Commissaris van de rekeningen

Basilia
Berichten: 45

Re: Commissaris van de rekeningen

#31 , 18 okt 2012 00:29

Met alle respect, maar ik blijf bij mijn eerder gegeven opinie dat er voor een controle door een mede-eigenaar GEEN kosten mogen worden aangerekend door de syndicus. Dit is in ons contract met de syndicus trouwens niet voorzien. In andere gevallen kan men deze clausule (voor de toekomst ) laten schrappen. Ik denk niet dat een professioneel syndicus hierin een reden zal vinden om zijn diensten niet aan te bieden.
Persoonlijk heb ik een vonnis bekomen in 2005 dat ik een onverzaakbaar recht had om de boekhouding ter plaatse in te zien, maar dat de syndicus kosten mocht aanrekenen. De datum kon door mij gekozen worden zo de syndicus geen datum voorstelde, het opgelegde tijdstip was van 14u tot 16u.

De syndicus heeft de facto deze inzage blijven weigeren (want geen dwangsom, ...) en werd in 2007 afgezet (bevestigd in beroep in 2011 - geen cassatie).
Dat een syndicus kosten mag aanrekenen voor inzage van documenten en boekhouding van een VME waar men eigenaar is, vind ik persoonlijk ongehoord. Dit zou niet mogen toegelaten zijn. Naar mijn mening zet dit de deur open tot het toelaten van wanbeleid door een syndicus. Immers, welke eigenaar is er bereid om te betalen telken male hij iets wil nazien of weten over het beleid in het gebouw waar hij eigenaar is ? Want, het is de eigenaar alleen die tenslotte betaalt voor hetgeen in zijn gebouw gebeurt; dat de eigenaar nog zou moeten bijbetalen om te kunnen weten waarvoor hij betaalt is er volgens mij totaal over !

Als ik de wet goed gelezen heb staat er dat de syndicus o.m. tot opdracht heeft het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, ...... Ik lees nergens dat de syndicus daarvoor kosten mag aanrekenen. Ik zie trouwens ook niet goed in welke kosten de syndicus daar kan aan hebben om inzage te verlenen van documenten (ik spreek niet over het geven van fotokopiën van deze dokumenten).

Zeer spijtig dat de nieuwe wet op de mede-eigendom de professionele syndici niet verplicht om alle niet-private documenten of gegevens van de VME's waarvan zij het beheer hebben, te publiceren op een website waar alle mede-eigenaars van de betrokken VME toegang hebben en waar zij dan deze documenten vrij kunnen consulteren en controleren zonder de syndicus te moeten storen. Een syndicus die zijn werk naar behoren vervult en die niets te verbergen heeft zal het daarmee eens zijn.

Verder zou het ook nog een goede zaak zijn mochten mede-eigenaars die de regels van de boekhoudkunde niet kennen en die ook over de regelgeving en wet i.v.m. de mede-eigendom niet veel kennis hebben, zich zouden onthouden om zich kandidaat te stellen voor een mandaat van Commissaris van rekeningen in een VME, zeker wanneer het om een belangrijke VME gaat (meer dan 20 kavels), om zogezegd de kosten van een bedrijfsrevisor of professioneel accountant te besparen. Dergelijke commissarissen van rekeningen doen meestal meer slecht dan goed in een VME; de kans is zeer groot dat zij, ondanks hun goede wil, gemanipuleerd worden door de syndicus, die dan zijn wanbeleid rustig kan verder zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#32 , 18 okt 2012 19:17

Het is maar wat de algemene vergadering wil... Dat bedoel ik met verantwoordelijkheid opnemen. Als de AV geen standpunt inneemt is de syndicus 'vrij' (bij wijze van spreken).
De wetgeving neemt geen standpunt in met betrekking tot de kosten (noch positief, noch negatief). Het gaat om de omschrijving die in het syndicuscontract staat om te bepalen of er al dan niet een bedrag aan gekoppeld is.

Goliard
Berichten: 75

#33 , 19 okt 2012 13:43

De subtiele benadering waarbij de sydicus "vrij" zou zijn is dan natuurlijk ook toepasselijk op de AV, die op haar beurt dan ook "vrij" zou zijn!?

Zowel de AV als de syndicus hebben zich te houden aan de diverse voorschriften van de wet en aan de bepalingen en afspraken die werden voorzien in de overeenkomst VME/syndicus!
Het is méér dan evident dat in een dergelijke overeenkomst niet ALLES kan omschreven worden en dat, indien er twijfels zijn, gemeenschappelijk overleg dient te gebeuren.

Die z.g. "vrijheid" van een syndicus is dus méér dan relatief te noemen!

Opnieuw: de syndicus staat, in zijn hoedanigheid van lasthebber, ten dienste van de VME en NIET andersom!

:idea:

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#34 , 19 okt 2012 20:30

De AV moet wel instructies geven aan de syndicus... Het zijn dus communicerende vaten.

Goliard
Berichten: 75

#35 , 19 okt 2012 22:12

Volledig akkoord!!!

Méér zelfs, langs de RVM om, oefent de AV zelfs onrechtstreekse controle uit op het correct uitvoeren van de opdrachten en taken door de syndicus!

