Volmacht

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

Volmacht

#1 , 10 jul 2012 08:59

Wij wonen in een blok van 3 appartementen, de vader van een van de eigenaars is syndicus niet proffesioneel.
Nu is mijn vraag mag de vader in een algemene vergadering optreden in naam van zijn dochter?

Raf001

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#2 , 10 jul 2012 10:10

volgens mij mag de syndicus(vader) geen volmachten hebben op de algemene vergadering, dus ook niet van zijn dochter
, want :

art577-6 § 7 laatste lid van het BW : De syndicus kan niet als lasthebber optreden op een algemlene vergadering , niettegenstaande zijn recht, wanneer hij mede-eigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de baraadslagingen van de vergadering

A propos : als die syndicus niet professioneel is mag hij dan enkel en alleen syndicus zijn als hij ook mede-eigenaar is, en ik durf vermoeden dat dit niet het geval is i


mvg

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 10 jul 2012 19:51

Bijkomend: de vader van een mede-eigenaar mag geen niet-professioneel syndicus zijn voor die VME.

Reclame

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#4 , 11 jul 2012 08:42

Dus als ik het goed begrepen heb mag niemand die geen mede-eigenaar is optreden als syndicus als hij geen professioneel is.
Als ik, als mede eigenaar het syndici op mij neem, kan ik dan ook bij een algemene vergadering niet meestemmen als er B.V. een oprit
herlegd of een muurtje moet herplaatst worden.
Raf001

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#5 , 11 jul 2012 09:41

toch wel, (maar geen volmachten hebben van andere mede-eigenaars), maar dan wel weer zelf NIET meestemmen als het gaat over " de syndicus " t.t.z. goedkeuren van de rekeningen, décharge geven aan, enz.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#6 , 11 jul 2012 10:13

toch wel, (maar geen volmachten hebben van andere mede-eigenaars), maar dan wel weer zelf NIET meestemmen als het gaat over " de syndicus " t.t.z. goedkeuren van de rekeningen, décharge geven aan, enz.
Sorry observer, maar is je andwoord bedoeld op mijn eerste vraag, of op mijn tweede vraag?
Raf001

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#7 , 11 jul 2012 11:44

antwoord op uw vraag van vandaag 08.42u

gij kunt dus als syndicus geen volmachten hebben, maar als eiugenaar kunt u mee beraadslagen en beslissien over alles , behalve de wettelijke en eventueel conventionele opdrachten als syndicus . De wettelijke oppdrachten zijn opgesomd in de wet 577-8 §4 en de conventionele zijn opdrachten die u statutair kunt gekregen hebben pv van een algemene vergadering.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#8 , 11 jul 2012 11:50

observer en Luc, Bedankt voor de snelle reactie
Raf001

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#9 , 14 jul 2012 12:03

Bijkomend: de vader van een mede-eigenaar mag geen niet-professioneel syndicus zijn voor die VME.
Kan men dan de niet rechthebbende syndicus bij directe ingang laten vervangen.
Raf001

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#10 , 14 jul 2012 21:47

Raf001
a) Ik herlees uw vraag van 10.7, en stel vast dat ik niet geantwoord heb op de tweede helft van uw vraag : als de vader geen syndicus meer is, kan hij wel optreden namens zijn dochter op een algemene vergadering…maar daarmee is hij zelf geen eigenaar, en kan dus niet syndicus en zelfs niet een ander mandaat opnemen zoals lid van de eventuele raad van mede-eigendendom.
b) Als syndicus kan hij steeds door een algemene vergadering afgezet worden, of bij verzoekschrift aan de vrederechter. Door een vonnis van deze laatste. Een Bijzondere algemene vergaderring kan ook opgeroepen worden door een vijfde(aandelen) van de mede-eigenaren.

Raf001
Topic Starter
Berichten: 59

#11 , 16 jul 2012 08:55

observer, bedankt voor je uitleg.
Raf

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”