over uw tuin te lopen (en zonder een derde partij te benadelen), dan zie ik niet in dat men over uw tuin hoeft te lopen.

Verder, als men toch zou kunnen afdwingen dat u een stuk van uw tuin beschikbaar moet stellen voor doorgang, dan kan dit een pad van +/- 1m breed zijn aan de achterzijde van uw tuin (desnoods achter een tuinhuisje door ofzo) dat u afspant en een poortje in plaatst. Maar of men dit al kan afdwingen... Ik neem aan dat bij een verkavelingsaanvraag benadeelde personen (zoals bij een bouwaanvraag) eerst bezwaren kunnen indienen.

noucheken
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 sep 2012 13:34

Het zijn allemaal tuinen tegen elkaar aan...

Ik vraag me gewoon af of het mogelijk is een deel van je tuin te verkopen aan een derde die dat perceel langs geen kanten of zijden kan bereiken zonder de eigendom van iemand anders te betreden. Zou dat toegestaan worden??

Reclame

conan300
Berichten: 46

#4 , 05 sep 2012 14:55

Nee dat kan niet. Jij hebt je grond gekocht zonder enige verplichtingen aan derden. Zoals je zegt dienen de gronden dan herverkaveld te worden. Zonder jouw toestemming kan dat dus niet.
De idee alleen al is te zot om los te lopen.

noucheken
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 sep 2012 15:32

Conan - bedankt voor je antwoord.
Voel me al iets geruster...

In hun 'gesprek' met mijn echtgenoot voegden ze er fijntjes aan toe: 't zijn verkiezingen, dan kan er al eens wat meer geforceerd worden...
Ik zag mijn beetje fruitbomen al tegen de grond gaan :?

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 05 sep 2012 19:21

Verkiezingen ..... denken de buren dat een politieker dit kan gedaan krijgen.
met een zoekmachine te gebruiken woorden erfdienstbaarheid, recht van doorgang
http://plusmagazine.knack.be/nl/rechten ... tbaarheden" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.landmeters-experten.be/meeruitweg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

conan300
Berichten: 46

#7 , 05 sep 2012 22:05

Procedure voor HET wijzigen van een reeds vergunde verkaveling

1. Samenstellen van het aanvraagdossier

De aanvraag om een verkaveling te wijzigen heeft enkel betrekking op het deel dat u in eigendom hebt. Een voorbeeld: Stel dat de verkaveling uit drie kavels bestaat en enkel de eigenaars van kavel 1 en 3 een verkavelingswijziging aanvragen, dan blijft de oorspronkelijke verkaveling gelden voor kavel 2. Eigenaars van meerdere kavels kunnen uiteraard samen een aanvraag indienen.
Als jij de aanvraag niet mede ondertekend, kunnen ze hun percelen wel herverkavelen maar niet dat van u. Dus ook geen rechten gaan eisen voor iets dat zij gecreërd hebben. De erfdienstbaarheid om het nieuwe achtergelegen, ingesloten perceel (dat in 2 gesplitst wordt) zal dus over het voorliggende perceel naar de openbare weg dienen te gaan. Want stel dat het wel zou kunnen dan heb je weer een probleem als een van de twee percelen aan een andere eigenaar verkocht wordt.

Bovendien kunnen ze dat nieuwe perceel niet samenvoegen met een niet aangrenzend perceel. Dus het blijven twee verschillende percelen die elk een uitweg naar de openbare weg dienen te hebben.

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 05 sep 2012 23:26

Verkaveling ....moet de rest van de eigenaars geen akkoord voor geven.
Bij een kennis wilde een eigenaar zijn stuk herverkavelen. Mocht van gemeente (onwettig) maar andere eigenaars vonden (terecht)dat zoiets niet kon en hebben de rechtszaken gewonnen.

conan300
Berichten: 46

#9 , 06 sep 2012 07:47

http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13991" onclick="window.open(this.href);return false;

In de veronderstelling dat je stuk grond in Vlaanderen ligt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”