:idea:

FrankV
Berichten: 277

#36 , 20 okt 2012 06:27

De syndicus laat mij nu weten dat ;' Aangezien in de beheervergoeding slechts een controle door de commissaris inbegrepen is, zij genoodzaakt zijn een individuele controle door een eigenaar aan te rekenen.'
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

FrankV
Berichten: 277

#37 , 20 okt 2012 06:32

Oeps... te snel afgedrukt...

Je moet maar durven als syndicus! Kosten aanrekenen omdat een mede-eigenaar nu eens eindelijk wil zien waar al die facturen en rekeninguittreksels zijn....
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Goliard
Berichten: 75

#38 , 20 okt 2012 12:49

Tja, syndici die de wet niet eens kennen of ze bewust naast zich neerleggen, zijn er met de vleet!
Dàt is nu stilaan een publiek geheim geworden!

Een erg spijtige evolutie voor de reputatie van de syndici die zich wèl legaal en correct van hun diverse taken kwijten en ten dienste staan van al de leden van de VME!!!

Volgens de bepalingen van Art. 577-7-4- 11°, moet de syndicus:

"het de mede-eigenaars mogelijk maken inzage te nemen van alle niet-privatieve documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering, en, met name, via een internetsite;"

Vermits deze taak behoort tot de fundamentele en legale opdrachten van een syndicus, lijkt het me normaal dat alle mogelijke onkosten hierbij, gedekt zouden worden door het ereloon van de syndicus!!!

:idea:

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#39 , 23 okt 2012 12:45

In een ideale context zou de stukken binnen het kader van Art. 577-8 §4 11° BW toegankelijk kunnen zijn:

1. In de periode tussen het overmaken van de jaarrekening aan de ME en de JAV (ten kantore van de syndicus volgens een uurrooster en procedure van “reservatie” vermeld in de uitnodiging van de AV): gratis, behalve de kopies zelf - vaste tarief volgens bepalingen reglement van mede-eigendom)
2. Buiten die periode op bepaalde contractuele data en tijdstippen: gratis
3. Andere data: betalend volgens een tarifering op voorhand vermeld in het reglement van mede-eigendom.
4. Aanvragen per e-mail: gratis (= PDF)
5. Consultatie van een website: gratis, mits de website van de VME is (bewaring van de gegevens van de VME op een website van de firma van de syndicus is volgens mij onwettelijk) & werkingskosten website ten laste van VME.

Bovenstaande is gebaseerd op mijn concrete praktijkervaring als ME met dat probleem sinds 2001.
Het was en is mijn primair strijdpunt.

Beknopt: Informatie = macht.
Volgens mij moet de informatie toegankelijk zijn voor alle ME.

De wet van 2010 heeft dat principe bevestigd, maar de uitvoerinsghmodaliteietn toevertrouwd aan de AV zoals float duidelijk heeft gespecifieerd.

Zo de AV nalatig is, heeft de syndicus effectief vrij spel, maar hij moet steeds binnen het kader van zijn contract blijven.

Hij moet ook ervoor zorgen dat de bepalingen van zijn contract tegenstelbaar zijn aan alle ME, bewoners, ... . Zo niet, kan hij de tarifering van bepaalde kosten niet op een rechtsgeldige wijze in rekening brengen.

Goliard
Berichten: 75

#40 , 23 okt 2012 20:05

Luc,

DANK U,

Voor het verstrekken van deze gedetailleerde en waardevolle, verhelderende informatie!

:idea: :idea: :idea:

Chris100
Berichten: 1

#41 , 25 okt 2012 17:48

Beste

Het ereloon van de syndicus is berekend op basis van de prestaties nodig voor het beheer conform de wetgeving en het inwendig reglement van eigendom aangevuld met beslissingen van de A.V.
De opdrachten buiten deze opdracht worden in supplement aangerekend. Zo is voorzien dat controle van de boekhouding en prestaties van de syndicus wordt uitgevoerd door de commissaris en/of de beheerraad.
Wanneer een mede-eigenaar een controle wil uitvoeren kan dit na afspraak en mits vergoeding van de geleverde prestatie vermits het ter beschikking stellen van gegevens, meestal gepaard aan uitleg geven en discussies, tijd kost welke niet voorzien kan worden bij het maken van de prijsbieding. Nog minder kan men voorzien hoe mede-eigenaars zich gaan gedragen bij het minste wat de syndicus doet. Voor sommigen is het nooit goed, anderen volgen wantrouwigen, malcontenten enz. Stel dat men in een gebouw een aantal mede-eigenaars heeft die er hun werk van maken om de syndicus grondig te controleren om welke reden dan ook. Is het dan normaal dat de syndicus zonder bijkomende vergoeding zijn tijd spendeert aan de vaak onzinnige acties van deze mede-eigenaars, waarbij men vaak de grootste nonsens moet aanhoren omdat het aan kennis en de ware toedracht der feiten ontbreekt zonder te spreken van de redelijkheid in hun houding?
Lezing van de verschillende standpunten in deze bevestigt nogmaals wat ik reeds lang vermoed en zelf heb meegemaakt als syndicus namelijk dat de meeste mede-eigenaars de grond van de zaken mbt mede-eigendom niet kennen, het reglement van mede-eigendom en de besluiten van de AV zijn zelden gekend en meestal hebben ze enkel hun kortzichtig belang en hun visie voor ogen.
Raadpleeg syndici en u zal snel bevestiging krijgen van mijn stelling.
Mvg

Goliard
Berichten: 75

#42 , 26 okt 2012 00:20

Geachte Chris,

Ik begrijp je beste (?!) bedoelingen ....

