Hellende zonnepanelen

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Hellende zonnepanelen

#1 , 18 aug 2012 08:31

Mijn buren hebben zonnepanelen op het plat dak van hun garage geïnstalleerd.
Om zoveel mogelijk zon te kunnen pakken , hebben zij die hellend geplaatst.

In plaats van op de bomen in de verte, kijk ik nu vanuit mijn tuin op de achterkant van deze panelen.
Voordat ik hierover met hen ga praten, had ik graag geweten of zij dat recht hebben.
Ik mag er niet aan denken dat andere eigenaars in navolging hetzelfde beginnen te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geertvdb
Berichten: 11

#2 , 21 aug 2012 09:55

Toen ik aan mijn nieuwbouw begon en ik vermelde aan de gemeente dat ik zonnenpanelen wou zetten vr warmwater, toen moest ik gedurende 2 maanden een affiche vanvoor ophangen zodat mensen wisten wat ik ging doen. De verkavelingsvergunning was nog van 1976 en toen was er nog geen sprake van zonnepanelen etc. Na mijn aanvraag voor het installeren van zonnepanelen mochten de buren dan wel zonder enige vooraanvraag zonnepanelen zetten op hun dak.
Ik zou gewoon al is naar de gemeente gaan en navraag doen bij de technische dienst of er hiervoor een vergunning nodig is en indien wel of deze mensen hiervoor een vergunning hebben aangevraagd. Voor de rest kan je hieraan niets doen vrees ik.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 21 aug 2012 19:22

'In principe' moet men voor de metalen constructie een vergunning hebben. Niet voor de zonnepanelen.
Maar is mij door stedenbouw verteld dat als de panelen niet zichtbaar zijn vanop straat men geen problemen maakt.
Bij mij staan ze wel op het dak van het huis.
Wat als de buur de muur van zijn garage verhoogd?

Reclame

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#4 , 24 aug 2012 10:11

Bedankt voor de reacties.
Daarnet heb ik met de Stedenbouwkundige Dienst van de Stad Antwerpen gebeld.
Onze wetgeving laat toe zonnepanelen hellend op een plat dak te plaatsen als ze niet meer dan 1 meter boven het dak uitsteken.
Indien meer dan 1 meter is een stedenbouwkundige vergunning vereist en die zal dan waarschijnlijk geweigerd worden.
Ik vind zonnepanelen ronduit lelijk , maar ik zal dus tot het einde van mijn dagen in dit huis gedoemd zijn om op de achterkant van buurman zijn zonnepanelen te kijken.
En dan te weten dat deze buurman bij het betrekken van zijn woning direct kloeg dat mijn klimplanten teveel over de scheidingsmuur groeiden.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 24 aug 2012 12:23

Heeft hij ze geplaatst MET vergunning?
Zoals reeds gezegd? Kan u de muur niet verhogen.
Als die gemeen(schappelijk) is mag dat toch geen probleem zijn.
Doe hiervoor ook navraag bij Stedenbouw.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#6 , 24 aug 2012 13:11

Ik weet niet of hij een vergunning heeft, maar ik denk dat de zonnepanelen niet meer dan 1 meter boven het garagedak uitsteken.
Ze zijn wel zichtbaar aan de straatkant.
Wat mij ook stoort is het feit dat hij ze zonder overleg geplaatst heeft.

Toen hij hier kwam wonen, was hij er daarentegen als de kippen bij om zich te verzetten tegen de klimplanten op onze scheidingsmuur.
Daar hij ervoor gezorgd had dat het grootste deel kapot gegaan was, heb ik onlangs beslist ze dan maar te laten verwijderen.
In de plaats heb ik een houten wand tegen de betonplaten laten zetten en toen heb ik hem zelfs gevraagd hoe hoog hij die muur graag had.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 24 aug 2012 13:12

Oh ja en de muur verhogen is toch geen oplossing.
Dan kijk ik tegen een muur aan ipv tegen hellende zonnepanelen.
Of zie ik het verkeerd?

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 26 aug 2012 14:02

Die muur kan je gebruiken om klimop op te laten groeien of zonder muur maar leibomen naast de muur zetten zodat u op groen ziet en niet op lelijke panelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”