vernietiging beslissing AV - vordering bij vrederechter

An84
Topic Starter
Berichten: 1

vernietiging beslissing AV - vordering bij vrederechter

#1 , 23 aug 2012 18:26

Ik zou graag een beslissing van de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars (van het appartementsgebouw waar ik een appartement bezit) laten vernietigen door de vrederechter aangezien ik persoonlijk nadeel ondervind van deze beslissing. Hiervoor zou ik een vordering dienen in te dienen bij de vrederechter.

Zou iemand me kunnen meedelen op welke wijze ik dit kan doen?

Kan ik dit via een vrijwillige verschijning? Zo ja, vraag ik dan zelf aan de verenining van mede-eigenaars (vertegenwoordigd door de syndicus) om naar de vrederechter te gaan?

indien dit niet kan of de syndicus weigert, kan ik dan een verzoekschrift indienen bij de griffie van het vredegerecht?

ik zou uiteraard graag de gerechtskosten wensen te beperken aangezien ik begrepen heb dat de kosten van een dagvaardiging aanzienlijk zijn. is dagvaardiging mijn enigste mogelijkheid?

alvast bedankt voor uw antwoord.

A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2012 10:07

Art. 577-2, §2 BW: "Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen. Deze vordering moet worden ingesteld binnen een termijn van vier maanden vanaf de datum waarop de algemene vergadering plaatsvond."

Dit kan zowel via een vrijwillige verschijning als via dagvaarding.
Bij de vrijwillige verschijning, kan de vraag worden gesteld of de syndicus dat wel eenzijdig kan. Ingevolge art. 577-9, §1, derde lid BW is de syndicus gemachtigd iedere vordering om dringende redenen of vordering tot bewaring van rechten met betrekking tot de gemeenschappelijke delen in te stellen, op voorwaarde dat die zo snel mogelijk wordt bekrachtigd door de algemene vergadering. M.i. valt uw geval daar niet onder en moet de syndicus eerst toestemming vragen aan de AV om in te stemmen met een vrijwillige verschijning.

Een verzoekschrift is uitgesloten. Als de syndicus weigert, dan is de enige oplossing een dagvaarding.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#3 , 03 okt 2012 15:52

Wanneer is het aangewezen een klacht bij het BIV in te dienen? En wat kost deze procedure?

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 04 okt 2012 11:40

Wanneer is het aangewezen een klacht bij het BIV in te dienen? En wat kost deze procedure?
Wanneer een persoon met BIV-nummer zich niet houdt aan de erecode van de BIV.
Procedure? Volgens mij gewoon een "klachtendienst": u meldt uw grieven, en het BIV kuist zijn eigen rangen. Ik kan me niet inbeelden dat hier een kostenplaatje aan verbonden is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”