Omheining & beplanting

j.demoor
Berichten: 10360

Re: Omheining & beplanting

#16 , 30 jul 2012 10:44

“Art.653.In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen, en dan tot aan het minst verheven dak, of nog wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden; een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel.”(Burgerlijk Wetboek).

‘komt mijn buurvrouw af dat ze in het verlengde van haar woning een buitentoilet en berging wil aanbouwen OP de grens van beide tuinen-terras’

Die aanbouw OP de eigendomsgrens is dus gemeen.

“Art.34.Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen. Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

‘heb ik een klimplant tegen de gemeenschappelijke houten omheining geplaatst en tegen het nieuw geplaatst houten tuinbering-toilet een druivelaar, vijgenstruik en leienboompje met appelen’

Ik leid uit voornoemd art.34 af dat dit ook geldt voor klimplanten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#17 , 30 jul 2012 13:42

Als ik het dus goed begrijp, omdat de tuinberging-toilet op de eigendomsgrens staat is de muur voor beide en mogen mijn klimplanten en leienboopje er tegen staan.

Bedankt voor de info

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 30 jul 2012 13:51

Als ik het dus goed begrijp, omdat de tuinberging-toilet op de eigendomsgrens staat is de muur voor beide en mogen mijn klimplanten en leienboopje er tegen staan.

Bedankt voor de info
Neen want er is geen mede-eigendom van de muur.
De muur is niet van beiden. Hij werd betald en gebouwd door de buurvrouw.
Daarom bestaat er nu net zoiets als "gemeenmaking". Daarvoor is een vergoeding nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#19 , 30 jul 2012 14:20

Als ik het dus goed begrijp, omdat de tuinberging-toilet op de eigendomsgrens staat is de muur voor beide en mogen mijn klimplanten en leienboopje er tegen staan.

Bedankt voor de info
Neen want er is geen mede-eigendom van de muur.
De muur is niet van beiden. Hij werd betald en gebouwd door de buurvrouw.
Daarom bestaat er nu net zoiets als "gemeenmaking". Daarvoor is een vergoeding nodig.
Maar ik mag wel op een kleine afstand (zoals hiervoor aangegeven, 2cm) aanplanten?

Mariette
Berichten: 2507

#20 , 30 jul 2012 14:38

Als ik het dus goed begrijp, omdat de tuinberging-toilet op de eigendomsgrens staat is de muur voor beide en mogen mijn klimplanten en leienboopje er tegen staan.

Bedankt voor de info
Neen want er is geen mede-eigendom van de muur.
De muur is niet van beiden. Hij werd betald en gebouwd door de buurvrouw.
Daarom bestaat er nu net zoiets als "gemeenmaking". Daarvoor is een vergoeding nodig.
Wordt er dan ook niet verondersteld dat de buurvrouw een schadevergoeding betaalt voor de verwijderde platen? Want dat was wèl mede-eigendom van TS.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#21 , 30 jul 2012 14:49

Wordt er dan ook niet verondersteld dat de buurvrouw een schadevergoeding betaalt voor de verwijderde platen? Want dat was wèl mede-eigendom van TS.
Goeie opmerking, Mariette, daarom dat ik veronderstelde dat de muur gezamelijk was.
Er is een aanvraag voor geweest maar toen dacht ik ook dat wanneer iets in de plaats komt dit terug gezamelijk is omdat je toch voorheen beide de platen hebt aangekocht. Ze hebben trouwens de platen weggehaald maar mij deze ook nooit gegeven. En zij wenste een tuinberging te plaatsen, niet ik, voor mij waren die platen meer dan genoeg. Dus telkens als je buur een hokje wil bijplaatsen op de scheidingslijn moet je maar mee voor de kosten opdraaien ofwel dit betwisten.

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#22 , 31 jul 2012 14:04

Vandaag langs geweest op kadaster en op het plan staat de tuinberging niet, wat volgens hen dan betekend dat dit niet aangevraagd is. :-)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 31 jul 2012 15:50

Die mannen van het kadaster zijn wel niet van de rapsten, maar na 5 jaar zouden hun plannen toch moeten zijn aangepast. Je zou nu klacht kunnen indienen voor een bouwovertreding, of er tenminste mee dreigen als ze haar laddertje nog een bovenhaalt :lol:

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#24 , 31 jul 2012 16:03

Idd, toen ik hen zei van: "ah, oei, die tuinberging staat er niet op" zeiden ze: "als het nog niet lang geleden is, is dat nog mogelijk"
Maar 5 jaar is idd niet mogelijk dus vermoeden ze dat het niet aangevraagd is.
Dus niet aangevraagd neem ik aan gezamelijke muur :-) Vraag me dan juist af wat er toen aaan haar raam uitgehangen heeft!?

Ik zal het haar wel melding via de correcte manier (en niet met een laddertje) ga haar een briefje sturen met een kopie'tje van het plannetje. :-)

Franciscus
Berichten: 38596

#25 , 31 jul 2012 19:20

U mag die draad duw WEL aanbrengen op de door u betaalde gemene muurdelen.
Opletten het plaatsen van bomen en de afstand kan verschillen van gemeente en van streek tot streek.....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”