wat zijn de mogelijkheden? (ivm scheiding tssn buren)

brecht R
Topic Starter
Berichten: 15

wat zijn de mogelijkheden? (ivm scheiding tssn buren)

#1 , 28 jun 2012 13:58

een goeiemiddag.

momenteel is mijn tuin afgezet met een doorzichtige draad (hoogte 1m) op de scheidingslijn met de gebuur... we kunnen dus het volledige reilen en zeilen van elkaar zien, totaal geen gevoel van privacy...

het liefst van al zou ik dus een volle omheining van op de scheidingslijn zetten, ik heb verstaan dat tot 2m hoog een gesloten scheiding mag (is in de achteruin) zonder dat hiervoor een vergunning voor nodig is... correct?

de gebuur wil hier echter niet van weten en zegt dat zijn draad er eerst stond... heb ik geen zeggenschap over wat op de scheidingslijn staat, zelf al heb ik pas later het huis gekocht? in de akte staat hier niets over vemeld.

een oplossing die ik kan bedenken zou zijn dat ik langs mijn helft van de scheiding alsnog een gesloten afsluiting plaats, waardoor er 2 afsluitingen staan. zijn er hier dan afstandsregels, of mag ik zo dicht mogelijk tegen de scheidingslijn werken?

is dit de enige oplossing? of zie ik hier dingen over het hoofd?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 28 jun 2012 14:03

je mag je eigen afsluiting plaatsen waar je wil, als het maar op jouw grond is. als je nu zou kiezen voor een groene haag die je regelmatig moet snoeien, zal je wel genoeg ruimte tussen de twee afsluitingen moeten laten om langse de achtekant ook te kunnen snoeien.
Maar je kan dus gerust een eigen afsluiting naar keuze zetten, zelfs op 20 cm van de perceelsgrens.

brecht R
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 jun 2012 14:13

bedankt eylis, maar natuurlijk verlies ik zo weinig mogelijk tuin oppervlakte e, dus zal ik een niet levende omheining zo dicht mogelijk zetten bij de scheiding, en liefst er op...

maar volgens u bestaat er dus geen afstandsregels tov de scheidingslijn met niet levende omheiningen?

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 28 jun 2012 14:39

er op dus NIET hé :-) maar wel enkele cm's er naast: én zodaning dat je ook zélf het onderhoud van je omheining kan doen zonder op het terrein van je buur te moeten, anders kan daar ook weer gehakketak over ontstaan...

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 28 jun 2012 15:05

(Sorry voor de kapping van thread, maar dit is inn het zelfde kader en kan misschien ook handig zijn... voor TS)

mag men aan een gemeenschappelijke draad ( betonplaat, met beton palen, met gewone groene draad van 1m20 totaal hoogte)
er juist naast (en in eigenlijk er juist tegen, maar niet tegen steunen of kracht op uit oefenen) zelf een afspanning zetten?
(bvb: hout platen tot de 2m dat een afsluiting mag zijn? )

Kan de huidige buur 'problemen' maken van dat het van 1m20 naar 1m80 gaat?
Staat in onze akte evenmin iets vermeld, buiten dat de draad (ooit) gemeenschappelijk aangekocht geweest is, en dus 50% van ons is.

Is er ergens waar ik de hoogte van afspanning die geldig is kan vinden?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 28 jun 2012 15:36

Je zal moeten nakijken of de gemeente een schutting (volledig gesloten) toelaat en hoe hoog en hoe lang de afsluiting tussen de tuinen mag zijn.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 30 jun 2012 09:10

De draad OP de scheidingslijn is een gemene draad.

‘is mijn tuin afgezet met een doorzichtige draad (hoogte 1m) op de scheidingslijn met de gebuur’

Die draad is dus gemeen ,wie de draad ook plaatste.

“Art.2.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...5° afsluitingen tot een hoogte van twee meter in de zijtuin en achtertuin...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is)‘

(is in de achteruin)’

Een stedenbouwkundige vergunning is dus in dit geval niet nodig.

“Art.657.Ieder medeëigenaar mag tegen een gemene muur aanbouwen...”(Burgerlijk Wetboek).

Hieruit kan afgeleid worden dat tegen een gemene draad een ondoorzichtig doek mag aangebracht worden door een van de mede-eigenaars.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Vraag uw buren vooraf schriftelijk en gemotiveerd toestemming aan de gemene afsluiting een ondoorzichtig doek te mogen aanbrengen.

Indien zij hierop niet of negatief antwoorden roep hen dan op in minnelijke schikking en komt deze niet tot stand dagvaard hen dan voor dezelfde rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”