onthoudingen

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

Re: onthoudingen

#16 , 02 sep 2012 15:45

"Ze mogen niet stemmen omwille van de tegenstelbaarheid aan de vorige eigenaar die nu per toeval ook de ja stemmer is." is onduidelijk en vereist meer uitleg.
Lang en ingewikkeld verhaal, dat ik beknopt en to the point ga proberen samen te vatten.

Een promoter verbouwt een oud fabrieksgebouw tot verschillende wooneenheden. Op dezelfde terreinen wordt ook nieuwbouwproject gebouwd. Het ene deel (nieuwbouw) valt onder de wet Breyne, het ander deel (renovatie) niet. Met het deel nieuwbouw zijn er zo goed als geen abnormale problemen. Het deel renovatie is echter een ramp. Niets is afgewerkt, aannemers die failliet of zo goed als failliet zijn, architecten die hun werk niet doen, geld dat bij de verkeerde mensen is terechtgekomen, syndicus en plaatsvervangend bouwheer die buiten zijn bevoegdheid gegaan is etc... bon ondertussen heeft dit geresulteerd in 9 rechtzaken.
Het betreft duidelijk één ME nieuwbouw en renovatie samen.

In onze aankoopakte dd 2007 staat samengevat het volgende: aankoop van een app voor de prijs van x euro waarvan y voor de eigendom en z voor de werken.
Er wordt dan verwezen naar een "lastenboek" en de basisakte van de vme.
Voor het bedrag z kan er een meerprijs gerekend worden van maximaal 10% tgv prijsstijgingen tss de aankoop en de eigenlijke uitvoering.

Ondertussen een vorm van chantage door promotor dd 2009: er is geen geld meer en als jullie niet meer betalen dan kunnen de werken niet uitgevoerd worden. De privé-eigenaars van het gedeelte renovatie hebben na grondig juridisch advies betaald en gecontesteerd en dus de hoofdrechtzaak aangespannen (waar er dus tot op heden 8 aan zijn toegevoegd)

De nieuwe eigenaars, die van na 2009 hebben natuurlijk de een of de andere sluitende clausule in hun aankoopaktes die bepalen dat 'al wat er nog niet af is ten laste is van de verkoper'. Zou ik ook doen.

Nu in 2012 is het gedeelte nieuwbouw dus volledig af. De gemeenschappelijke delen van het deel renovatie zijn nog steeds een bouwwerf.
Ondertussen is de meerprijs voor de ons al opgelopen tot meer dan 25%. Sommige dingen hebben we betaald omdat we vonden dat we echt niet anders konden. Zoals bevoorbeeld de afwerking van het dak. Dat bestond uit houten panelen. Als we daar niets aan doen stroomt het water bij de mensen binnen.

Nu zijn er eigenaars die per se de liften willen, vooral die na 2009 gekocht hebben. Ik kan dat ergens begrijpen, ik ben de werf ook beu. Het punt stond dus op de algemene vergadering. En daar verscheen de promotor.

De aanwezigen van het deel nieuwbouw moet zich onthouden omwille van de tegenstelbaarheid aan de vorige eigenaar tgv wet Breyne. Die delen trouwens niet mee in die kosten. (daar hebben we ook onze vragen bij, aangezien één VME, maar dat is een andere discussie) Alleszins dat wordt toch zo gezegd op de AV door de syndicus en de advocaat van de ME. Als niet jurist en onvoorbereid daarop neem je dat dan maar aan.
Ook de eigenaars van na 2009 met die clausules in hun aktes hebben zich logischerwijze onthouden. Tegenstelbaar aan promotor.

Bovendien geven ze je de indruk dat het je eigenlijk niets gaat kosten want het was een, naar mijn oordeel bizarre, contructie met zonnepanelen en groencertificaten die ze dan verkopen aan een firma en het geld wordt dan gerecupereerd door de betalenden. Je schiet het dus hoogstens enkel voor. Dus ik heb nee gestemd. Het verloop van de stemming is gekend. Natuurlijk is de grootste ja stemmer de promotor, die nog enkele eigendommen in zijn bezit heeft.

