Indiener stedenbouwkundig bezwaar achterhalen?

Ixina
Topic Starter
Berichten: 11

Indiener stedenbouwkundig bezwaar achterhalen?

#1 , 06 aug 2012 10:00

Eventjes de situatie schetsen. Wij zijn momenteel bezig met de bouw van een woning die eveneens dienst zal doen voor de onderbrenging van onze apotheek. Aangezien we de apotheek hebben overgeplaatst vanuit een heel andere streek en er strenge criteria gelden naar aanleiding van de bestaande vestigingswet, hebben we hier een tijd geleden een dossier voor moeten indienen bij de vestigingscommissie. Ondertussen is ons dossier rond en de vergunning voor de overbrenging verleend.

Omdat het echter allemaal iets langer geduurd heeft dan gepland, hebben we een verkavelingswijziging bij de gemeente ingediend voor het plaatsen van een container (aangezien de bouw nooit tijdig klaar zal geraken) en sowieso voor het plaatsen van het kruis. Hierop zijn een aantal bezwaren binnengekomen. Voornamelijk van bewoners die vreesden dat de container voor overlast zou zorgen, hetgeen begrijpelijk is. Maar ook van iemand die zei dat we geen container en apotheek mogen plaatsen, omdat er geen vergunning afgeleverd is op de farmaceutische vestigingscommissie te Brussel. Nu is dit dus wel het geval, maar buiten de aanvrager zelf, wordt er hier niemand van op de hoogte gebracht en mag deze informatie niet aan derden worden meegedeeld. Het bezwaar werd trouwens afgewezen als niet stedenbouwkundig relevant en de wijzigingen zijn volledig goedgekeurd.

Nu zit ik echter wel met de situatie verveeld, want ik zou op goede voet willen starten met alle apothekers in de buurt. Ik ga ervan uit dat zo'n bezwaar waarschijnlijk is geuit door een apotheker, omdat het zo'n specifieke materie is. Eigenlijk is er maar 1 apotheek in de buurt die concurrentiële hinder zal ondervinden van onze opening daar. Je zou dan denken dat zij het zijn die dit bezwaar hebben ingediend. Er werd echter, tijdens de behandeling van ons dossier voor de vestigingscommissie, ook daar bezwaar ingediend door een apotheek, die iets verder uit de buurt ligt. Voor de duidelijkheid: de apotheken uit de buurt worden op de hoogte gebracht dat er een aanvraag is ingediend voor de buurt, maar niet wanneer de vergunning uiteindelijk wordt verleend of afgewezen. Nu vroeg ik dit op de gemeente na en zij beweren dat ze niet mogen vrijgeven wie dit bezwaar heeft ingediend. Is dit zo? Ik kan daar nergens iets van terugvinden...

Mijn bedoeling is om eens met de apothekers daar te gaan samenzitten en proberen uit te leggen dat ik graag als collega's zou willen samenwerken en niet de intentie heb om iedereen daar plat te concurreren. Ik ben ook maar een kleine zelfstandige en wij hebben de overbrenging vooral uit familiale redenen gedaan. We komen uit een drukke stad waar we niet aan de apotheek zelf woonden en nu kunnen we in een landelijke omgeving zowel wonen als werken. Natuurlijk blijf je altijd voor een stukje concurrentie voor elkaar, maar ik zou toch zo goed mogelijk willen overeenkomen met iedereen. Vandaar dat ik ook zou willen weten wie nu juist moeilijk doet, zodat ik weet dat ik aan die mensen juist iets meer aandacht moet besteden of dat ik sommige mensen, waarvan ik gewoon aanneem dat zij geen probleem ermee hebben maar die zich om een of andere reden toch ook geviseerd voelen, ook eens kan contacteren.

Ik heb dit zo uitgelegd op de gemeente, maar spijtig genoeg zonder resultaat. Is er een andere manier om de identiteit van de indiener te weten te komen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 aug 2012 10:38

Als het uw bedoeling is in goede verstandhouding te leven met uw collega's uit de buurt, zou ik in uw plaats niets doen. De (mogelijke) klager gaat U waarschijnlijk toch niet op uw hand krijgen. Bij de anderen loopt U het risico dat ze zich onrechtstreeks beschuldigd gaan voelen als U hen hiermee confronteert, wat waarschijnlijk ook niet het door U gewenste effect gaat hebben.

Ixina
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 06 aug 2012 11:03

Het is helemaal niet mijn bedoeling om iemand op een beschuldigende manier te gaan benaderen. Ik wou sowieso eens langsgaan bij de apothekers uit de buurt om mijzelf te gaan voorstellen en eens kennis te maken met mijn collega's. Er zijn dikwijls situaties waarin je elkaar kan helpen. De laatste tijd is er vaak een stockbreuk van heel wat courante producten. Het is dan toch veel fijner dat je uw vaste patiënten eenmalig kan doorverwijzen naar een collega die deze producten nog op stock heeft staan, dan de mensen misschien maanden te moeten laten wachten. Of dat je even een product dat je dringend nodig hebt kan lenen om het de dag erna terug te bezorgen wanneer de groothandel geleverd heeft. Voor groepsaankopen, wachtdienstregeling, probleemgevallen te bespreken,... In zo'n geval is het handig dat je goed overeenkomt en dat je gewoon maar even de telefoon moet nemen om elkaar over iets te contacteren.

Ik weet wel dat het moeilijk is om iemand die wrok koestert van mening te doen veranderen, maar door te laten zien dat ik niet van slechte wil ben, laat ik in elk geval toch zien dat ik moeite wil doen om een goede verstandhouding te onderhouden. Misschien is dit wel naief, maar ik heb dit altijd de meest aangename manier van werken gevonden. Natuurlijk moet ik dan eerst wel weten wie deze mensen zijn, anders kan ik er inderdaad weinig aan veranderen.

Reclame

Lightning

#4 , 06 aug 2012 11:25

Akkoord dat het U goed kan uitkomen om de professionele relatie met uw naaste collega's te onderhouden. U hoeft daarvoor echter helemaal niet te weten wie die "mogelijke" collega zou kunnen zijn die een bezwaar heeft ingediend. Het heeft m.i. puur professioneel ook geen enkel belang. Doe gerust uw ronde, maar weet dat zelfs als er een bij is die liever niet samenwerkt op de manier zoals U dat zou willen of zoals U dat altijd gewoon bent geweest, het zijn goed recht is (en dat niet noodzakelijk wil zeggen dat U de vis gevangen hebt).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”