bewijs van bestaan ramen

illekoko
Topic Starter
Berichten: 19

bewijs van bestaan ramen

#1 , 23 aug 2012 13:21

Om te bewijzen dat mijn ramen er reeds 30 jaar (eigenlijk 70 jaar) in de gevel staan heb ik een geschreven en eigenhandig ondertekende verklaring van de mensen dit het huis in de jaren 50 hebben gebouwd.
Neem de vrederechter dit aan als bewijs , of moeten deze mensen persoonlijk naar het vredegerecht komen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 24 aug 2012 10:10

Zijn er misschien foto's beschikbaar? Bvb "onzen nonkel die de deur schildert in zijnen blooten buik" waarop een vermoeden van jaartal geplaatst kan worden.

Ik neem aan dat dit om een mogelijk geschil gaat over een bouwovertreding? Of staan de ramen aan een zijgevel die eigenlijk voorzien is als gedeelde gevel?

Voordat men u degelijk (juridisch) advies kan geven gaat men toch iets meer informatie moeten hebben...

illekoko
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 24 aug 2012 11:54

De ramen staan in een vrije gevel, toen het gebouwd werd ergens jaren 50 palend lag het aan een aanpalend braakliggend terrein.
Op dit terrein werd in de late jate 70 een loods gebouwd. De huidige eigenaar wil die ramen laten toemetsen om dat ze te dicht bij de afsluiting van zijn grond komen (dus niet van de loods ) moet wel gezegd, dat het om pesterijen gaat.Maar wel een procedure gestart bij de vrederechter.
het huis (met de ramen) staat er dus veel vroeger dan de loods, de eigenaar woont er zelfs niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 24 aug 2012 12:10

Afstand?
Is de grond ernaast bouwgrond?
regeling lichten en zichten van toepassing
http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=151" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2012 12:23

De rechter kan op basis van de geschreven verklaringen beslissen dat bewezen is dat de ramen er al dertig jaar staan. Hij kan ook het verhoor van deze getuigen onder ede bevelen. Deze getuigen moeten niet naar de zitting gaan. Eerst moet de rechter beslissen dat een getuigenverhoor gehouden wordt, daarna worden de getuigen opgeroepen.

Met geschreven getuigenverklaringen worden nogal eens gesjoemeld. Soms wordt aan mensen gevraagd dat zij een vooraf geschreven tekst gewoon ondertekenen of een door iemand anders geschreven tekst afschrijven en dan ondertekenen. Doe dat niet. In de ogen van nogal wat rechters hebben dergelijke "verklaringen", die niet van de getuigen zelf zijn, geen enkele waarde. Ik heb ooit zelfs een vonnis gelezen waarbij de rechter weigert het verhoor onder ede van deze getuigen te houden omdat hij van oordeel was dat getuigen die gewoon klakkeloos een door iemand anders geschreven tekst ondertekenen geen waarborg van onafhankelijkheid en objectiviteit vormen. Vraag dus aan de getuigen dat zij wat zij weten zelf, in hun eigen bewoordingen opschrijven.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 24 aug 2012 12:45

En nog gezien een bouw ...heeft de gemeente dan geen plannen.
Ik heb in 1978 van de gemeente een copie gekregen van de plannen die zijn in hun bezit hadden van ons huis ( bouwjaar 1937)

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 24 aug 2012 12:53

Ik dacht dat er geen garantie was dat plannen van voor 1970 geregistreerd zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”