Vier maanden (toeval) na de AV werd ons medegedeeld dat die firma van de zonnepanelen zich had teruggestrokken. En daar was de factuur. De promotor komt er vanaf met zijn 'aandeel' van de kosten. Ik moet er waarschijnlijk bij vertellen dat als de werken zijn uitgevoerd voor een bepaalde datum hij een veel groter bedrag recupereert via bedragen die vaststaan bij de notaris (tgv die clausules in de aankoopaktes van na 2009).

De eigenaars van voor 2009 kunnen dus 2 dingen doen. Ofwel betalen en weer naar de rechtbank stappen. Ofwel gewoon niet betalen.
Ik en enkele anderen hebben gekozen voor dat laatste. 1 dag na verval betaaldatum factuur hebben we een rappel ontvangen, een maand nadien een ingebrekestelling van advocaat en nog een maand later de dagvaarding.
Wat we ook deden, de promotor had steeds zijn slag thuisgehaald op die bewuste AV.

U kan dus best begrijpen dat we nu alle argumenten aan het zoeken zijn om die stemming alsnog ongedaan, ongeldig, nietig, bedriegelijk,... te laten verklaren.

Ondertussen weten ook dat de huidige syndicus en de advocaat van de VME niet zuiver zijn, maar dat is weer een ander verhaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 02 sep 2012 15:55

Het probleem ligt dan niet zozeer in de wet, maar wel in de statuten van het gebouw. De vraag die zich opwerpt is of de clausule wel rechtsgeldig is.

Ik vermoed toch dat uw advocaat dat heeft onderzocht?

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

#18 , 02 sep 2012 17:03

Vergeten te vertellen: bovendien voldoen die liften niet aan wat er in het lastenboek staat. vb de liften gaan in een bepaalde kolom maar tot op de gelijkvloers en niet tot in de kelder/garages omdat daarvoor eerst de koker dient uitgediept te worden en dat zit niet in de prijs inbegrepen. Bouwtechnisch lijkt me dat een gigantische meerkost om dat na de plaatsing van de lift alsnog te laten uitvoeren. U hoort me waarschijnlijk al afkomen: weeral betalen en pogen terug te vorderen... een mens wordt dat op een gegeven moment beu. En daar rekenen ze waarschijnlijk op. Want tot op heden nog geen eurocent weer gezien.

De statuten van het gebouw: er zijn zelfs meerdere versies daarvan met duidelijke verschillen tussen de nederlandtalige en de franstalige.
Welke advocaat? we hebben er ondertussen 3 (eerste eigenaars tg promotor en co, VME tg promotor en co, VME tg mij) kwestie van geen belangen vermenging te creeëren. Dat kan van advocaat nr 2 niet gezegd worden, helaas kan ik hem niet alleen ontslaan.

Aan deze hele zaak stoort mij twee dingen:
- een duidelijke minderheid van de eigenaars kan hiermee wegkomen door de wet te (mis/ge)bruiken
- we (ik en enkele andere niet betalenden) worden nu aangevallen door onze eigen VME (syndicus en advocaat) als zijnde wanbetalers, dwarsliggers, iets van stokken in de wielen steken, wat de sfeer en solidariteit tussen de verschillende eigenaars niet ten goede komt. En dan druk ik me nog zacht uit.

Zoals ik al reeds gezegd heb, lig ik er helemaal niet van wakker hoe een enkele onthouding wordt bekeken. Maar dit gaat te ver. Als er ergens een vonnis of iets dergelijks bestaat dat ik kan misbruiken, altijd welkom.

