buur breekt zonder toestemming gemeensch. omheining af

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

buur breekt zonder toestemming gemeensch. omheining af

#1 , 16 jul 2012 09:46

Hallo,

wij hebben een aantal jaren gelden een draadafsluiting geplaatst op de scheidingslijn tussen onze bouwgrond en die van onze buurman.

Na een aantal jaar is hij in zijn garage, die bijna de volledig breedte van zijn bouwgrond inneemt en met zicht op ons terras, beginnen werken aan auto's. Omdat hij vroeger rally gereden heeft en nog wat wil bijklussen in bijberoep volgens mij.

Dat bracht op zich nogal veel lawaaihinder mee en overlast omdat we met baby'tje zaten. Ik had hem gevraagd om er iets aan te doen.. in garage werken met poor dicht.. isoleren... afscheiding te plaatsen.. maar hij schreef me dat ik er zelf maar iets moest voor zorgen omdat 'onze rust, onze luxe was'.

Wij hebben dan op eigen kost een houten schuting geplaatst op ons deel net achter de draadomheining.

Vorige week heeft hij de draadafsluiting aan zijn kant weggehaald.. zonder onze expliciete toestemming. Hij had me gezegd dat als ik in die tijd gevraagd had de omheing te laten plaatsen op de scheiding, dat hij dan had meebetaald.
Ik hem hem brief gestuurd met alle kosten erop en hem gezegd dat ik mijn deel van de draad terug wil (in geld) en dat hij nu ook de helft mee betaalt met de duurdere houten schutting omdat dat nu de gemeenschappelijke omheining is.

Hij vertelde me gisteren dat hij niets wil mee betalen..maar geeft wel toe dat hij nu een mooier uitzicht heeft met de houten schutting. En op zich was het hem daar om te doen.

Kan ik eisen dat hij nu mee betaald? Maocht hij die draad zomaar wegdoen ook al betaalt hij me de helft terug? Wat met de grond achter omheing die hij van me heeft, hoe smal die ook mag zijn.

Het gaat me niet zo zeer om het geld.. maar meer om het principe dat blijkbaar alles toegelaten wordt zonder toestemming. Ik voel me beet genomen. Door even de goedoper omheining weg te nemen heeft hij nu een veel mooiere duurdere in de plaats zonder één euro te moeten betalen.

Wat denken jullie dat ik kan/mag doen?

PS. Is het eigenlijk toegelaten om een semi-professionele garage te hebben in een verkaveling met dagelijks werken aan auto's.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 jul 2012 09:50

Die draad wegdoen mocht hij niet, voor uw schutting meebetalen moet hij ook niet.
De grond achter de omheining blijft van u, ook al kan u er niets mee doen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 jul 2012 12:38

Ga naar uw gemeente om te informeren of dergelijke aktiviteiten op die plaats toegelaten zijn.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 17 jul 2012 09:03

Zoek eens op of hij wel een BTW nr heeft(kruispuntbank),misschien klust ie gewoon in "het zwart"bij.

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 25 jul 2012 14:36

Maandag moet ik naar ruimtelijke ordening en zal eens kijken wat er wel of niet mag. Maar ik denk dat het moeilijk te bewijzen is dat de werken die hij en zijn broer daar doen al dan niet voor eigen rekening zijn of als vriendendienst worden uitgelegd.
Ik had de wijkagent eens opgebeld (wat zijn die onvriendelijk zeg..politie... je vriend?) maar die wist me te zeggen dat ik niet eens recht heb op de helft van de originele waarde. de draad staat er al een paar jaar. Dus ofwel moet ik met fractie van bedrag tevreden zijn oftewel de helft van het materiaal terugkrijgen (waar ik op zich totaal niets mee ben tenzij een luxe kippenhok van maken). Kan dat waar zijn dat? Ongelooflijk toch?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 25 jul 2012 14:41

U kan eisen dat de omheining in de oorspronkelijke staat wordt hersteld als deze in het verleden gemeenschappelijk werd geplaatst. In plaats van naar de politie te bellen gaat u best eens naar het wijkkantoor en vraagt om een onderhoud met de lokale teamchef. Neem bewijzen en foto's mee. Dat werkt veel efficiënter dan een belletje.

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 25 jul 2012 14:43

@tora00: een BTW nummer heeft hij niet op dat adres. Wel ééntje onder zijn 'raceverleden" naam op een ander adres sinds 1999 met nul vestigingen en "Vereniging zonder winstoogmerk "
Beroepsbekwaamheden en basiskennis bedrijfsbeheer
Geen gegevens opgenomen in KBO

Hoedanigheden
Geen gegevens opgenomen in KBO


Toelatingen
Geen gegevens opgenomen in KBO


Activiteiten
Geen gegevens opgenomen in KBO

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 25 jul 2012 14:49

@vandebosch: al bedankt voor uw reactie!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 26 jul 2012 11:57

@tora00: een BTW nummer heeft hij niet op dat adres. Wel ééntje onder zijn 'raceverleden" naam op een ander adres sinds 1999 met nul vestigingen en "Vereniging zonder winstoogmerk "
...
Activiteiten
Geen gegevens opgenomen in KBO
Hij heeft een RPR nummer, maar geen BTW nummer voor die vzw.
Anders zou de belastbare activiteiten vermeld geweest zijn.
Geen BTW nummer, gevolg: vermelding van de vestiging niet verplicht.

