Omheining & beplanting

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

Omheining & beplanting

#1 , 28 jul 2012 20:56

Ongeveer 15 jaar geleden kocht mijn moeder de woning aan waar ik nu in woon.
De woning was eigendom van mijn huidige buurvrouw en haar schoonzus. Na jarenlange discussie tussen die beide voor de verkoop van de woning werd de woning in openbaar verkocht. Volgens mijn buurvrouw heeft ze veel te weinig gekregen voor de woning waardoor ze het niet kan verdragen dat wij de eigenaars zijn.
Na de aankoop van die woning moest er nog in de tuin een omheining geplaatst worden. Na lange discussie is er door beide gekozen voor een houten omheining. Deze werd in samenspraak op de scheidingslijn geplaatst en door beide evenveel betaald.

Ongeveer 10 jaar later (dus 5 jaar geleden) komt mijn buurvrouw af dat ze in het verlengde van haar woning een buitentoilet en berging wil aanbouwen op de grens van beide tuinen-terras.
Mondeling laat ik haar weten hier geen probleem mee te hebben als de tuinberging-toilet correct geplaatst wordt en dit mag volgens de gemeente.
Een tijdje later heb ik een bouwvergunning voor haar raam zien hangen voor het bouwen van die tuinberging-toilet.
Eerlijk gezegd, ik ben nooit het plan gaan bekijken of ook maar iets voor gedaan, ik was van gedacht: als dit via de gemeente gaat dit wel correct zal zijn.
Na een tijdje starten ze dan ook met de werken waardoor er 2 gemeenschappelijke houten omheiningsplaten werden weggehaald.

Ondertussen in die 5 jaar tijd, heb ik een klimplant tegen de gemeenschappelijke houten omheining geplaatst en tegen het nieuw geplaatst houten tuinbering-toilet een druivelaar, vijgenstruik en leienboompje met appelen.
Dit staat er nu al enkele jaren zonder probleem tot enkele weken geleden.
Ik zit rustig in de tuin, te genieten van het zonnetje en opeens hoor ik mijn buurvrouw haar laddertje nemen. Opeens zie ik haar over de omheining kijken en roept ze mij om tot bij haar te komen.
Met een totaal niet vriendelijke toon en verwijzen naar de planten tegen die tuinberging zegt ze: 'dit moet weg'
Redelijk verschoten vraag ik haar waarom ik dat zou moeten wegdoen en krijg ik als reactie terug: 'dit is mijn tuinberging en daar mag je niks tegen zetten'.
Ik zeg haar dat daar vroeger 2 gezamelijke platen hebben gestaan, dat ze deze heeft weggenomen en haar berging in de plaats heeft gezet dus dat ik dan toch mag aannemen dat dit terug gezamelijk is. Ze blijft hevig schudden met haar hoofd van 'nee, is van mij en ik wil dit onmiddelijk weg anders stap ik naar het vredegerecht'
Ik vraag haar onmiddelijk ook of de klimplant op de overgebleven tuinplanten ook een probleem zijn en dat blijkbaar niet omdat dit gezamelijk is maar die tuinberging heeft ze gezet en alles moet daar weg.

Ik dacht eerlijk gezegd: mijn buurvrouw zal een slechte dag hebben, dit zal wel overwaaien, maar nu is ze deze week terug komen dreigen dat de planten weg moeten, dat ik tijd krijg tot september en indien ze dan niet weg zijn, ze naar het vredegerecht zal gaan om mij te dagvaarden.

Nu vroeg ik mij het volgende af:
- een gezamelijke scheidingsmuur- panelen- bedrading die door beide buren werden betaald maar die door 1 buur gedeeltelijk worden weggehaald om iets anders in de plaats te zetten, ben je dan je medeëigendom kwijt?
- kan ze mij verplichten om een klimplant te verwijderen, ondanks ze ook toegeeft hier totaal geen hinder of afval van te hebben?
- dient ze mij hiervan niet schriftelijk op de hoogte te brengen? Uiteindelijk staat haar eis niet op papier en kan ik toch beweren dat ik van niks weet.
- wat als ze naar het vredegerecht gaat, aan wat moet ik mij dan verwachten?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 jul 2012 21:22

Ze heeft inderdaad gelijk. De muur van de nieuwe uitbouw is namelijk niet gemeenschappelijk, tenzij u de helft (van de dikte) van die muur hebt overgekocht (=gemeenmaking muur).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 28 jul 2012 21:28

Dus als ik morgen de andere gemeenschappelijke platen weghaal en iets anders in de plaats zet is dit volledig mijn eigendom. Ondanks dit vroeger gezamelijk werd gezet en betaald en op de scheidingslijn?

