ONDERHOUD CV_INSTALLATIE

LSQ308
Topic Starter
Berichten: 81

ONDERHOUD CV_INSTALLATIE

#1 , 25 jun 2012 21:20

Kan ik de syndicus verplichten om het opvragen van het laatst uitgereikte attest ivm nazicht cv-gasketel door alle mede-eigenaars/bewoners van ons appartementsgebouw op de agenda van de AV te zetten? Is het zijn taak om deze attesten 2-jaarlijks op te vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 jun 2012 21:28

Neen dat behoort niet tot zijn taken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 25 jun 2012 21:39

individuele gasketel: neen

Reclame

LSQ308
Topic Starter
Berichten: 81

#4 , 26 jun 2012 09:43

Wat rest er mij als medeeigenaar te doen als ik een vermoeden heb dat niemand zijn CV-installatie 2-jaarlijks laat nazien? Wachten tot er in het slechtste geval en ontploffing is?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 jun 2012 14:28

Wat rest er mij als medeeigenaar te doen als ik een vermoeden heb dat niemand zijn CV-installatie 2-jaarlijks laat nazien? Wachten tot er in het slechtste geval en ontploffing is?
Het leven is inderdaad gevaarlijk want men kan er zelfs van sterven.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 26 jun 2012 15:43

Als er geen attest is, kunnen er problemen zijn met de verzekering/blokpolis.

De verzekeringsmaatschappij , of de verzekeringsmakelaar, kan dit attest opvragen.

De syndicus is geen verzekeringsmakelaar erkend als tussenpersoon door ex-CBFA ... dus niet bevoegd.

Pelikaan
Berichten: 154

#7 , 26 jun 2012 16:48

De Syndicus is inderdaad niet bevoegd in deze materie (m.a.w. privatieven). In Vlaanderen wordt een 2-jaarlijks attest verplicht gesteld (dit slaat op een reinigings- en verbrandingsattest).

Voor individuele installaties voor centrale verwarming (per appartement) in een VME, is de burger enkel schatplichtig tegenover de bevoegde instanties (verzekeringsmaatschappij en de gemandateerde ambtenaren van de Vlaamse Overheid).

Een VME (Algemene Vergadering) of de aangestelde Syndicus hebben geen recht van interventie, slaande op individuele contracten van burgers. Een VME kan enkel stemmen over gemene delen en heeft geen inspraak in privatieven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 26 jun 2012 20:23

Wat rest er mij als medeeigenaar te doen als ik een vermoeden heb dat niemand zijn CV-installatie 2-jaarlijks laat nazien? Wachten tot er in het slechtste geval en ontploffing is?
Wat rest u te doen? Niets. Risico op ontploffing? Niet onnozel doen. Het nazicht dient vooral om de ketel goed af te stellen om zo min mogelijk te vervuilen. Bij oude ketels ( ik heb bv een gietijzeren gasketel van 20 jaar oud), kàn je niets afstellen en is het "onderhoud" -ook volgens de installateurs- alhoewel wettelijk verplicht, totaal zinloos. De kans op ontploffing is veel groter met uw kookfornuis dan met een cv-installatie. Die laatste is aangesloten met koperen buizen, niet met rubberslangetjes.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”