geluidsoverlast tijdens de nacht

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

geluidsoverlast tijdens de nacht

#1 , 17 jul 2012 22:19

In het appartement dat gelegen is naast dat van mijn moeder logeren tijdens de maanden juli en augustus drie nog zeer kleine kinderen (één van één maand oud, één van 8 maanden oud en één van 2 jaar) bij hun grootouders.
Tijdens de nacht huilen en krijsen die kinderen (tesamen) om de haverklap. Mijn moeder heeft beroep moeten doen op haar huisdokter en krijgt kalmeermiddelen voorgeschreven. Ook tijdens de dag is het er een hels kabaal en gekrijs.
Mijn moeder is al enkele keren bij mij komen overnachten, ze is totaal oververmoeid wegens gebrek aan slaap. Ze is ook niet meer van de jongste.
Wat zegt de wet over dit soort overlast?
Het betreft nochtans goedgeisoleerde moderne appartementen, maar toch is dat -non stop- dag en nacht gehuil, gekrijs en getier (van de grootouders van die kinderen) niet te harden....
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 18 jul 2012 15:31

De wet bepaalt niet dat dit of dat soort geluidsoverlast wel zou toegelaten zijn. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat er wel weer volop zal gepamperd worden indien u klacht indient bij de politie. Hebt u het echter al overwogen ? Kinderen die voortdurend huilen en krijsen 's nachts ipv te slapen daar zal wel een oorzaak voor zijn. In dit geval zijn die grootouders verantwoordelijk. Ik neem aan dat die ouders dan tijdens die maanden op verlof gaan ? Druk op die grootouders opvoeren is de boodschap.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jul 2012 15:55

Of misschien eens oordopjes gebruiken. Ze helpen echte.
Toen mijn buurman een paar weken geleden een BBQ in zijn tuin gaf (hij had ons vooraf verwittigd)Was er tot vroeg in de morgen gelach en gepraat, zodat ik niet kon slapen. Oordopjes ingedaan, en niets meer gehoord.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 18 jul 2012 19:53

Als kinderopvang kan gesloten worden wegens geluidsoverlast, zal dit zeker ook wel tellen. De wet bepaalt inderdaad niet wat geluidsoverlast is, maar er wordt wel gekeken naar wat normaal en te verwachten is. En dit is niet normaal, noch te verwachten.

MONACO
Berichten: 152

#5 , 21 jul 2012 21:04

Heb het ooit meegemaakt om 2 u. 's nachts bij burenfeesten die volledig uit de hand liepen, zatlapperij, zingen roepen en tieren en dit gebeurde regelmatig. Was het beu en riep de politie die mij zegde als ik hun nog stoorde dat ze mij een PV zouden geven. Heb toen geëist mij een antwoord te geven op mijn vraag of het mijn recht niet was om in het midden van de nacht te slapen; antwoord : ja zeker, we zullen eventjes gaan zeggen dat ze stiller moeten zijn. Daarmee was het probleem opgelost. Moraal : niet aarzelen, politie moet tussenkomen bij abnormaal nachtlawaai !

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 23 jul 2012 16:51

In huizen wonen mensen. Grote mensen en kleine mens, oud en jong. Huilende kinderen zullen door de rechter zelden als abnormaal lawaai beschouwd worden. Hou er rekening mee dat de politie niet uw vriend zal zijn als u ze daarvoor mobiliseert, en niet veel enthousiasme zullen vertonen. Daarenboven moet u rekening houden dat, indien u herhaaldelijk de politie zou inschakelen, er een kans bestaat dat er een wederklacht komt wegens lasterlijke aangifte.

Wie in een appartementsgebouw woont moet rekening houden met een redelijk te verwachten omgangsgeluid (liftkooi, bezoekers in de gang, huilende kinderen). Crèches zijn een andere zaak: hier wordt woongenot verstoord door een economische activiteit.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”