Syndicus

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

Syndicus

#1 , 29 aug 2012 18:17

Hallo allemaal,


Ik heb sinds kort een dagvaarding mogen ontvangen van de advocaat van de syndicus die het gebouw beheert waar ik een studio bezit die ik heb verhuurd. Het probleem begon in 2008 toen de syndicus in de onkostenverdeling een factuur had opgenomen welke voor mij onbekend was. Ik heb direct contact opgenomen met de syndicus en gevraagd waar deze rekening overging, echter konden zij mij niet vertellen waar deze factuur overging, maar deden alleen de mededeling dat de openstaande rekening was overgedragen door de vorige syndicus.

Ik heb gelijk contact opgenomen met de vorige syndicus om te vragen waar deze rekening overging, maar zij konden mij niet helpen omdat zij (volgens hun) alles hadden overgedragen aan de nieuwe syndicus.

Ik heb continu aan de syndicus gevraagd of zij de rekening boven water konden halen zodat ik eventueel kon bewijzen ( al dan niet) of ik had betaald, maar zij bleven hier steeds in gebreke en we maakten steeds de afspraak dat zij het gingen uitzoeken en daarmee mij wederom zouden gaan contacteren. I.p.v. het uitzoeken wachtte de syndicus steeds 2 a 3 maanden en stuurde het rekening vrolijk opnieuw op waardoor ik weer contact met hun opnam en de bovenstaande afspraak zich weer herhaalde ( dit ongeveer 4 keer )

Echter 2 weken geleden ontving ik een dagvaarding om voor de vrederechter te verschijnen, ik heb gelijk contact opgenomen met de syndicus met de vraag wat dit had te betekenen aangezien ik nog in afwachting was van de nakoming van de bovenstaande afspraak. De syndicus deelde mij mede dat zij niet met mij onderling uitkwamen en dit aan de rechter wilden voorbrengen.

Gelijk een paar dagen achteraan kon de syndicus mij eindelijk de rekening laten zien welke openstaand was, 5 jaar na dato kan ik natuurlijk heel moeilijk mijn bankgegevens terug halen waar ik kan bewijzen dat ik eventueel heb betaald, ik heb dan de volgende voorstel gedaan:

Ik wil de onder voorbehoud de verschuldigde bedrag betalen , maar op voorwaarden dat ik niet de gerechtsdeurwaarder, interesten, etc, kosten wilde betalen omdat zij hier een grotere rol in hebben gespeeld dan mij en heb het verschuldigde bedrag dan ook overgemaakt.

Nu heeft de syndicus laten weten dat zij hier niet mee akkoord gaan en mij voor alle kosten willen laten opdraaien.

Mijn vraag is kan iemand inschatten of ik een kans van slagen heb tegenover de rechter en omdat ik zelf in Nederlander ben die in Nederland woont weet ik ook niet wat de kosten zijn die ik na de zitting mag betalen als de rechter mij niet gelijk geeft, zou iemand daar mij meer in kunnen informeren.

Ik hoop op reacties en alvast bedankt hiervoor.

Gr.Urfali

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 aug 2012 19:44

Ik geef u geen enkele kans indien:

- rekening correct is
- u niet kan bewijzen dat ze reeds betaald is

ps: u kunt bij uw bank de betalingen van de laatste tien jaar opvragen teneinde mogelijke betaling te bewijzen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 29 aug 2012 19:55

@Roharro,

Bedankt voor u snelle reactie, De rekening is correct ( maar onduidelijk of het betaald is ) echter is deze nooit op de correcte wijze bij mij opgevraagd u moet het zo zien er is mij altijd een rekening gestuurd met de mededeling dat ik moest betalen en op de vraag waarvoor deze rekening diende, wist men dit niet uit te leggen ze zeiden alleen "we weten niet waarvoor, maar u bent geld verschuldigd dus gaarne betalen" en vanzelfsprekend gaat niemand dan betalen als een leverancier geld van u wilt, maar u niet kan vertellen waarvoor.

Gr.Urfali

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 aug 2012 19:58

@Roharro,

Bedankt voor u snelle reactie, De rekening is correct ( maar onduidelijk of het betaald is ) echter is deze nooit op de correcte wijze bij mij opgevraagd u moet het zo zien er is mij altijd een rekening gestuurd met de mededeling dat ik moest betalen en op de vraag waarvoor deze rekening diende, wist men dit niet uit te leggen ze zeiden alleen "we weten niet waarvoor, maar u bent geld verschuldigd" en vanzelfsprekend gaat niemand dan betalen als een leverancier geld van u wilt, maar u niet kan vertellen waarvoor.

Gr.Urfali
Of de rekening betaald is of niet is verifieerbaar. De Rechter zal daar ook van uitgaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 29 aug 2012 20:07

Maar andere kant gaat het mij ook om de interest kosten, de hoofdsom heb ik reeds onder voorbehoud al overgemaakt, maar de interest kosten zijn mede hoog omdat de syndicus veel tijd in beslag heeft genomen en pas na 4 jaar met de factuur bovenwater is gekomen.

Als men bijvoorbeeld dezelfde factuur 4 jaar geleden had verzonden had ik toen gelijk kunnen betalen ipv nu een torenhoge interest kosten

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 aug 2012 20:11

Als jij dat allemaal zwart op wit aan de rechter kan voorleggen, zal die hier waarschijnlijk wel rekening mee houden. Hopelijk heb je dus al uw stappen per mail of brief gedaan, en niet per telefoon.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 29 aug 2012 20:15

Ik heb de meeste e-mail allemaal bewaard ( gelukkig ) waarin ik keer op keer klaag dat de syndicus niet duidelijk mee werkt om de zaak op te lossen en dat zij steeds in gebreke blijven met het aantonen van het factuur en nakomen van gemaakte afspraken.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 30 aug 2012 11:38

Tijdens de AV worden de "rekeningen" goedgekeurd en wordt er kwijting gegeven aan de syndicus. Heeft deze bij de voorstelling van de rekeningen aan de vergaderde mede-eigenaars medegedeeld dat uw rekening (nog) niet betaald was en werd dit genotuleerd ? Zoniet en als de rekeningen werden goedgekeurd lijkt het me vreemd hier nog op terug te komen, tenzij er ondertussen door de syndicus een "actie" werd ondernomen.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 31 aug 2012 21:36

Er staat inderdaad in de notulen dat ik geld verschuldigd ben, echter gelijk na het ontvangen van de rekening heb ik actie ondernomen richting de syndicus om te vragen waar deze rekening mee te maken heeft echter hebben zij dat nooit kunnen vertellen. Zij hebben mij altijd dit op zo'n manier medegedeeld:" u bent geld verschuldigd, maar wij weten niet voor wat, maar wilt dit evengoed toch betalen?"

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”