achterbouw zonder elec zetten

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

achterbouw zonder elec zetten

#1 , 21 aug 2012 13:22

Situatieschets,
Huis met (carport en garage achteraan)
Huis is gekocht door ons en carport en garage is eigendom gebleven van verkoper. (splitsing)
Dit gedeelte is aanpalend aan de woning achteraan en omgebouwd tot woning. Ter info, dit is officieel nog steeds een carport met garage. Deze eigendom zal nooit toegelaten worden tot woning.

Elec water en gas worden overgetapt uit mijn woning.

Kan ik zonder bericht het water gas en elec afsluiten. Mogelijk kan hierdoor wel schade voortvloeien aan goederen in de garage. Kledij, living enz.... door vocht, koude.

Of zou ik me best houden aan een duidelijk schrijven van 1maand?? 3 maand?? op voorhand dat alles word afgesloten voor eigen bescherming?

Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 aug 2012 15:32

Waar staat de eigenaar/bewoner gedomicilieerd?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 21 aug 2012 16:04

is dat mogelijk turaki? Dat een eigenaar zich laat domcilieren in een garage? Dat mag toch niet;
in mijn opinie is de situatie nogal duidelijk:
poster koopt een woning. De oude eigenaar behoudt de garage. Opsplitsing van gebouwen dus.
nieuwe eigenaar sluit dus de aftakking voor electriciteit/water en gas af. Hij moet geen energie leveren aan gebouwen waarvan hij geen eigenaar van is of huurder.
De eigenaar van de garage voorziet zelf in energietoevoer van zijn gebouw.
anders had hij daar maar een erfdienstbaarheid of iets dergelijks moeten voorzien in de akte.
Is dat gebeurd konijntje?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 aug 2012 17:48

Ik vrees enkel dat de bewoner van de garage in de woning van TS gedomicilieerd staat, daar deze gebouwen op hetzelfde adres staan en in de garage niet gewoond mag worden.
Maar voor de rest klopt uitleg van eylis wel: u mag alles voorbij uw meter afsluiten, zij het uw keuken, uw terras, of de garage.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 21 aug 2012 18:48

Dringend contact opnemen met de kwartieragent en die andere personen die IN uw huis ingeschreven staan laten schrappen.
Indien een deurwaarder komt wordt ALLES in uw huis opgeschreven en openbaar verkocht.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 21 aug 2012 21:10

Dringend contact opnemen met de kwartieragent en die andere personen die IN uw huis ingeschreven staan laten schrappen.
Indien een deurwaarder komt wordt ALLES in uw huis opgeschreven en openbaar verkocht.
Door de splitsing is de garage een ander kadastraal perceel geworden. Dus een naburige garage. Ik zie niet in hoe men beslag kan leggen op goederen die zich in een ander kadastraal perceel bevinden. Anders zou iedereen die naast een garage woont een groot potentieel risico lopen ingeval enkele zonderlingen zich daar zouden domiciliëren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

VDG2
Berichten: 785

#7 , 21 aug 2012 21:17

Dringend contact opnemen met de kwartieragent en die andere personen die IN uw huis ingeschreven staan laten schrappen.
Indien een deurwaarder komt wordt ALLES in uw huis opgeschreven en openbaar verkocht.
Door de splitsing is de garage een ander kadastraal perceel geworden. Dus een naburige garage. Ik zie niet in hoe men beslag kan leggen op goederen die zich in een ander kadastraal perceel bevinden. Anders zou iedereen die naast een garage woont een groot potentieel risico lopen ingeval enkele zonderlingen zich daar zouden domiciliëren.
Indien deze persoon IN de woning van TS is ingeschreven kan de deurwaarder wel beslag leggen op alle goederen in de woning van TS (en dus niet de garage).

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#8 , 21 aug 2012 21:18

verkoper was mijn schoonmoeder. bedoeling was oorspronkelijk dat het gesplitste deel (garage) tot woning zou gemaakt worden. Het betreft hier nu idd om 2 kadastrale eigendommen met 2 verschillende eigenaars.
Dat ik de elec en gas mag afsluiten achter mijn meter dat waarschijnlijk wel. schoonmoeder betaald wel 90euro voor de elec die ze krijgt momenteel. Dat kan ik stop zetten en terug naar afzender zenden..

