Raamopeningen in niet gemene scheidingsmuur

Wautr
Topic Starter
Berichten: 3

Raamopeningen in niet gemene scheidingsmuur

#1 , 02 aug 2012 03:00

Beste ,

Onze tuin grenst aan een zijmuur van een appartementsgebouw, deze muur is tevens ook een niet gemene scheidingsmuur.onze perceelgrens valt samen met de muur van onze gebuur- zijn muur staat loodrecht op onze muur en sluit aan bij ons huis ( de 2 gebouwen bijeen vormen een L waarvan 1 been de achtermuur van ons huis en het andere de zijmuur (niet gemene scheidingsmuur)van de appartementen.
Bij renovatie van de appartementen (van voor we ons huis gekocht hebben) zijn de ramen ook vernieuwd .één van de ramen (kan openkippen) in de niet gemene scheidingsmuur bevindt zich op slechts 30 cm van onze schuifdeur.is onze buur verplicht dit raam gesloten te houden (zie lichten en zichten) ook al kan er een erfdienstbaarheid oprusten die niet op papier staat.bestaat er geen wet ivm privacy want open raam = geluidshinder ; gesloten raam = totaal geen probleem. het raam bevind zicht ten slotte op 1.2 m hoogte van onze terrasvloer.Had hier eigenlijk wel een raam mogen geplaatst worden bij de renovatie want er bevindt zich een dorpel onderaan het raam op vloerhoogte (waaruit blijkt dat het raam vroeger geen raam was maar hoogstwaarschijnlijk een deuropening.
Het is nogal een raar geval en moeilijk uitgelegd maar indien iemand bereidt is te helpen kan ik enkele foto's posten.Wat ons betreft hadden we natuurlijk graag het raam gesloten gezien.We willen ook een kleine zekerheid dat we recht in de schoenen staan vooraleer we een expert onder de arm nemen want deze doen dat natuurlijk niet gratis.
Kent er iemand een expert op dit vlak in de omgeving van Aalst(9320) wijzelf wonen in Erembodegem.

Mvg,

Wauter Flamant

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 aug 2012 11:45

Ben er bijna zeker van dat het een niet opengaan raam moet zijn met ondoorzichtig glas.

Wautr
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 aug 2012 12:44

Vriendelijk bedankt voor je antwoord, dacht ik ook !wat als de buur zich beroept op erfdienstbaarheden (het zou volgens hem al 30jaar zo zijn) ? Moeten dit dan nog steeds vaststaande ramen zijn zoals vermeld in het wetboek?Wat met openingen die hij gemaakt heeft voor dampkap en blijkbaar nieuwe verwarmingsketel (de uitlaat ervan komt ong een kleine meter uit de muur, bevindt zich wel op het Tweede verdiep maar deze winter hingen er ijskegels aan (door vervroren condentatie) alsd deze vallen en mijn neefjes of nichtjes lopen er toevallig onder( kans = 0.5 percent maar toch)
Alvast bedankt

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 aug 2012 13:06

Die opening voor de dampkap en verwarmingsketel mag niet boven uw eigendom uitkomen. Betreffende de raam, indien er op die locatie al meer dan 30 jaar een raam was, is er inderdaad sprake van erfdienstbaarheid. Maar dit geeft geen excuus om andere wetten te overtreden.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 aug 2012 16:06

Betreffende de raam, indien er op die locatie al meer dan 30 jaar een raam was, is er inderdaad sprake van erfdienstbaarheid. .
Als dat raam er al 30 jaar staat zal het inderdaad mogen blijven staan, maar dat raam mocht 30 jaar geleden ook al niet opengaan en moest toen ook al ondoorzichtig zijn.0 jaar straffelooshied geeft hem nog geen erfdienstbaarheid.
Als ik 30 jaar lang overdreven snel rij zonder geflitst te worden, wil dat ook niet zeggen dat ik vanaf morgen straffeloos de snelheid mag overtreden :mrgreen:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”