Betwisten beslissing Algemenen Vergadering

mvsd
Topic Starter
Berichten: 3

Betwisten beslissing Algemenen Vergadering

#1 , 02 jul 2012 19:07

Op 21.06.12 hadden wij met de eigenaars en syndicus een AV betreffende onze eigendom in een appartementsgebouw.
Eén van de eigenaars wil het platte dak dat aan zijn balkon grenst (plat dak van ons appartement) bedekken met banqirai om geurhinder tegen te gaan. De aanvrager zegt last te hebben hiervan en betaalt de volledige aanleg.

Ik stemde tegen en gaf als argumenten dat oa de 10 jarige aansprakelijkheid van de bouwheer en de brandvoorschriften overtreden werden. Volgens bouwheer mag niks op de platte daken geplaatst worden en volgens de branweer dient elk plat dak, dat niet als terras geregistreerd is, vrij te blijven van elk brandbaar materiaal.

Deze aanvraag werd uiteindelijk goedgekeurd.

Nu is mijn vraag, mag een syndicus deze goedkeuring aanvaarden ook al komt de 10 jarige aansprakelijkheid te vervallen? Moet hij maw hierover niet waken?

Hoe gaat een betwisting van deze beslissing juist in zijn werk als ik verzet wens aan te tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jul 2012 19:49

Eén van de eigenaars wil het platte dak dat aan zijn balkon grenst (plat dak van ons appartement) bedekken met banqirai om geurhinder tegen te gaan. De aanvrager zegt last te hebben hiervan en betaalt de volledige aanleg.
Geurhinder van wat? Zie niet goed hoe een vloer van banqirai geurhinder kan voorkomen.

mvsd
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 jul 2012 19:55

Aanvrager verklaart dat de EPDM geur afgeeft :s Idd, ik zie ook niet in hoe het bedekken van het paltte dak dit gaat oplossen.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2012 22:18

Is er een verslag van de brandweer?
Ik begrijp niet goed hoe de 10-jarige aansprakelijk kan 'overtreden' worden door middel van werken. Kan daar duidelijkheid geven worden?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 jul 2012 11:03

Aanvrager verklaart dat de EPDM geur afgeeft :s Idd, ik zie ook niet in hoe het bedekken van het paltte dak dit gaat oplossen.
Bedekken van het platte dak met eender welke houtsoort zal NIETS helpen.
Om resultaat te hebben zou je bij wijze van spreken het hele dak moeten inpakken in een grote plastieken zak. :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 jul 2012 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

mvsd
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 03 jul 2012 13:21

In de voorschriften staat dat de platte daken niet mogen bedekt worden, anders vervalt de garantie hierop.

Hoe gaat een betwisting juist in zijn werk? Ik schrijf een aangetekend schrijven naar de syndicus, en dan???

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2012 14:45

Art. 577-9 § 2 BW
Iedere mede-eigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen.
Deze vordering moet worden ingesteld binnen een termijn van vier maanden vanaf de datum waarop de algemene vergadering plaatsvond.
U moet dus de vereniging van mede-eigenaars, vertegenwoordigd door de syndicus, voor de vrederechter dagvaarden om de beslissing van de A.V. te wijzigen.

Justiceseeker
Berichten: 354

#8 , 04 jul 2012 13:43

Op 21.06.12 hadden wij met de eigenaars en syndicus een AV betreffende onze eigendom in een appartementsgebouw.
Eén van de eigenaars wil het platte dak dat aan zijn balkon grenst (plat dak van ons appartement) bedekken met banqirai om geurhinder tegen te gaan. De aanvrager zegt last te hebben hiervan en betaalt de volledige aanleg.

Ik stemde tegen en gaf als argumenten dat oa de 10 jarige aansprakelijkheid van de bouwheer en de brandvoorschriften overtreden werden. Volgens bouwheer mag niks op de platte daken geplaatst worden en volgens de branweer dient elk plat dak, dat niet als terras geregistreerd is, vrij te blijven van elk brandbaar materiaal.

Deze aanvraag werd uiteindelijk goedgekeurd.

Nu is mijn vraag, mag een syndicus deze goedkeuring aanvaarden ook al komt de 10 jarige aansprakelijkheid te vervallen? Moet hij maw hierover niet waken?

Hoe gaat een betwisting van deze beslissing juist in zijn werk als ik verzet wens aan te tekenen?
Zoals Scorpioen schrijft doch U zal moeten dagvaarden binnen de 4 maanden vanaf de datum van de AV.

U kan de syndicus ook al een verzetschrijven richten waarin U de grieven formuleert en vraagt alle partijen hiervan in te lichten, en duidelijk stelt dat de partijen die het mogelijk geding verliezen, instaan voor de kosten (mocht U winnen, blijft U dus buiten schot en omgekeerd dus indien U verliest). In uw verzetschrijven meldt U een ultimatumsdatum voor een schriftelijk standpunt en verzoekt U voor een bijzondere AV om de zaak te herzien.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 05 jul 2012 07:39

(...) en verzoekt U voor een bijzondere AV om de zaak te herzien.
In de praktijk dient deze BAV (met het wettelijk quorum aanwezig) plaats te hebben ten laatste 90 dagen na de gewraakte AV.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”