voordeur aan doorgang

tira00
Topic Starter
Berichten: 929

voordeur aan doorgang

#1 , 03 sep 2012 13:36

Ik maak gebruik van een stuk landbouwgrond waarvan mijn moeder, haar zussen en broers(6 in totaal) eigenaars zijn. Om erop te geraken moeten we gebruik maken van een recht van doorgang(eeuwigdurend volgens de koopakte van het lijdend erf)
Ongeveer 30 jaar was er niemand van mijn familie gaan kijken.

En nu komt het probleem: Een buurman (niet die vh dienstbare erf maar de andere kant,iemand die totaal niks te maken heeft met onze uitweg) heeft ongeveer 13 jaar geleden een achterliggende stal omgebouwt tot kangaroewoning voor zijn, intussen, overleden schoonmoeder. Deze woning kreeg een voordeur aan onze weg. Omdat er niemand van ons kwam,wisten we van niks.
Ik heb intussen de bouwaanvraag en plannen gaan inzien en daar staat letterlijk in:met voordeur naar de servitude. Hij heeft de toestemming gekregen om de weg te gebruiken (en parkeren) van de toenmalige eigenaar van het lijdend huis. Intussen is dit huis verkocht.

Nu we onze grond terug in gebruik genomen is zijn er natuurlijk problemen ontstaan. Mhr de buurman, die nu zelf in deze woning woont, geeft zijn verworven oprit natuurlijk niet zomaar terug af. Hij is ook helemaal niet in fout, want hij heeft een goedkeuring voor die deur.

Ik heb een mail met klacht naar de bouwinspectie gedaan en heb gevraagt of ze bij het geven van een bouwvergunning niet verplicht zijn om rekening te houden met het burgerlijk wetboek.
Volgens hun staat die deur daar al te lang en kunnen ze er niks aan doen.
Moet er nu echt naar de rechter gestapt worden om dit probleem op te lossen? Dat gaat nog meer ruzie geven natuurlijk.
Als er geen andere oplossing is,kan ikzelf (gebruiker maar geen eigenaar) dan naar het gerecht stappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 03 sep 2012 14:23

Zijn de eigenaars daar nooit van in kennis gesteld?
OP wiens grond loopt de weg?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2012 15:34

Wat is het probleem?
Kan u de weg niet meer gebruiken?

Reclame

tira00
Topic Starter
Berichten: 929

#4 , 03 sep 2012 22:39

Het is een recht van doorgang alleen voor onze landbouwgrond. de grond waarover wij rijden is dus van het eerste huis. Maar die buurman van die deur woont gewoon naast die weg en heeft niets met dat wegje te maken.
Scorpioen: wij kunnen de weg pas gebruiken als je uitstapt,aanbeld aan die kangaroewoning en vraagt of ze de geparkeerde wagen willen verplaatsen. Hij doet net of het zijn oprit is.
Op die recht van doorgang loopt ook een voetweg die ingeschreven staat in de atlas der buurtwegen. Maar deze is verderop afgesloten door het bouwen van een gevangenis. Doordat de wetgeving hierop toch nog van toepassing is,had ik de hulp ingeroepen van de buurtwegcommissaris vd provincie. Deze heeft die buurman er al op attent gemaakt dat ie niet mag parkeren op de weg(verder ging zijn bevoegdheid niet) Eventjes heeft het geholpen,maar nu gebruikt ie gewoon de weg opnieuw.
Nee,aan mijn familie is nooit gevraagt of hij die deur mocht laten uitkomen op onze doorgang en zijn gebruik van de weg. Ze kwamen daar nooit.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2012 00:09

Enkel tegen het parkeren van de wagen op de doorgang kan u iets ondernemen.

U kan beginnen met hem op te roepen in minnelijke schikking voor de vrederechter. Kost niets en kan helpen.

tira00
Topic Starter
Berichten: 929

#6 , 04 sep 2012 13:26

Stel dat hij zich daar aan zou houden ,dan heb je nog zijn bezoek dat er gaat staan. die deur staat op nog geen 2 meter van de grens. Gelijk het nu is,lijkt het voor vreemden of die weg bij de grond van die buurman hoort. Het nodigt gewoon uit tot parkeren.

Lightning

#7 , 04 sep 2012 13:31

Stel dat hij zich daar aan zou houden
Dan is er voor U verder geen probleem en kan U de achterliggende weide bereiken.
Het gebouw en/of de voordeur doen verder niets ter zake.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 04 sep 2012 13:32

En gezien uw grond blijkbaar achter die woning ligt kan u ook geen poortje of zo plaatsen.
Nu als die andere buur ook toestemming heeft gekregen van het erf dat de erfdienstbaarheid heeft toegestaan kan u daar niets tegen doen.
Alleen ook de erfdienstgever attent maken dat u geen gebruik kan maken van....

tira00
Topic Starter
Berichten: 929

#9 , 05 sep 2012 07:23

okee,bedankt

freelance
Berichten: 2615

#10 , 02 nov 2012 00:28

Art. 701. B.W. De eigenaar van het dienstbare erf mag niets doen dat zou strekken om het gebruik van de erfdienstbaarheid te verminderen of ongemakkelijker te maken.

Citaat uit uw eerste bericht : "Ik heb intussen de bouwaanvraag en plannen gaan inzien en daar staat letterlijk in:met voordeur naar de servitude. Hij heeft de toestemming gekregen om de weg te gebruiken (en parkeren) van de toenmalige eigenaar van het lijdend huis. Intussen is dit huis verkocht."

Deze woning ( voorheen stalling ) heeft blijkbaar toestemming gekregen om dezelfde uitweg die u gebruikt , ook te mogen gebruiken ? Of heb ik het verkeerd voor.
Indien niet , en het "toegestane parkeren " hindert u als rechthebbende , dan is er een conflict met Art. 701 zoals boven vermeldt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”