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 28 jul 2012 21:40

en zet 3 cmvoor haar tuinberging (op jouw grond) ook een afrastering waartegen je planten kunnen groeien...dan moet je die ook niet uittrekken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 jul 2012 21:41

Dus als ik morgen de andere gemeenschappelijke platen weghaal en iets anders in de plaats zet is dit volledig mijn eigendom. Ondanks dit vroeger gezamelijk werd gezet en betaald en op de scheidingslijn?
Neen! U kunt niet zonder reden een gemeenschappelijke afsluiting afbreken. U heeft vermeld dat uw buurvrouw een bouwtoelating heeft aangevraagd en verkregen. Toen het bericht van de aanvraag uithing hebt u daar niet op gereageerd en dus stilzwijgend uw instemming verleend. U hebt niet bijgedragen in de bouwkosten van de nieuwe "afscheiding". Bijgevolg is ze ook niet gemeenschappelijk.

En de oplosing van eylis is perfect, zolang de structuur die u opricht niet tegen de muur van buurvrouw aanleunt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 28 jul 2012 22:01

Dat is dus momenteel het geval, want zowel een druivelaar als een vijgenstruik kunnen niet groeien zonder een draad.
Natuurlijk om die draad recht te kunnen houden heb ik, 2 houten latjes vast geplakt aan die tuinberging.
Wat ik dus al vermoed mocht ik die niet vastplakken aan haar berging maar als ik deze dus in de grond sla en daar mijn draad aanhang met mijn plantjes tegen kan ze mij niks meer doen?
Ik dien dus maar 3cm rekening te houden?
Kan ik dit ergens terug vinden in een soort wettekst ofzo? Want ik ben zeker dat ze anders zal blijven dreigen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 jul 2012 11:06

Ik dien dus maar 3cm rekening te houden?
.
1 millimeter is ook al genoeg. :) Je mag je latjes gewoon niet vastmaken aan de tuinberging.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 29 jul 2012 13:46

Super :-)
Maar ze dreigd ook dat de planten 50cm van haar tuinberging moeten staan.
Dus als ik de latjes verplaats ga ze nog blijven klagen. Hoe kan ik dat aantonen dat dit dan wel goed is?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 jul 2012 16:02

Dat is voor boompjes, niet voor druivelaars of klimop. Ik denk zelf dat de de bladeren de muur mogen raken :lol:

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#10 , 29 jul 2012 16:23

Liep daarnet terug in de tuin en ze sprak me weer aan.
In oktober moet ik alles laten weghalen ofwel stapt ze naar het vredegerecht.
Heb haar gezegd dat ik ook info heb opgezocht en als ik zorg dat de draad en de latjes haar tuinberging niet meer raken, dit in orde is en ze mij verder niet kan eisen om alles weg te nemen.
Ze begon terug dat ze info heeft genomen bij een juridische dienst en dat ik 50cm ervan moet blijven.
Ik zou dit dus graag op papier haar willen aantonen, zodat het dreigen eens stopt.
Ik durf straks niet meer in eigen tuin te lopen of ze is daar met haar laddertje die over de omheining kijkt en dreigt ;-)

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 29 jul 2012 16:57

Wat boompjes en dergelijke betreft : zie volgende link : http://www.omnius.be/publicaties_detail.php?id=12
Uw buurvrouw respecteert duidelijk uw privacy niet : laddertjes dienen om de ramen te lappen, plafonds te schilderen, slingers op te hangen,.... , maar absoluut niet om in de tuinen van de buren te loeren. Als ze u wil spreken is aanbellen of telefoneren de aangewezen weg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 jul 2012 19:48

Gezien er hier een muur staat (van haar tuinhuis) mag je tot tegen de perseelsgrens struiken planten.
Ze kan niet verbieden dat de takken tot tegen die muur komen. Je mag er alleen niets in vastmaken, en daarmee stopt het dan.
Laat haar maar gerust naar de VR stappen, dan kan jij ook uw verhaal doen over haar laddertje en zijn de kosten voor haar.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#13 , 29 jul 2012 22:14

Ok, ik haal dan alvast zo snel mogelijk de latjes en de bedrading van haar muur, dan kan ze daar zeker niks meer op zeggen.
En hopelijk ziet ze het in om niet naar het VR te stappen.
Snap nog altijd niet dat ze daarvoor 78j moet zijn en over zoiets moeilijk doet.

eylis
Berichten: 8836

#14 , 29 jul 2012 22:21

dapje laat ons weten hoe het afloopt héé, we vinden het altijd fijn om te zien of de raad van ons allen ook helpt!

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#15 , 29 jul 2012 22:28

dapje laat ons weten hoe het afloopt héé, we vinden het altijd fijn om te zien of de raad van ons allen ook helpt!
Ga ik zeker doen :P elke update als ze daar terug is met haar laddertje laat ik jullie weten. :lol:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”