geldproblemen en syndicus laat niets van zich horen

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

geldproblemen en syndicus laat niets van zich horen

#1 , 10 aug 2012 12:22

Een aantal maanden geleden postte ik hier de vraag of een syndicus 'zomaar' ineens geld mag bijvragen buiten de normale provisies om. Dat bleek wel zo te zijn... ok goed en wel ik heb dat betaalt.

Nu zijn we 5 maanden verder, ik heb dat nodige bedrag dus gestort na een reeks aangetekende schrijven van hem en mezelf, maar niemand van de eigenaars weet nu juist hoe de vork aan de steel zit.

Volgens de syndicus - die deze blok nog maar sinds januari heeft overgenomen van een andere syndic - zijn er enorm lang géén rekeningen betaalt, stond er véél te weinig geld op de rekening, waren er veel aanmaningen, deurwaardersgedoe enzomeer (geen verdere details). Op mijn vraag waar de jaarlijkse vergadering van maart dan ook bleef, kreeg ik het antwoord dat ze alles nog aan het uitpluizen zijn en er nog niet veel te vertellen viel. :shock:
Soit goed... maar ondertss zijn we augustus - 5 maanden later - en van die syndicus hoor je nog steeds niets...

Ok, ik kan naar de vrederechter gaan en een VME eisen (of toch zoiets hé?) maar ik wil dat wel vermijden.

Zou ik nu nog eens vriendelijk een schrijven sturen naar die syndicus met de vraag waar de vergadering blijft? Of dat hij althans een vergadering inlegt om te melden hoe het staat met onze blok? Want allé ja, wij zitten hier maar te betalen en te doen en we weten nog geeneens voor wat!! Afrekeningen van VORIG boekjaar hebben wij ook nog niet gezien...dat kan toch niet? En straks als die daar ineens komt afhuppelen met een gigantische rekening word ik wel veronderstelt ineens de cash te hebben ofwat? Dat zijn toch geen manieren?!

Ik voel me zo erg machteloos...hij laat gewoon niks van zich horen. Dat frustreert me het meeste. Hou de mensen dan toch op de hoogte op z'n minst? Dat zijn wel ettelijke honderden euro's die daar per kwartaal naartoe gaan hé! Waar zit die met dat geld? Ergens op Aruba ofzo? :roll: :x

Tips? Raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2012 12:30

A) Werd er nooit een commissaris aangesteld die de volledige boekhouding van de VME moet controleren? Indien niet, elke mede-eigenaar heeft een individueel controlerecht.
B) Hoe groot is het gebouw? Wanneer was de laatste AV?

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 10 aug 2012 12:52

B. --> de laatste AV was maart 2011. Er had er één moeten komen in maart 2012 maar dat heeft de nieuwe syncidus afgewimpeld met de idee dat hij nog niet klaar was met orde op zaken te stellen. Blijkbaar heeft de vorige syndicus een hoop miserie achtergelaten - en ok ja ik wil dat geloven maar informeer uw mensen dan toch?!
Het is een gebouw van zes appartementen.

A. --> een commisaris? ik denk het niet... ik woon er zelf nog maar sinds december vorig jaar en ik ken er eerlijk gezegd niets van. Maar ik ben precies de enige van de bewoners die zich daar ambetant in maakt. De rest betaalt maar en laat die mens maar doen precies.
Ik weet niet wat een commissaris is maar die nieuwe syndicus is nu die boekhouding in orde aant proberen te maken. Ikzelf ken er ook niks van dus ik vind mezelf zo in een zwakke positie zitten om te gaan klagen. Straks zegt die: als ge't beter kunt doet 't dan zelf..en da wil ik ni echt ;) haha

'k vind het gewoon lastig dat ie zo maanden niks van zich laat horen. Het had een aangetekend schrijven van mij nodig met de melding dat ik niet betaal zonder te weten waarom alvorens hij eindelijk zei waar het op stond - en dan nog vaag. Het enige wat ik weet is dat de boekhouding een rotzooi is en we overal in't rood staan. En sinds we betaalt hebben is het weer doodse stilte...
ik heb echt schrik dat die daar binnenkort ineens met een rekening van duizenden euro's gaat staan é... :(

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 aug 2012 22:17

A) Elke VME moet een commissaris van de rekeningen aanduiden die de boekhouding controleert. Zo moeilijk is dat niet om te kijken of alles in de boekhouding staat.
B) Vriendelijk een e-mail sturen met informatieverzoek, als hij daar niet op reageert schriftelijk in gebreke stellen.

Het zou natuurlijk al eens goed zijn dat de nieuwe syndicus overleg pleegt met de mede-eigenaars...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”