Verwijderen van een grenspaal

beerke2006
Topic Starter
Berichten: 2

Verwijderen van een grenspaal

#1 , 27 jun 2012 13:11

Mijn buurman heeft een grenspaal verwijderd om zijn omheining te plaatsen.( Jammer genoeg nu op mijn perceel zonder mijn toelating). Als ik dat wil aanvechten, welke procedure moet ik dan volgen? PV door de politie laten opmaken? Zal dit probleem door een vrederechter opgelost moeten worden? Of bij een andere rechter? Ik heb gelezen dat deze overtreding wordt beboet en strafbaar is met gevangenisstraf van 8 dagen tot 1 jaar. Dat is nu misschien een beetje TE, hé.

Heeft iemand ervaring met dit soort probleem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 27 jun 2012 14:14

Politie is niet bevoegd. Eerst onderling trachten eruit te komen, dan via AS aanmanen, en dan vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 27 jun 2012 14:26

AFDELING VIII. - VERNIELING VAN AFSLUITINGEN, VERPLAATSING OF VERWIJDERING VAN GRENSPALEN EN HOEKBOMEN.
Politie is WEL bevoegd :
Strafrecht :
Art. 545. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die geheel of ten dele grachten dempt, levende of dode hagen afhakt of uitrukt, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, vernielt; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, verplaatst of verwijdert. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 546. Wanneer de feiten, in het vorige artikel omschreven, gepleegd worden met het oogmerk om een bezitsaanmatiging op een erf te plegen, is de straf gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig [euro] tot tweeduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 27 jun 2012 14:29

Ah, excuseer.

Gesprek met de wijkagent kan ook al veel helpen dan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”