De alternatieve interpretatie betreffende de onthoudingen komt trouwens van de advocaat van een van onze mede-gedagvaardigden. Ik kan haar daar wel ergens in volgen, waarschijnlijk omdat ik er zelf slachtoffer van ben. Voordien heb ik me daar nooit vragen over gesteld. Op een vlak moet ik haar zeker gelijkgeven: het is niet normaal de de notulen van de AV bijna onleesbaar worden door de lange lijsten van nominatief benoemen van de onthoudingen. Ik heb dit topic geplaatst om af te tasten of er een draagvlak voor is.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 02 sep 2012 19:54

Verdorie de wet is duidelijk....vrederechter kan daar niet van afwijken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

#20 , 03 sep 2012 11:33

Art 577-9.§ 7. Wanneer een minderheid van de mede-eigenaars de algemene vergadering op
onrechtmatige wijze belet een beslissing te nemen met de door de wet of de statuten
vereiste meerderheid, kan iedere benadeelde mede-eigenaar zich eveneens tot de
rechter wenden, zodat deze zich in de plaats van de algemene vergadering stelt en in
haar plaats de vereiste beslissing neemt.


Minderheid: hier 30%

Onrechtmatige wijze:

- voorwendsel constructie zonnepanelen, als de gekozen leverancier afhaakt, moeten ze maar een nieuwe zoeken en/of opnieuw stemmen over liften zonder zonnepanelen. Wat ze nu uitvoeren en wat ze dus nu factureren en mij willen laten betalen is zo niet gestemd. Staat zo ook niet in de notulen.

- elke onthouding geeft een extra waarde aan de stem van de meerderheid, ze mogen niet meetellen, dus mogen ze ook geen meerwaarde of versterking geven aan de meerderheid. Ik kan dat wiskundig onomstotelijk bewijzen. Bij 50% onthoudingen krijgt de meerderheid (of dat nu ja of nee stemmen zijn maakt niet uit) minimum 25% extra aan waarde. Dat is wel het verschil tussen een gewone meerderheid (50+1%) en 3/4 meerderheid.
Hierbij daag ik dan ook iedereen die een beetje wiskundig is aangelegd om het tegendeel (of de bevestiging) te bewijzen :wink:
In dit geval is dat een vermeerdering 30% naar 60% louter omdat 50% zich 'moet' onthouden, en dat is zonder de eigenaars van het gedeelte renovatie na 2009 gerekend.

Dus de vrederechter kan daar weldegelijk nog van afwijken als hij mijn stelling van onrechtmatige wijze volgt.

En ja ik de beslissing nog aanvechten want ze zijn zo dom geweest om na te laten de notulen van de vergadering aan mij te bezorgen. Ik heb dit na 30 dagen na de AV aangetekend en zelfs herhaaldelijk gemeld. Ik ben pas officieel in het bezit van dit document nadat ik een maand geleden, na ontvangst van de dagvaarding, een deurwaarder gestuurd heb naar de syndicus om dit te gaan op halen.

En dat is verre van het enigste wat er aan die beslissing of aan de gang van zaken bij het beheer hier allemaal misloopt. Maar dan spreek ik al oa over strafrechterlijke feiten die hier eigenlijk niet op hun plaats zijn om te posten.

Ik ga ook niet meer discusseren over welke interpretatie de juiste is, dat ga ik aan de rechter overlaten. Deze zaak ga ik hoe dan ook winnen om andere redenen. Ik wil alleen vermijden dat ze dezelfde truuk een tweede keer kunnen toepassen. Want dan blijft dat spelleke bezig. En volgende keer letten ze waarschijnlijk beter op dat geen domme fouten maken. Dan geraakt mijn trukendoos natuurlijk ook uitgeput.

Verder wil ik float bedanken voor zijn positieve inbreng. Daar heb ik echt iets aan gehad.

Ik zal het resultaat hier nog wel komen posten natuurlijk.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#21 , 03 sep 2012 19:32

M.i. moet je het ook spelen op de rechtsgeldigheid van de clausule in de statuten die voorschrijven dat bepaalde mede-eigenaars zich moeten onthouden.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#22 , 04 sep 2012 09:50

Om het eenvoudig uit te drukken : wie zich onthoudt, heeft of geeft geen mening en laat de beslissing over aan de anderen. Dat moet kunnen en het is dan ook normaal dat een dergelijke stem niet wordt meegeteld bij de ja's of de neen's.

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

#23 , 05 sep 2012 14:47

Zaak is uitgesteld omdat de advocaat syndicus/VME niet tijdig de gevraagde documenten heeft aangeleverd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”