Geurhinder buurhonden

+Curious+
Topic Starter
Berichten: 1

Geurhinder buurhonden

#1 , 12 aug 2012 21:25

Onze buren hebben 2 duitse herders. Na een aantal jaren hebben ze beslist om een ren tegen mijn terras/scheidingsmuur, die op mijn perceel staat, te plaatsen. Toen ik dat hoorde zei ik al dat die muur mijn eigendom is en dit geurhinder zou geven. De muur is 2m hoog en 4m lang waarna een draad met klimop de rest van de tuinen over 20m scheidt.

Op een dag kom ik thuis en er stond een ren tegen de muur geplaats met afdak, waarvoor gaten zijn geboord door de muur. Hun kant betonblok, mijn kant baksteen. 3 gaten aan mijn kant. Na enige tijd begon de geurhinder van de pis en kak van 2 grote honden. Soms werd de ren weken niet gekuist en was het één en al uitwerpselen met pis gemengd en platgetrapt door de honden.
Gesprek met hun leverde niks op. De wijkagent ingeschakeld. Daarna werden de eerste weken frequenter gekuist en dan weer minder en minder. Zomer daarna weer vantzelfde, wijkagent ingeschakelt, zelfde resultaat.

Uiteindelijk hebben ze de ren uitgebreidt met een 4-tal meter los tegen de draad met klimop. Tegen de draad hebben ze niets geplaatst. Gevolg: de honden doen nu hun gevoeg niet meer op de betonnen vloer maar op de 4 meter brake grond -> nu moeten ze de ren niet meer kuisen, "de regen doet het werk wel". Alles trekt de grond in nu. Als een hond zijn gevoeg doet is het in onze tuin niet te harden van de stank. Ik heb ook honden en dat heb ik nog nooit geroken, zo erg.

Gemeente ingeschakeld, die zijn eens gaan praten en hebben gedreigd met boetes als wij geurhinder hebben. De keren dat ik gebeld heb als het echt erg was, waren de mensen van de gemeente niet beschikbaar/aan't vergaderen/op een andere locatie...

Dan maar eens gaan klagen dat dit alles tegen mijn muur die op mijn grond staat is gebouwd....dit mocht van de gemeente als het niet groter was dan 40m².

Mijn dubbel raamdeur dat in de zomer openstaat is op 2 meter van de muur af. Als wij hier op terras zitten en de wind staat verkeerd hebben we last van de geur. Als een hond zijn gevoeg doet moeten we naar binnen vluchten.... Dada bezoek en bbq.
Komt nog bij dat 1 van hun honden dikwijls blaft en al zeker non-stop als onze hond in de tuin is of ik met mijn zoontje in de tuin speel.
Ik ben een grote dierenvriend maar die ene hond heb ik al dikwijls verwenst.

Wat kan ik hieraan doen?
Ik ben van plan mijn terras opnieuw aan te leggen en de muur misschien te vernieuwen. Als ik mijn muur afbreek zitten die honden gewoon op mijn terras.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 12 aug 2012 21:45

Om te beginnen kan u eisen dat de ren niet aan uw muur wordt bevestigd, en de schade hiervan hersteld (hoewel u dit misschien kan laten vallen als u toch gaat vernieuwen).
Draad met klimop zal waarschijnlijk gemeenschappelijk zijn, hier mag niets aan bevestigd worden zonder uw toestemming (wat niet gebeurt is). Het normale gebruik als afscheiding mag wel.

Hondengeur en blaffen naar u en uw gezin (vooral uw zoon) kan u op basis van artikel 544 voor de vrederechter brengen. Op basis van dit artikel kan u stellen dat het normale genot onmogelijk is geworden, en u overmatige hinder heeft. Laat dit best door een deurwaarder vaststellen (kijk op voorhand het weerbericht na op de heersende windrichting en kans op regen, zodat u een dag kan vastleggen dat de hinder duidelijk is).

Dus best eerst een AS waarin u eist dat de constructie aan uw muur verwijderd wordt, dat u verwacht dat er maatregelen worden getroffen om de geurhinder te beperken tot een normaal niveau, en dat er ook maatregelen worden getroffen zodat er niet constant naar u en uw gezin geblaft wordt. Dat u anders op hun kosten een geding gaat starten voor het vredegerecht voor enerzijds het onrechtmatig gebruik van uw muur, en anderzijds voor overmatige burenhinder.

Indien er niets gebeurd, vraagt u een minnelijke schikking aan op het vredegerecht. Dit is kosteloos, en de gemaakte afspraken hebben het dwingend karakter van een vonnis, maar opdagen is niet verplicht, en een resultaat is niet zeker (hoewel een goede vrederechter wel altijd iets voor elkaar krijgt).
Als dat nog niet lukt, zit er niets anders op dan een zaak te starten voor het vredegerecht.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 13 aug 2012 10:15

Kan ook misschien eens denken aan een organisatie die de leefomstandigheden van de dieren onderzoekt (bvb veeweyde doet dit in de buurt van Brussel: http://www.veeweyde.be/pages/inspnl.html" onclick="window.open(this.href);return false; ). Als die honden door hun eigen uitwerpselen lopen etc etc, kan het zijn dat de oorzaak van jouw probleem verdwijnt... Let wel dat als de honden op jouw aangeven (want de buur zal snel genoeg de link leggen neem ik aan) weggehaald worden, dit voor extra last kan zorgen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”