Erger zijn de kleren en kasten en inboedel daar aanwezig. Zonder gas, elec kan er niet meer verwarmd worden en zal na een winterperiode veel kapot zijn.
Kan dit verhaald worden op mijn rekening omdat ik de elec en gas heb afgesloten zonder voorop te verwittigen?
Best verwittigen?

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#9 , 21 aug 2012 21:20

ps, schoonmoeder heeft haar domiciliering dus niet verzet gehad. Toestemming om garage tot woning te veranderen is niet toegestaan.
Nu door problemen wil ik ze buiten hebben.

tja, ik weet het :) wie gaat er nu naast zen schoonmoeder wonen :p

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#10 , 21 aug 2012 21:30

VDG2,
hoe bedoelt u met beslag leggen?
Perceel is gesplitst maar huisnummer is nog steeds dezelfde dus wij staan allen op hetzelfde domicil adres ja.
Waarom zou een gerechtsdeurwaarder beslag kunnen leggen op goederen van ons (huisbewoner). wij hebben buiten een kleine lening geen schulden...?

VDG2
Berichten: 785

#11 , 21 aug 2012 22:13

Indien uw schoonmoeder nog gedomicilieerd staat in uw woning, en ze zou schulden hebben, kan een deurwaarder beslag leggen op alle aanwezige goederen. Bezit geldt als titel, dus alles wat in het huis staat waar ze haar domicilie heeft wordt geacht haar eigendom te zijn.

U kan dan de goederen trachten terug te vorderen via een revindicatie, maar dan zal u dienen te bewijzen dat deze uw eigendom zijn. En dat is niet makkelijk! Van de inboedel hebben weinig mensen facturen/kasticket, en deze staan meestal ook niet op naam.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 22 aug 2012 08:36

konijntje, onderneem meteen stappen om de domicilie van je schoonmoeder van je woning te halen; Ze pleegt hier immers fraude mee.
Vertel haar ook dat je niet verplicht bent om officiele post ten haren titel (want ze is bij jullie gedomicilieerd maar woont daar niet) aan haar door te spelen. Je retourneert deze post dan als "deze persoon woont hier niet" en dan zullen RIZIV, pensioenfonds, gemeentelijke diensten zich ook wel afvragen waar Schoonmama dan wel werkelijk woont. Intussentijd krijgt ze belangrijke post niet.
Leg haar ook uit dat frauduleuze domiciliering een strafbaar feit is en als de autoriteiten daar op uit komen, ze veroordeeld kan worden (een beetje druk bespoedigd de vlotte afhandeling van deze zaak :)
Vergeet niet dat als er bij jullie iemand een uitkering moet krijgen (van welke aard dan ook) jullie allemaal mét het inkomen van schoonmama samen als samenwonenden kunnen berekend worden. Dat kan nadelig zijn voor de hoogte van die toelage. en zoals meerdere posters hier ook al uitleggen: bij schulden kan je boeltje vrolijk opgeladen worden door de deurwaarder.

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#13 , 22 aug 2012 13:45

Heb hieromtrend reeds navraag gedaan vandaag bij de politie.
Mijn schoonmoeder betrekt wel die garage.
Ze gaven mij mee om via de vrederechter te werken omdat ze in die garage woont en het daarom iets moeilijker ligt....??
Vrederechter zou kunnen zorgen dat domiciel eraf word gesmeten maar dat is waarschijnlijk een procedure die je niet zelf kunt starten.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 22 aug 2012 14:06

begin alvast met de stroom/water/energietoevoer-aftakking af te koppelen....en te melden dat je post niet kan doorsturen.

Kingfisher
Berichten: 483

#15 , 22 aug 2012 15:04

Dus iemand woont op uw adres en betaalt daar 90€ per maand voor? En u heeft gedurende een paar maanden geweten dat daar iemand woont, meer nog: electriciteit en gas geleverd én geld geind? Dat is huur. Vandaar dat de politie aanraad om via de vrederechter te gaan.
Dus laat die gas en electriciteit nog maar een beetje aanstaan best.

Er is hier geen sprake van domiciliefraude: de schoonmoeder verblijft inderdaad op het aangegeven adres, daar beide percelen momenteel nog een gezamelijk huisnummer delen (BTW ons huis bestaat uit drie perselen, weliswaar zeer kleintjes, het is dues niet zo dat elk perceel een ander huisnummer is).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”