Last met buren

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

Last met buren

#1 , 31 jul 2012 16:05

Ik weet niet goed waar ik dit juist moet plaatsen, dus zet ik het hier en hoop dat iemand het juist kan plaatsen.
Het probleem is als volgt:

Reeds meer dan 20 jaar wonen wij in hetzelfde huis, het is een zeer rustige straat (ondanks de gezinnen met jonge kinderen en kleinkinderen) en niemand heeft van iemand last. Behalve onze buren, deze mensen hebben overal last van. Zo riepen ze toen ik 5 jaar was en met een bal aan het spelen was aan de overkant van hun huis dat het niet mocht en hebben ze ooit eens de politie gebeld omdat ze ergens een hond tegen een garagepoort hoorden kwispelen.

Het gaat hier om een bejaard koppel wiens (klein)kinderen hen nooit bezoeken en die blijkbaar geen hobby's hebben. Toen ik enkele jaren terug 1 haan en enkele kippen had zitten, belden ze ineens steeds de politie dat de hanen lawaai maakten. Bij het langskomen moesten deze dan steeds weer vaststellen dat ze geen haan konden horen. Dus kregen ze hun zin niet en stapten naar de vrederechter om klacht in te dienen tegen mijn moeder, al waren het mijn dieren. Jammer genoeg vond deze vrederechter dat zij gelijk hadden, ook al heeft deze (mogelijk omgekochte persoon) tweemaal 4 uur hier geweest en zelfs geen hen lawaai horen maken.

Dus ik moest de dieren van 17 uur tot en met 10 uur (de hanen toch) opsluiten in de garage! Ook al bleek dit na aanvraag tegen de wetten op dierenleed te zijn, de vrederechter zei dat hij hier geen rekening met moet houden. Natuurlijk hebben de buren het nu in hun kop gekregen en bellen de politie voor het minste ... het escaleert dus

Mijn vraag is nu, wat kan ik hier wettelijk aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 31 jul 2012 16:58

U kunt hen niet beletten de politie te bellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 31 jul 2012 18:34

Als u in een stedelijke omgeving woont kan het inderdaad dat een vrederechter op basis van overlast het houden van bepaalde dieren kan verbieden. Hanen zijn daarvoor in de stad een goed voorbeeld.
Denkt u nu werkelijk dat een rechter zich gaat laten omkopen.
Bij navraag .... dat was toch bij een juridisch geschoold persoon hoop ik?
Daarbij wat stond er juist in het vonnis....

Als ze echter door hun bellen u overlast bezorgen bv dat de politie dagelijks nodeloos bij u of bij buren moet zijn ...wel dan kan je mogelijk voor overlast (nu stalking) zelf een in dit geval klacht bij de politie doen. Neem eens contact met de wijkteammanager en bespreek het probleem.

Reclame

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 31 jul 2012 20:43

Ik baseer dat op het feit dat die vrederechter eerst zei dat er niets aan de hand was en een haantje buiten de bebouwde kom in een boerendorp geen kwaad kon. Dat ie dan hier vier uur gestaan heeft en géén haan gehoord heeft en dan ineens in de rechtbank totaal van mening veranderde. Wat moet ik anders denken?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 31 jul 2012 22:35

Wat staat er in het vonnis.....

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 05 aug 2012 16:13

Wat staat er in het vonnis.....
Dat ik 1 haan en onbeperkt kippen mag houden, ongeacht van de wettelijke verplichtingen. Maar maakt niet uit, de buren hebben het niet ondertekend en de haan is weg.
Probleem is dat ze nu beginnen te treiteren door twee dagen na mekaar (vrijdag en zaterdag) om net na acht uur het gras af te maaien en zo :evil:

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 05 aug 2012 17:31

Een vonnis moet toch niet ondertekend worden??

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 26 jan 2013 17:49

Een vonnis moet toch niet ondertekend worden??
Dat is wat onze advocaat ons zei. Inmiddels zijn de kippen weg (ze waren al ouder).
Dus topic mag gesloten worden :)

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 29 jan 2013 10:08

Wat staat er in het vonnis.....
Dat ik 1 haan en onbeperkt kippen mag houden, ongeacht van de wettelijke verplichtingen. Maar maakt niet uit, de buren hebben het niet ondertekend en de haan is weg.
Probleem is dat ze nu beginnen te treiteren door twee dagen na mekaar (vrijdag en zaterdag) om net na acht uur het gras af te maaien en zo :evil:
Zij mogen net zo goed hun gras afrijden om 0800 als u kippen mag houden, en kinderen met een bal mogen spelen.

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 05 feb 2013 19:18

Wat staat er in het vonnis.....
Dat ik 1 haan en onbeperkt kippen mag houden, ongeacht van de wettelijke verplichtingen. Maar maakt niet uit, de buren hebben het niet ondertekend en de haan is weg.
Probleem is dat ze nu beginnen te treiteren door twee dagen na mekaar (vrijdag en zaterdag) om net na acht uur het gras af te maaien en zo :evil:
Zij mogen net zo goed hun gras afrijden om 0800 als u kippen mag houden, en kinderen met een bal mogen spelen.
De exacte woorden van die vrederechter waren net dat ik dat recht NIET heb ;)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”