Ontslag voorzitter van de VME

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

Ontslag voorzitter van de VME

#1 , 21 jul 2012 14:40

Beste mensen,
Wij hebben een probleem.
In ons gebouw zijn er meer dan 20 appartementen.
De voorzitter van onze VME is ermee gestopt en verkoopt zijn appartement.
Er is geen officieel document dat het bevestigt.
Blijkbaar zijn er ook weinig mede-eigenaars daarvan op de hoogte, ik heb het per toeval vernomen tijdens een gesprek met een lid van de RvM.
1.- Gezien de voorzitter een belangrijke functie heeft kan dat zomaar gebeuren zonder overleg? .
Hij is geen eigenaar meer, maar heeft wel een mandaat van 1 jaar gekregen op de laatste AV.
2.- Kan en VME fonctionneren zonder voorzitter? .
De wet spreekt over het oprichten van een raad van mede-eigenaars, is een voorzitter dan uitsluitend nodig op de algemene vergaderingen? .
In de basisakte of het reglement van mede-eigendom is er daarover niets te vinden
3.- Moet er in ons geval geen bijzondere AV plaats vinden om een oplossing te zoeken? .
Wie weet raad? .
Vriendelijke groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 jul 2012 16:05

De functie "voorzitter van de VME" bestaat wettelijk niet.

Wat bestaat wel:

- de voorzitter van de AV (die wordt voor elke vergadering apart aangesteld als eerste punt dagorde; dus geen probleem)
- de voorzitter van de Raad van Mede-eigendomp: die wordt aangeduid door de leden van die Raad; in dit geval moeten die leden onderling een nieuwe voorzitter aanduiden

Er is dus geen buitengewone AV nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 jul 2012 15:23

Dat kan wel het geval zijn wanneer er een bepaald aantal leden wordt voorgeschreven in de raad. Eenmaal dat aantal er niet meer is, zal dat lid vervangen moeten worden.

Reclame

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

#4 , 02 aug 2012 23:32

Wij hebben dus al 6 jaar een voorzitter van de VME die wettelijk niet bestaat.
Hij was zoals een kapitein, meester van ons gebouw na God en interne politie.
Hij heeft mij ook als lid van de RVM ontslagen, ik was aangeduid als lasthebber van ons appartement en het mocht niet meer volgens de nieuwe wet, enz....
Nu zijn er nog maar 2 leden van de RVM, niemand wil nog voorzitter zijn.
Dank zij de goede raad van ROHARRO en FLOAT heb ik ze kunnen overtuigen dat zij kunnen voort werken zonder voorzitter.
Nu is de situatie duidelijk voor iedereen in ons gebouw en probleem opgelost.
Veel dank voor de réacties.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”