Buur hoogt tuin aan tegen muur bijbouw

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

Buur hoogt tuin aan tegen muur bijbouw

#1 , 06 aug 2012 13:39

Ons huis is onderkelderd met een kruipkelder. Het niveauverschil tuin - straat is ongeveer 1m, dit is bij ons opgevangen door een 5-tal treden naar onze tuin.
Onze tuin springt uit in de tuin van onze buur, in die uitsprong van ongeveer 100m² staat een gemetste bijbouw van ons op de scheiding, waardoor hij een hoek muren heeft in zijn tuin, dit is sinds de originele bouw van het huis reeds zo en is ook wettelijk.

Ter hoogte van deze bijbouw is de grond tov straatniveau 60cm lager, onze buur heeft nu zijn tuin aangehoogd tot in die hoek om pas naast de bijbouw terug te zakken.
Hierdoor is onze bijbouw omringd door 60cm aarde, dit gemeten langs beide zijden van de muur.

Op welke manier ga ik best te werk, wetende dat ik mijn buur reeds aangesproken heb tijdens het aanhogen en hij reageerde dat hij niets meer wou wijzigen aan de plannen.

Ook vraag ik mij af of het toegelaten is om de grond aan te hogen tot vloerhoogte bij ons, terwijl ons huis onderkelderd is.
De gevel waar al deze aarde tegen komt is een wachtgevel en is verder niet beschermd tegen vocht van buitenaf. Ook hier is de aarde zonder ons medeweten aangehoogd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 aug 2012 13:56

Bouwovertreding melden bij de gemeente, het aanzienlijk verhogen mag niet zonder bouwvergunning.

Tevens uw brandverzekering op de hoogte brengen dat u waarschijnlijk vochtschade gaat krijgen door deze situatie. Indien u ook rechtsbijstand heeft kan u deze hiervoor inschakelen.
Via AS ook uw buur op de hoogte brengen hiervan, en dat u bij vochtschade op basis van artikel 1383 BW deze op hem zal verhalen.

Jan S
Berichten: 397

#3 , 07 aug 2012 15:56

Let wel, niet alle terreinophogingen zijn vergunningsplichtig.
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, onder meer door de bodem aan te vullen, op te hogen, uit te graven of uit te diepen waarbij de aard of de functie van het terrein wijzigt
"Aanmerkelijk" wordt in de rechtspraak beschouwd als "invloed hebbend op de aard en functie van het terrein".
Evenwel zal een reliëfwijziging in de praktijk vaak sneller vergunningsplichtig worden gesteld.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 07 aug 2012 19:21

Let wel, niet alle terreinophogingen zijn vergunningsplichtig.
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, onder meer door de bodem aan te vullen, op te hogen, uit te graven of uit te diepen waarbij de aard of de functie van het terrein wijzigt
"Aanmerkelijk" wordt in de rechtspraak beschouwd als "invloed hebbend op de aard en functie van het terrein".
Evenwel zal een reliëfwijziging in de praktijk vaak sneller vergunningsplichtig worden gesteld.

Ik veronderstel dat, zelfs indien hij een vergunning heeft, hij zijn grond geen 60cm tegen mijn gebouw mag gooien.
De hoogte van de muur langs zijn kant is slechts 1m60 tov 2m25 binnenkant.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 07 aug 2012 20:46

Zelfs indien vergund, dient hij alle maatregelen te nemen om schade aan derden te voorkomen, bv een plastic tegen uw muur hangen. Maar daar moet u van op de hoogte gebracht worden, dus dat zal wel niet gebeurt zijn.

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 07 aug 2012 20:53

Kan ik helemaal weigeren dat er aarde, eventueel met plastiek ertussen, tegen mijn muur wordt gelegd?
Ik heb namelijk bang dat deze muur het zou kunnen begeven, het gaat hier over een 11 meter lange muur waar 60cm aarde tegen duwt.
Het is maar een enkele gemetste muur die er ondertussen al 40 jaar staat in weer en wind.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 07 aug 2012 21:16

Kan ik helemaal weigeren dat er aarde, eventueel met plastiek ertussen, tegen mijn muur wordt gelegd?
Ik heb namelijk bang dat deze muur het zou kunnen begeven, het gaat hier over een 11 meter lange muur waar 60cm aarde tegen duwt.
Het is maar een enkele gemetste muur die er ondertussen al 40 jaar staat in weer en wind.
Ik denk het wel, daar de muur er niet op voorzien is. Buurman mag normaal niets tegen uw muur plaatsen zonder uw toestemming.

Jan S
Berichten: 397

#8 , 08 aug 2012 13:42

Let wel, niet alle terreinophogingen zijn vergunningsplichtig.
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, onder meer door de bodem aan te vullen, op te hogen, uit te graven of uit te diepen waarbij de aard of de functie van het terrein wijzigt
"Aanmerkelijk" wordt in de rechtspraak beschouwd als "invloed hebbend op de aard en functie van het terrein".
Evenwel zal een reliëfwijziging in de praktijk vaak sneller vergunningsplichtig worden gesteld.

Ik veronderstel dat, zelfs indien hij een vergunning heeft, hij zijn grond geen 60cm tegen mijn gebouw mag gooien.
De hoogte van de muur langs zijn kant is slechts 1m60 tov 2m25 binnenkant.
Dat is inderdaad een ander verhaal. Mijn post omvatte enkel de reliëfwijziging an sich.
Wat betreft de ophoging tegen uw muur; indien een vergunning zou moeten aangevraagd worden, kan volgende ev. van nut zijn:
Art. 4.3.1. §1. Een vergunning wordt geweigerd:
§2. De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”