Herleggen oprit

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

Herleggen oprit

#1 , 08 aug 2012 09:46

Wij willen de tegels herleggen vanaf de straat tot aan de ingang van de appartementen, ongeveer een 14vierkante meter,
waarvan er 4 vierkante meter voor mijn venster lopen. Ik bezit het onderste appartement.
Aangezien ik het uitsluitend gebruik heb van het hofje voor mijn appartement en geen fietsen voor mijn venster wil, ben ik dan verplicht die 4M
zelf te betalen ?
Die andere 10M zouden door ons in gemeenschap betaald worden.
Raf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2012 10:45

Indien het gemeenschappelijke eigendom is, zal jij uw aandeel hierin moeten betalen. Het is niet omdat jij het uitsluitend gebruik hebt van die 4 m², dat die oppervlakte niet gemeenschappelijke eigendom zou zijn.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 08 aug 2012 12:51

Indien het gemeenschappelijke eigendom is, zal jij uw aandeel hierin moeten betalen. Het is niet omdat jij het uitsluitend gebruik hebt van die 4 m², dat die oppervlakte niet gemeenschappelijke eigendom zou zijn.
Dat tuintje bedraagd ongeveer 12m² waarvan 4m² betegeld, het is wel gemeenschappelijke eigendom, nu beweerd de syndicus dat ik die 4 m² betegeling alleen hoef te betalen omdat ik uitsluitend het gebruik en het genot ervan heb.
De boordstenen moet ik ook betalen omdat ik gevraagd heb die 10 cm hoger te plaatsen, omdat ik dit tuintje wil bedekken met granulaat of sierkeitjes met enkel plantjes
of bloemen.
Die andere 10m² oprit zou betaald worden door het reserve kapitaal.
Kan ik hierover een bepaalde wettekst raadplegen ?

Raf

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 08 aug 2012 13:30

Gemeenschappelijk wil ook zeggen dat de kosten die dienen verricht te worden gemeenschappelijk zijn.

Betwist aangetekend de stelling van uw syndicus en meld deze zeer vriendelijk dat bij het verdere doordrijven van zijn foutieve interpretatie u verplicht zal zijn de zaak voor het lokale vredegerecht te brengen en klacht in te dienen bij het BIV wegens niets respecteren van de basisakte van het gebouw.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#5 , 08 aug 2012 17:25

Gemeenschappelijk wil ook zeggen dat de kosten die dienen verricht te worden gemeenschappelijk zijn.

Betwist aangetekend de stelling van uw syndicus en meld deze zeer vriendelijk dat bij het verdere doordrijven van zijn foutieve interpretatie u verplicht zal zijn de zaak voor het lokale vredegerecht te brengen en klacht in te dienen bij het BIV wegens niets respecteren van de basisakte van het gebouw.

Het is een niet professionele syndicus.

Raf

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 09 aug 2012 00:20

Vermeldt dan in het schrijven dat u in het verzoekschrift de permanente aanstelling van professioneel syndicus zal opnemen gelet op zijn weigering de wet en de bepalingen van de basisakte toe te passen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 09 aug 2012 00:29

Het is me niet echt duidelijk of die "extra" 4 meter deel uitmaken van het plan van de gemeenschap van eigenaars of dat het een bijkomend werk is dat enkel door vraagsteller wordt gewenst. Kleine nuance die niet duidelijk uit de vraag naar voren komt maar wel bepalend is voor een correct antwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#8 , 09 aug 2012 11:37

Het is me niet echt duidelijk of die "extra" 4 meter deel uitmaken van het plan van de gemeenschap van eigenaars of dat het een bijkomend werk is dat enkel door vraagsteller wordt gewenst. Kleine nuance die niet duidelijk uit de vraag naar voren komt maar wel bepalend is voor een correct antwoord.
De basisakte is omschreven als.
A: Gemene delen:
Inkomhal, voortuin, tuinmuur, inkomdeur, inkomhall, trap en trapzaal, tellerlokaal, de leidingen van alle aard.

3: Verdeling van de kosten - Groenzones.
De kosten van de groenaanleg en het onderhoud, herstelling en vernieuwing van de voortuin met exlusief gebruik en genotsrecht is ten laste van de eigenaar die het
exlusief gebruik en genotsrecht heeft van de tuin.

Raf.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 aug 2012 12:44

Dan lijkt het me duidelijk: de kosten zijn voor u.
Maar zijn die 4 m² klinkers wel noodzakelijk? Zijn ze in een dergelijk slechte staat dat ze vervangen moeten worden? Waarvoor dient die kleine zone? Stel anders voor ze te vervangen door gras of ander groen, dat je misschien zelf kan aanleggen?

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 09 aug 2012 13:58

Dan lijkt het me duidelijk: de kosten zijn voor u.
Maar zijn die 4 m² klinkers wel noodzakelijk? Zijn ze in een dergelijk slechte staat dat ze vervangen moeten worden? Waarvoor dient die kleine zone? Stel anders voor ze te vervangen door gras of ander groen, dat je misschien zelf kan aanleggen?
mava 105, bedankt voor je antwoord.
Dat ik deze kosten moet dragen is geen probleem, maar ik wilde zekerheid hebben in deze zaak, omdat de syndicus redelijk cru overkwam.

De oprit word vervangen omdat de keidallen verzakt zijn en in slechte staat, om het esthetisch uitzicht te bewaren worden ook die 4 lopende meter mee vervangen in gebouchardeerde tegels. Deze 4m² dienen om de vensters gemakkelijk te kunnen kuisen, en eventueel een bank te plaatsen.
Raf
Laatst gewijzigd door Raf001 op 09 aug 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 09 aug 2012 14:01

Een gemeenschappelijke bank in een tuin waar u enkel het genot van hebt? Ik volg niet meer....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#12 , 09 aug 2012 14:16

Een gemeenschappelijke bank in een tuin waar u enkel het genot van hebt? Ik volg niet meer....
Neen niet gemeenschappelijk, ik bedoel een makkelijk verplaatsbare bank met bloemenpotten op, en daarvoor bevind zich
dat kleine tuintje van een 16m²
Je moet het zien als een L vorm, de lange zijde is de opstap naar de deur, en de kleine zijde loopt voor onze venster, en daarvoor bevind zich dat tuintje.
Raf

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#13 , 09 aug 2012 14:20

Bedankt iedereen voor julie reactie.

Raf

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”