Spandoek aan appartement

Luc 23.002
Topic Starter
Berichten: 5

Spandoek aan appartement

#1 , 10 aug 2012 09:36

beste,

momenteel is men in volle verkiezingsroes, ik heb een spandoek van mijn eigen gemeentelijst aan mijn terras gehangen.
dit terras heeft zicht op een stadspark, tot nu toe geen enkel negatieve reactie gehad.
in "ons" huishoudelijk reglement staat vermeld dat dit verboden is, met uitzondering van "te huur/koop".
onze syndicus vraagt nu dit te verwijderen. (volgens het reglement heeft hij gelijk).
ik ben van plan dit niet te verwijderen voor 14 oktober a.s.

wat zijn de mogelijke gevolgen?
het huishoudelijk reglement is nooit ter voorlegging geweest bij de eigenaars tot goedkeuring.

mvg
Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 10 aug 2012 09:57

Toch (een beetje ) provocatie. Arme syndicus die daarmee wordt geconfronteerd. Geen goede reclame voor een partij waarvan een lid zelf de "wetten en reglementen" niet respecteert. Mocht het in onze mede-eigendom zijn dan zou ik bij de syndicus aandringen om deze ongewenste reclame te doen verwijderen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 aug 2012 10:24

Vonnis met dwangsom?

Reclame

Luc 23.002
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 10 aug 2012 10:28

@marc, zie lijn 4
doch zie lijn 7, ik had toch graag dit reglement voor de goedkeuring ter inzage bekomen.

ik begrijp uw reactie, maar een reglement opstellen zonder gesprek met andere mede-eigenaars?
mvg
Luc

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 10 aug 2012 11:25

'Kan' een inbreuk op gemeentelijk politiereglement zijn.
Kan een inbreuk op gemeentelijk reglement bouw zijn.
Kan een inbreuk op provinciale regels verkiezingspropaganda zijn.

Mogelijk strafbaar wegens maken van reclame 'tout cour' zonder vergunning.
Een handelaar moet voor 'verlichte' reclame per 10 dcm2 betalen... per jaar.

Luc 23.002
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 aug 2012 11:54

@Franciscus,
spandoek voldoet aan de vereisten wat betreft verkiezingsborden-spandoek-propaganda tijdens verkiezingsperiode
mvg
Luc

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 aug 2012 12:15

maar een reglement opstellen zonder gesprek met andere mede-eigenaars?
Wanneer werd dit reglement opgesteld? Voor of na dat jij het appartement aankocht?
Mogelijks werd het al goedgekeurd voor uw aankoop, of maakt het deel uit van de basisakte. En die heb je aanvaard door uw aankoop.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 aug 2012 12:28

Dat zal vermoedelijk gaan om het reglement van inwendige orde of gaat het om het reglement van mede-eigendom?

Luc 23.002
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 10 aug 2012 12:59

@float,
reglement inwendige orde, werd opgesteld NA de 1ste Algemene Vergadering...

Het is verboden om affiches of spandoeken (uitzondering te koop/te huur) op te hangen aan de ramen, deuren of de terrassen.

@mava
basisakte: artikel 11 Uitzicht van privatieve kavels
11.2 Aan ramen, terrassen en borstweringen mogen geen voorwerpen hangen of zichtbaar zijn die het ordelijk of esthetisch uitzicht van het gebouw kan schaden;
aldus wordt geen was - antennes - ontvangers of toestellen voor het opvangen of omzetten van zon- of windenergie geplaatst.

Ik kan leven met deze reglementering, maar tijdens "verkiezingsperiode"?
hopelijk worden dan ook GEEN "Vlaggen, Voetbalvlaggen zowel lokaal als nationaal opgehangen"! afwachten

mvg
Luc

Lightning

#10 , 10 aug 2012 13:06

Er is niets bijzonders aan een "verkiezingsperiode" dat maakt dat een reglement van inwendige orde niet meer van toepassing zou moeten zijn. Dus, als U kan leven met het reglement haalt U het spandoek weg.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 10 aug 2012 13:18

Als het reglement van inwendige orde nooit ter goedkeuring werd voorgelegd aan de AV is het niet afdwingbaar. Daarnaast lijkt mij art. 11.2 van het reglement van mede-eigendom voldoende om die verkiezingsaffiches niet toe te staan. Zij schaden immers het ordelijk uitzicht van het gebouw. Nu, diezelfde redenering kan ook gelden voor borden te huur/te koop. Dat artikel moet best dan bij de coördinatie verduidelijkt worden.

Basilia
Berichten: 45

#12 , 10 aug 2012 21:40

..... Als je nooit tegen dit reglement geprotesteerd hebt, want het bestaat blijkbaar, en het is gekend, dan is de kans zeer groot dat de Vrederechter dit reglement zal aanvaarden als basis om een eventueel vonnis te vellen, een vrederechter maakt immers dikwijls een onderscheidt tussen de juridische waarheid en de objectieve waarheid, Rechtspraak en rechtsleer zijn aan het evolueren op het gebied van rechtsverwerking en omstandig stilzwijgend handelen....
Wat bedoelt u met " onderscheid tussen de juridische waarheid en de objectieve waarheid ?" en wat bedoelt u met "evolueren op het gebied van rechtswerkingen en omstandig stilzwijgend handelen ?"

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 aug 2012 22:13

Nooit zal een rechter een mede-eigenaar veroordelen als er nooit een rechtsgeldige beslissing is geweest door een algemene vergadering. Indien een rechter dat toch zou doen miskent hij de voorrechten van de algemene vergadering.

Luc 23.002
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 10 aug 2012 23:07

@tom,
lees mijn antwoord eens @ float en mava
het reglement van inwendige orde is verschenen NA de Algemene Vergadering, dus nooit ter inzage geweest,
pas als het verscheen ontving ik de desbetreffende mail i.v.m. met het spandoek, waardoor ik extra informatie zocht,

het is verwijderd, er is een oplossing en de rest van dat politiek gedoe is uw zaak!...
mvg
Luc

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#15 , 11 aug 2012 11:41

Amen.
Onderwerp gesloten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”