Scheidingslijn berkenboom + overhangende takken

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

Re: Scheidingslijn berkenboom + overhangende takken

#16 , 12 jul 2012 13:22

@Amandina, normaal ben ik zeer verdraagzaam maar wat zou jij doen als je buiten op je terras staat en 2m vooruit stapt en met je hoofd plat in de overhangende takken zit? En ik overdrijg dan nog niet eens hé! Tuin is 8,90m diep en de overhagende takken zijn 6,2m lang.
Verdraagzaamheid kent ook zijn grenzen vind ik. Als iemand mij persoonlijk aanspreekt over hinder die ik die persoon aandoe dan bekijk het ik en als deze gelijk heeft dan doe ik hier iets aan. Met mijn andere buren zijn we bij mekaar gekomen en hebben zo alles kunnen bespreken, bomen die moesten ingekort worden. Wie de afspanning ging betalen, alles was bespreekbaar en iedereen moest een beetje water bij de wijn doen.

Groeten,

Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 12 jul 2012 13:49

Ik dacht dat bomen minstens op twee meter van de perceelsgrens moesten staan volgens het veldwetboek.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 091013_028" onclick="window.open(this.href);return false;
In de hierboven geschetste vraag gaat het om hinder die wordt ondervonden door beplanting op het erf van de aanpalende buur. Art. 544 van het Burgerlijk Wetboek geeft aan de eigenaar het recht van genot over zijn grond. Dit eigendoms- en genotsrecht strekt zich dus ook uit over de beplanting in zijn tuin. Toch is dit eigendomsrecht niet absoluut en het naburige erf mag geen nadeel ondervinden van de gekozen planten en bomen.

Nu de afstand van beplanting in de eerste plaats door de 'lokale gebruiken' wordt bepaald, moet u eerst en vooral nagaan welke afstand u in uw gemeente moet respecteren. Op het gemeentehuis of het vredegerecht kan men u verder helpen.

Wanneer geen lokaal gebruik bestaat, bepaalt artikel 35 van het Veldwetboek van 7 oktober 1886 de wettelijke afstanden. Dit artikel bepaalt dat hoogstammige bomen, bij gebrek aan een vast en erkend (plaatselijk) gebruik, slechts op 2 meter van de scheidingslijn mogen geplant worden.

Hoogstammige bomen mag men volgens artikel 35 van het Veldwetboek slechts op 2 meter van de scheidingslijnen der aanpalende erven planten. Laagstammige bomen mogen op ongeveer 50 cm. geplant worden. De afstand wordt berekend vanaf de kern van de boom tot aan de scheidingslijn.

Of een boom hoog- of laagstammig is, moet feitelijk worden beoordeeld rekening houdend met de hoogte, de kroon- en wortelvorming. Het gaat daarbij om bomen van welke soort ook die men tot volle groei wil laten komen. De minimale hoogte die meestal vereist wordt, is 3 meter.

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#18 , 12 jul 2012 14:01

@Mariette: dat dacht ik ook en de gemeente hun reglement zegt dit ook, toch geven ze hiervoor geen kapvergunning aan mijn buren. Tenzij ze iets overeengekomen zijn natuurlijk. We zien wel, het is niet omdat de gemeente een beslissing neemt deze ook altijd de juiste is, heb ik in het verleden al meerdere malen meegemaakt.

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#19 , 23 jul 2012 17:35

Hmmm, wordt een pittige kluif voor de vrederechter. Wat ga je doen als ze met het argument afkomen: "die bomen staan er al 20 jaar; u woont hier pas een jaar; de situatie is niet fundamenteel veranderd sinds u het huis kocht?"

Hier maakt de vrederechter een afweging tussen uw belang (zonlicht) en dat van uw buur (zijn bomen). Maar wat als ook de gemeente tussenkomt (groene gemeente)? Zelfs al beslist de vrederechter in uw voordeel, is het nog niet gezegd dat de gemeente een kapvergunning zal afleveren.

Mariette
Berichten: 2507

#20 , 23 jul 2012 18:21

een kennis van me is met een gelijkaardige situatie naar de vrederechter gestapt (geen zon/licht meer in piepklein tuintje door de "struiken" (wat volgens mij hazelnotelaars zijn) die op -30cm van de scheidingslijn werden geplaatst en ongeveer de helft van de tuin van mijn kennis innamen met hun takken. De buren wilden de overhangende takken niet korten, noch de hoogte inkorten en werden door de vrederechter verplicht hun "struiken" af te knippen tot aan de burengrens, mèt maximale hoogte van 180cm.

ik zou aanraden even naar de vrederechter te stappen.

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#21 , 31 jul 2012 10:01

Update: mijn buren hebben dus een kopie in de bus gestoken van het negatief advies ivm aflevering kapvergunning dr de gemeente. Na dit grondig gelezen te hebben blijkt nu dat mijn buren de kapvergunning hebben aangevraagd aan de gemeente omdat ze denkendat de bomen ziek zijn en zouden omwaaien. Plantsoendienst heeft geoordeeld dat ze kerngezond zijn en dus niet hoeven gekapt te worden. Hadden mijn buren nu eerlijk geweest en vermeldt dat ze niet correct gepland staan dan had de gemeente wss wel een kapvergunning toegestaan wegens hinder. Grappige is nog dat in de info van het negatief advies staat dat de bomen enkel gesnoeid mogen worden tot op een hoogte van 4m. De eerste grote overhagende tak zit op 4m, wat wilt zeggen dat er eigenlijk niks mag gedaan worden aan deze boom. Onvoorstelbaar. Ik ben met deze brieven bij een naburige gemeente geweest en heb het daar eens voorgelegd en die persoon van de plantsoendienst begreep er niks van, zoiets zouden ze niet eens durven schrijven en hij gaf zelf toe dat ik wettelijk volledig in mijn recht was en hij die gemeente er zeker een kapvergunning zou worden afgeleverd. Enfin een oordeel van de gemeente is totaal niet definitief en kan zonder probleem herroepen worden zeiden ze me hier nog.
Ondertussen heb ik op 23aug een verzoeningsgesprek aangevraagd met mijn buren bij vrederechter, hopelijk komen we tot een akkoord.

@Kingfisher: of die bomen er nu 20jr staan of 5jr staan doet niks ter zake, de wet is duidelijk dat hoogstammige bomen op minstens 2m van de perceelsgrens moeten staan. Plus overhagende takken van 6m zorgen wel degelijk voor overlast en kan dit nog bewijzen ook. Zelfs al zouden die bomen op de wettelijke afstand staan van 2m dan nog kan ik overlast inroepen, heb ik vernomen via verschillende bronnen.
Als de vrederechter beslist in mijn voordeel en het rooien eist dan kan de gemeente hier niets aan doen, ze zijn dan verplicht een kapvergunning af te leveren.

@Mariette: idd soortgelijke situatie, en moest de rechter beslissen dat alle takken af moeten tot aan de perceelsgrens dan is 3/4 van de boom weg want hij helt over naar mijn kant.

Ik hou jullie nog op de hoogte

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”