Mààr als ME voel ik je door je op- en aanmerkingen onnodig en onterecht geviseerd!
Dààrom ook dat ik reageer!

Ik ben dan ook zo vrij even een van uw zinnen te citeren:
" ... en meestal hebben ze enkel hun kortzichtig belang en hun visie voor ogen."

Ik vind het nogal sterk dat je durft veronderstellen dat ME's, à priori, minder zouden afweten van de wetgevende voorschriften inzake de mede-eigendom dan een syndicus!
Sta me toe je te melden dat ik hierover (toevallig of niet!) méér weet dan de voor mijn mede-eigendom aangestelde syndicus!
Méér nog, deze syndicus heeft zelfs niet de minste interesse noch voor de inhoud van de wet , noch voor de toepassingsmodaliteiten ervan!
Enne ... hij is niet alleen in zijn houding!

Enne, bij een dergelijk iemand zou ik, volgens U , dan nog te rade moeten gaan???
Nee toch?!

Enne ... mag ik er U tevens op wijzen dat de wet voorziet in een Raad VME en niet in een beheerrraad, zoals U onterecht aangeeft?
Enne ... U blijkt toch de functie van syndicus te bekleden, is het niet?
Kent U dan de correcte termen niet eens?!

Deze Raad VME heeft louter controle-bevoegdheid en geen beslissende bevoegdheden tenzij deze die door de AV specifiek zouden zijn toegekend. en deze laatste zijn slechts voor één jaar geldig.
De bevoegdheden van de rekeningscommissaris beperken zich tot een controlefunctie inzake financiële verrichtingen.

Zoals reeds elders vermeld lijkt het me niet meer dan logisch dat het ereloon dat aan de syndicus contractueel verstrekt wordt, alle door de wet voorziene prestaties zou dekken.
Zoals al elders, kunnen niet voorzienbare onkosten echter apart verrekend worden; dààr niet van!

Wat nu de rechten van een ME, qua inzage in de in alle niet-privatieve documenten betreft, gaat het om een legale VERPLICHTING voor de syndicus en moeten de eventuele onkosten voor de uitvoering ervan verrekend worden in het afgesproken ereloon.

Ik had alleszins van een bevoegd en bekwaam syndicus méér tactvolle en correcte taal verwacht.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#43 , 26 okt 2012 08:25

Alles staat en valt met de omschrijving in de overeenkomst met de syndicus. Als de individuele consultatie niet in het ereloon zit, dan mag dat. Dat is geenszins in strijd met de bepalingen met betrekking tot de gedwongen mede-eigendom.

Wederom: de AV moet beslissingen nemen in redelijkheid.

Goliard
Berichten: 75

#44 , 26 okt 2012 10:30

Akkoord dat in de overeenkomst syndicus-VME duidelijk omschreven moet worden welke de specifieke rechten en plichten van de betrokken partijen zijn!

Qua modaliteiten betreffende het z. g. "ereloon" voor het uitvoeren van opdrachten en taken door de syndicus-lasthebber, worden inderdaad in de wetten geen rechtstreekse voorschriften noch bepalingen voorzien.
Hier moet dus gestreefd worden naar een verantwoord overleg.

En ja, bij het correct opstellen en formuleren van een sluitende overeenkomst syndicus-VME speelt de AV een beslissende rol.

xyztje
Berichten: 4

#45 , 29 nov 2012 20:53

Verder zou het ook nog een goede zaak zijn mochten mede-eigenaars die de regels van de boekhoudkunde niet kennen en die ook over de regelgeving en wet i.v.m. de mede-eigendom niet veel kennis hebben, zich zouden onthouden om zich kandidaat te stellen voor een mandaat van Commissaris van rekeningen in een VME, zeker wanneer het om een belangrijke VME gaat (meer dan 20 kavels), om zogezegd de kosten van een bedrijfsrevisor of professioneel accountant te besparen. Dergelijke commissarissen van rekeningen doen meestal meer slecht dan goed in een VME; de kans is zeer groot dat zij, ondanks hun goede wil, gemanipuleerd worden door de syndicus, die dan zijn wanbeleid rustig kan verder zetten.
Waarom is een mede eigendom met meer dan 20 kavels, een belangrijke mede eigendom ?? Is een mede eigendom met 9 of zelfs minder kavels minder belangrijker ?? (zijn er regels over de belangrijkheid van een VME ?) Is de nieuwe wet van de mede eigendom er niet voor elke VME (belangrijk of niet) ?
een kritische ME in een kleine VME (minder belangrijke ?)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”