Brochures zijn brochures. Dus vulgariserend.
Het enige dat telt zijn de wetteksten en uitvoeringsbesluiten.
En daar staat geen enkele vermelding in betreffende welke uitgaven verplicht via reservefonds moeten verlopen.
Trouwens de wet verplicht geen reservefonds. Het is dus ook niet zo dat er geen grote uitgaven of renovaties zouden kunnen plaatsvinden zonder reservefonds.
De AV wikt en beslist.
Noch de CBN, noch het Koning Boudewijnfonds hebben wetgevende bevoegheden.
Ik stel wel, net zoals TS, vast dat de meeste syndici het bos niet meer zien door de bomen of simpelweg de boekhoudkundige implicaties van de wetgeving niet aankunnen. Zo wil er nu een syndicus een "balans" van de VME opstellen maar gaat daar zaken op het actief zetten die persoonlijke eigendom van de mede-eigenaars zijn.
Opgelet.
Het CBN heeft wel degelijk een normerende bevoegdheid. Uittreksel van hun webpagina
http://www.cnc-cbn.be/nl/texts/advices:
De adviesbevoegdheid van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen beperkt zich tot het boekhoudrecht en het gemeen jaarrekeningenrecht dat geldt voor ondernemingen en vennootschappen enerzijds, en voor verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen anderzijds. De door de CBN goedgekeurde en gepubliceerde adviezen hebben geen bindende kracht.
Meer informatie betreffende de uitoefening van de adviesbevoegheid van de CBN kan worden teruggevonden in advies 14/1 "Adviesbevoegdheid"
en
http://www.cnc-cbn.be/texts/cbn/cbn_oprichtingsbesluit
De Commissie voor Boekhoudkundige Normen (CBN) werd opgericht door het koninklijk besluit van 21 oktober 1975 houdende de oprichting van een Commissie voor Boekhoudkundige Normen (het uitvoeringsbesluit bij artikel 13 van de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen). (update: 19.09.2013)
Art. 1
Er wordt een Commissie voor Boekhoudkundige Normen opgericht.
Ze is een autonome instelling.
Ze heeft tot taak:
1° de regering en de Kamers van advies te dienen, op hun verzoek of op eigen initiatief, op het gebied van de boekhouding en van de jaarrekeningen;
2° de boekhoudkundige doctrine te ontwikkelen en, via adviezen of aanbevelingen, de principes te bepalen van een regelmatige boekhouding.
Haar zetel is gevestigd in het arrondissement Brussel-Hoofdstad.
In casu gaat het hier om de toepassing van Art. 1 1° (opstelling KB 12.07.2014 = advies) en Art. 1 2° (opstelling brochure NA publicatie KB = doctrine).
Dat de syndici in de war zijn is een feit, maar dat is eerder veroorzaakt door het BIV dan iets anders. Kijk eens na wat de beroepsvereniging van syndici ABSA heeft verklaard in hun tijdschrift (hun secretaris is voorzitter van het BIV geworden).
De essentie is dat vroeger de syndici facturen in de schuif konden steken (
kasboekhouding) en ze eruit halen als het opportuun was voor hen of sommige mede-eigenaars. Nu is dat niet meer mogelijk (
vastleggingsboekhouding).
Ook heeft het BIV in januari 2011 duidelijk geweigerd (ik was er persoonlijk bij) om concrete praktijkvoorbeelden op stellen, op basis van zeer concrete gevallen voor VME van 2, 20, 200 en 2000 appartementen. Ook heeft ze de software -ontwikkelaars in de waan gelaten dat niets zou veranderen. Nu zitten die op een verkeerd paard.
De gebeurtenissen van december 2012 ben ik ook nog niet vergeten. Toen was er terug enorme druk om de concrete voorbeelden niet op te stellen. In die obstructie zijn ze geslaagd, met alle gevolgen vandien.
Het KBS heeft een informerende bevoegdheid, zoals het notariaat. De bedoeling van de brochure is een koper van een appartement attent te maken op de verantwoordelijkheid die hij aangaat. Lees de laatste blz. van de brochure van het KBS.
Last but not least:
De AV wikt en beslist, is een fabeltje.
De AV is autonoom maar niet soeverein.
De AV dient zich te houden aan het wettelijke (wetten en ordonnanties), reglementerend (KB) en doctrinair (adviezen zoals deze van CBN) kader, en ook de vonnissen loyaal uitvoeren.
roharro,
Is u een
mede-eigenaar-bewoner of een mede-eigenaar-investeerder?
In het laatste geval heeft u belang bij het oude systeem als u bij verkoop de koper wil rollen. Want dat liet toe om "verborgen" gebreken door te geven aan de koper, zonder dat die de schade ("de facturen in de schuif") kon ten laste leggen van de verkoper als verborgen gebrek.