RPR = rechtspersonenregister

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 08 aug 2012 15:08

Als onze buurman in zijn garage een werkbrug heeft staan en allerlei apparatuur heeft staan om aan auto's te werken... heeft hij dan de verplichting om een milieuvergunning aan te vragen?

Indien hij bvb een vergunning type 3 moet aanvragen (laagste hinder), is dat dan gewoon voldoende omdat te melden bij de gemeente en en dan is hij ervan af. Of moet de gemeente haar akkoord geven. Ik heb vermoeden dat het gewoon melden is en dat de kous ermee af is.

Vandaag staan er weer twee auto's en draait de motor al één uur.

Ik weet me geen raad.. lijkt wel of we machteloos zijn

conan300
Berichten: 46

#11 , 08 aug 2012 16:27

Vlarem I Hoofdstuk II De melding
Artikel 2. § 1. Niemand mag, zonder daarvan vooraf melding te hebben gedaan, een inrichting die behoort of na de geplande verandering blijft behoren tot de derde klasse exploiteren of veranderen.
Artikel 4.
§ 1. Het bevoegde college van burgemeester en schepenen neemt akte van de meldingen, bedoeld in artikel 2 en 3, met uitzondering van deze bedoeld in artikel 2, § 5, 1° en 2°.
De burgemeester schrijft de ontvangen meldingen in in een register dat overeenkomstig artikel 32 ingezien kan worden.
§ 3. De exploitatie of verandering van een inrichting, zoals bedoeld in artikel 2, mag worden aangevat de dag na de datum dat de melding met alle vereiste gegevens conform artikel 2 werd gedaan op voorwaarde dat voldaan is aan het algemene inplantingsvoorschrift voor inrichtingen van derde klasse, vastgesteld in het artikel 4.1.1.1 van titel II van het VLAREM.

--> de gemeente (college van burgemeester en schepenen) dient al dan niet akte te nemen van de melding. Dit wordt op papier gezet. Het is een fysiek openbaar document.

Meldingsplichtig onder rubriek 15.5. STANDAARDGARAGES EN -CAROSSERIEBEDRIJVEN
Garages en/of carrosseriebedrijven die:
1° ten minste één of meer van de volgende onderdelen omvatten:
a) werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (al of niet met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) met gebruik van maximum 4 schouwputten of hefbruggen, wanneer volledig of gedeeltelijk gelegen in een gebied ander dan industriegebied, respectievelijk maximum 10 schouwputten of hefbruggen, wanneer volledig gelegen in industriegebied
...

Vlarem II
Artikel 4.1.1.1. Behoudens afwijkende bepaling in de desbetreffende hoofdstukken is de exploitatie van een in de derde klasse ingedeelde inrichting slechts toegestaan in zoverre de inplantingsplaats verenigbaar is met de algemene en aanvullende stedebouwkundige voorschriften zoals vastgesteld in het goedgekeurde gewestplan of een ruimtelijk uitvoeringsplan of in een ander plan van aanleg.

Specifiek van toepassing voor dergelijk bedrijf: Vlarem II
Algemeen:
Artikel 5BIS.15.5.2.3. Onverminderd artikel 5BIS.15.5.2.1 treft de exploitant als normaal zorgvuldig persoon alle nodige maatregelen om:
- de buurt niet te hinderen door geur, rook, stof, geluid, trillingen, niet ioniserende stralingen, licht en dergelijke meer; ...
Beheersing van hinder door geluid
Artikel 5BIS.15.5.2.16. § 1. Het specifieke geluid in open lucht van nieuwe inrichtingen alsmede van veranderingen van bestaande inrichtingen mag op de in § 3 of 4 van artikel 1 van bijlage 4.5.1 bij titel II van het VLAREM bepaalde meetpunten de met 5dB(A) verminderde richtwaarde in bijlage 4.5.4 bij titel II van het VLAREM niet overschrijden. ...


Conclusie: als het stedenbouwkundig al vereenigbaar is kan hij idd de melding doen, doch dat wil niet zeggen dat hij zomaar opbeperkt lawaai mag maken.

--> klacht indienen bij de toezichthoudende ambtenaar (van de gemeente) omwille van geen melding en lawaaihinder.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 08 aug 2012 19:01

Of bij de indien de lokale politie dat heeft milieupolitie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”