probleem hellend terrein en nabuurschap

Jules
Topic Starter
Berichten: 39

probleem hellend terrein en nabuurschap

#1 , 02 aug 2012 23:15

Onze woning is gelegen op een hellend terrein, waarbij de bouwgrond van mijn linker buur een kleine meter hoger is gelegen dan mijn eigendom. Telkens na een ferme stortbui loopt er samen met het water een deel van zijn grond op ons terrein. Op mijn voorstel zijn grond beter af te sluiten door een omheining van bv. betonplaten te plaatsen - ik zou een deel dragen van de kosten- antwoordt hij dat hij niet aansprakelijk kan gesteld worden gezien aan de normale helling van het terrein niets werd gewijzigd en het water dus zijn normale natuurlijke loop zoekt en dat is over mijn eigendom. Hiertegen zou ik volgens hem geen verweer kunnen hebben. Ik geef toe dat er in zijn betoog iets inzit, maar is het wel zo dat hijzelf helemaal niet kan worden aangesproken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 aug 2012 23:34

Tegen het water zelf kan u niets doen, dat klopt. Dat zijn grond mee spoelt, daar moet hij iets aan doen.

Heeft hij recentelijk iets gewijzigd? Beplanting weggenomen, opgehoogd?

Jules
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 06 aug 2012 08:56

Bedankt Turaki voor de vlugge reactie. De buurman heeft inderdaad over enkele weken zijn grond nog verhoogd met een 15-tal cm goede tuinaarde.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 06 aug 2012 09:17

Dan kan u van hem eisen dat hij maatregelen neemt om wegspoelen hiervan te vermijden. Neem foto's hiervan (misschien heeft u ook foto's van vroeger om te vergelijken, bv van een bbq of een ander tuinfeest waarop de buurman zijn tuin zichtbaar is?), en ga hiermee langs uw brandverzekering. Eis een vergoeding voor de schade (iedere keer moeten kuisen is ook schade, net zoals het aanplanten van nieuw gras) en maatregelen om verdere schade te voorkomen.

Het is inderdaad zo dat een lager liggend terrein een zogenaamde erfdienstbaarheid heeft tegenover een hoger liggen betreffend het regenwater, maar dit gaat over het natuurlijk profiel, niet als hij aanpassingen doet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”