onteigeningen of vrijwillge verkoop aan vastgoedmakelaars

condor_six
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Antwerpen

onteigeningen of vrijwillge verkoop aan vastgoedmakelaars

#1 , 23 mar 2007 10:38

Dames en Heren,
Ik ben op zoek naar meer info over de rechten van eigenaars wanneer er verkavelingen gepland worden in nabije omgeving. Ik zal de situatie kort schetsen.
Onze woning met tuin (+ stal voor geitjes) grenst aan een grote ma?sakker, welke eveneens als woongebied staat aangeduid op de gewestplannen.
Woensdag jongstleden kregen wij bezoek van een projectmakelaar met de vraag om een stuk van onze grond te verkopen, daar er een verkaveling werd gepland met als doel om sociale woningen te bouwen.

Hij zei ons dat het beter was om de grond te verkopen, daar anders de grond toch zou onteigend worden. En daar mijn vraag: Wat zijn de rechten van ons als eigenaar van huis en tuin? Kan men zo maar onteigenen of ons verplichten om een deel van onze grond te verkopen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 23 mar 2007 13:25

Of men je uiteindelijk zal kunnen dwingen om een stuk grond af te geven, dat weet ik als 'leek' niet. De kans zit erin, alles hangt denk ik af van de instantie van wie de vraag uitgaat (zo kan je bijvoorbeeld wel verplicht worden om grond af te staan voor de aanleg van een fiestpad, toch in de gemeente waar mijn ouders wonen, ook hebben zij een stuk grond moeten afstaan voor een waterzuiveringsinstallatie).

Waar die projectmakelaar in mijn ogen wel in de fout gaat, is wanneer hij jou voorspiegelt als zou het voor jou beter zijn nu maar gewoon te verkopen. Is ie dan misschien toch niet zo zeker van zijn zaak?

Zoek dus inderdaad maar eerst een rustig uit of die projectmakelaar kans maakt om tot gedwongen onteigening over te gaan. En vrees maar niet te snel dat het je dan minder zou opbrengen dan wanneer je nu al braafjes zelf zou verkopen.

Voorbeeldje (gaat toevallig ook om een fietspad) uit mijn vriendenkring: tot de laatste van de hele straat blijft een vriend van me zich verzetten tegen onteigening voor een fietspad. Dit omdat het in zijn geval betekent dat hij zijn woning moet afbreken die heel dicht tegen de straat staat gebouwd. Uiteindelijk moet hij dus onteigend worden. Hij gaat niet akkoord met het bedrag dat men daar tegenoverstelt en gaat hiervoor een procedure aan die hij wint.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 mar 2007 11:49

Onderzoek vooraf bij de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar de juiste toedracht van ?verkaveling werd gepland met als doel om sociale woningen te bouwen?.

?Art.69.? 1. Elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de verwezenlijking van de ruimtelijke uitvoeringsplannen, kan door onteigening ten algemenen nutte tot stand worden gebracht.? 2. Ongeacht de bepalingen die andere overheden bevoegd verklaren tot onteigenen, kunnen de volgende instanties als onteigenende instanties optreden ter verwezenlijking van ruimtelijke uitvoeringsplannen : het gewest, de provincies, de gemeenten, de verenigingen van gemeenten, de openbare instellingen en ook de organen die door de Vlaamse regering gemachtigd zijn om te onteigenen ten algemenen nutte...?(Decr.Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

De onteigeningsprocedure dient in acht genomen:Wet 26 juli 1962(eventueel Wet 17 april 1835 of Wet 27 mei 1870).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”