commissaris vd rekeningen

jansenm
Topic Starter
Berichten: 15

commissaris vd rekeningen

#1 , 26 jul 2012 15:20

Beste leden,
Kan iemand me zeggen of men juist handelt?
Vorig jaar was de voorzitster vd RVM aangesteld als commissaris vd rekeningen (een zes-maandelijks verslag is er ook niet opgemaakt!) nu op de AV van 24/06/12 ll heeft men beslist dat de volledige RVM zal optreden als commissaris vd rekeningen (dus 3 personen) klopt dit? en wat met het tussentijds verslag?
alvast bedankt
groetjes
jansen m

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jul 2012 20:32

De Commissaris van de rekeningen moet helemaal geen tussentijds verslag uitbrengen. Enkel jaarlijks op de AV.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 jul 2012 21:48

De commissaris kan wel verplicht worden om een halfjaarlijks verslag op te stellen. De algemene vergadering kan dat zo vastleggen.
Het is evenwel niet toegestaan om een college van commissarissen te benoemen. Er is 1 commissaris.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 26 jul 2012 21:51

Ik vermoed dat vraagsteller de verplichting van halfjaarlijks verslag van de RVM verwart met de taak van de Commissaris van de Rekeningen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jansenm
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 27 jul 2012 17:27

bedankt voor jullie snelle reacties,
idd het zal het halfjaarlijks verslag zijn dat ik bedoelde maar ook dat hebben we niet ontvangen.
Als ik het goed begrijp kan het dus NIET zoals men nu heeft gezegd op de AV dat de RVM samen de taak zal opnemen van commissaris vd rekeningen en dit voor de periode van 2 jaar zoals men nu aangekondigd heeft.
Ik heb nog 1 vraagje het verslag van de AV zou normaal binnen de 30 d moeten afgeleverd zijn (de AV was op zat 23/06) en tot op heden heeft niemand al iets ontvangen. Is het 30 kalender dagen of werkdagen?
alvast bedankt en groetjes aan de forumleden
m jansen

jansenm
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 27 jul 2012 18:31

Beste forumleden,
Als de dertig dagen verstreken zijn zou men alle gestemde punten kunnen laten nietig verklaren is dit juist ik meen het ergens gelezen te hebben verbeter mij als ik mis ben
mvg
jansenm

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#7 , 28 jul 2012 09:17

In de vaklitteratuur lees ik " Indien een mede-eigenaar de notulen binnen de 30 dagen niet heeft ontvangen stelt de wet dat hij hiervan de syndicus schriftelijk op de hoogte kan stellen."

Artikel van de wettekst wordt niet vermeld, en vind ikzelf ook niet terug

Maar dat je zou zonder tussenkomst van en vrederechter zomaar " alle gestemde punten kunnen laten nietig verklaren " is te hoog gegrepen.

Aangenaam week-end

jansenm
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 28 jul 2012 13:45

bedankt observer ik bedoelde niet zomaar nietig verklaring wel langs Vrederechter om
gr
mjansen

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#9 , 28 jul 2012 21:19

Jansenm.

Wat ik bedoelde met “ te hoog gegrepen “ is, dat je een nietigverklaring zelfs van een vrederechter niet mag verwachten, tenzij je zou kunnen aanbrengen(bewijzen) dat er in de notulen zelf, die ook binnen de dertig dagen in een daartoe bestemd register moeten ingeschreven worden, fouten zouden staan, alhoewel eenmaal deze notulen op het eind van de vergadering getekend werden door de Voorzitter, Secretaris en eventueel nog aanwezige mede-eigenaars juist zijn, en slechts moest je door die ‘ juiste ‘ beslissing ernstige nadelen of echt schade kunnen hebben , maak je volgens mij kans tenminste die beslissing vernietigd te krijgen.
.
Het feit alleen dat u het verslag niet binnen de 30 dagen hebt ontvangen is anders geen kapitale fout, een eventuele nietigverklaring daartegen zou een zware straf zijn, alhoewel, een vrederechter beslist autonoom en “ is de spilfiguur in het appartementsrecht, die doorgaans een grote deskundigheid heeft en binnen een voldoende strakke timing een geschil kan beslechten “ ( zie verslag van Vincent Sagaert, Hoofddocent K.U. LEUVEN, Advocaat Te Brussel, in “ Het Nieuwe Appartementsrecht “ blz 19 2e lid, uitgKLUWER).,

jansenm
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 30 jul 2012 18:32

bedankt observer voor uw duidelijk antwoord

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”