Scheidingslijn berkenboom + overhangende takken

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

Scheidingslijn berkenboom + overhangende takken

#1 , 25 jun 2012 11:16

Eventjes mijn situatie schetsen.

Sinds vorig jaar woon ik in een nieuwbouw en de percelen rondom mij zijn +/- 3-4a groot. Het probleem dat ik heb zijn de overhangende takken van mijn achterbuur. Deze komen vooral van 2 bomen, een berk van 14m hoog die op 70cm van de scheidingslijn staat en een kerselaar van 9m hoog die op 50cm van de scheidingslijn staat. De achterburen wonen er nog maar 3jr, ze hebben hun huidige woning gekocht van een ander koppel die er 20jr woonde. Het is dan ook het vorige koppel die deze bomen gepland hebben.

3maanden geleden ben ik eindelijk begonnen met de aanleg van mijn tuin/terras en zo ben ik met mijn achterbuur aan de praat geraakt ivm bovenstaande bomen. Ik had hem gevraagd wat hij van plan was met die 2 bomen, want de berk zijn overhangende takken komen tot 5m over mijn tuin/grond. Nu mijn tuin vanachter is 11m breed bij 6m diep, dus die overhangende takken bedekken eigenlijk geheel mijn tuin, met als gevolg geen zon en er groeit niets + veel afval. De buur zei dat hij wel iets wou doen aan die boom omdat hij te groot is maar hij zei dat zijn budget het momenteel niet toelaat om er iets aan te doen (waar ik begrip voor had). Ik vroeg hem om me toch iets te laten weten wat hij ging doen want als ik mijn gazon aanleg en hij wil die boom omhalen dan zou mijn gazon en afpaling misschien beschadigd kunnen geraken. Hij ging mij dan ook zo snel mogelijk informeren met zijn plannen. 1maand later niets van hem gehoord en ik ben bezig in de tuin en spreek zijn vrouw hierover aan. Ze zegt dat ze nog op zoek zijn nr een tuinman die de boom kan snoeien of omhakken maar hun budget laat dit niet toe op dat moment. Ik heb toen zelf voorgesteld om bijvoorbeeld bij het snoeien of omhakken hen een handje te helpen en eventueel het hout over te nemen vr de kachel moesten ze er niet mee weg kunnen. Enfin ik wacht nog maar eens een maand vermits er een kapvergunning nodig is om de bomen te laten verwijderen. Na een maand spreek ik hen er nog eens over aan, maar toen hadden ze geen tijd en hun budget liet het niet toe. Omdat het mij meer en meer begint te irriteren neem ik zelf contact op met een tuinman. Die komt tot in mijn tuin zien en maakt een offerte op. 200eur om de boom om te halen maar dan blijft het afval liggen en 400eur om alles mee te nemen. Die avond zelf ga ik nog tot bij mijn buren en informeer over de boom, weeral hetzelfde verhaal ivm budget etc. Dus ik kom met mijn offerte voor de dag en zeg wel vr 200eur is de boom weg en ik wil helpen opkuisen en eventueel het afval voor mijn rekening nemen. Nu konden ze de reden van budget niet meer gebruiken natuurlijk. De man negeert ons gewoon en zegt dat hij geen tijd heeft, dus zijn vrouw begint rond de pot te draaien en zegt dat ze privacy willen behouden etc. Op een bepaald moment vraag ik wat ze nu echt willen en dan zegt de man doodleuk, de boom blijft staan eventueel snoeien ergens in het najaar las het past, want nu mag het niet. En dan werden we vriendelijk buiten gezet want ze moesten weg.

Ik natuurlijk redelijk kwaad want 3m lang spelen die al met mijn voeten en op geen enkel moment komen ze eens zien in mijn tuin nr hun overhangende takken, terwijl ik al wel bij hen ben gaan zien en begrip wil opbrenge voor hun situatie. Dus volgende dag ben ik nr vredegerecht geweest en nr gemeentehuis vr info. De mensen aan de balie van het vredegerecht stelden me voor om eerst een aangetekend schrijven te sturen dat hen in gebreke zou stelen. Volgende dag heb ik dit dan ook gedaan met een kopie erin van het gemeente reglement ivm bomen etc. Blijkbaar moeten die op minstens 2m staan. In de brief heb ik hen een periode van 6weken gegeven om er iets aan te doen. 1maand om een kapvergunning aan te vragen of voor snoeiwerken uit te voeren. De 6 weken zijn om en heb niets van hen gehoord en er is ook niets gebeurd aan de bomen.

Wat doe ik nu best als volgende stap? Bij het vredegerecht vragen om een verzoeningsgesprek? Dit is kosteloos maar ik denk dat het gewoon nutteloos is en tijdsverlies, mijn buren willen gewoon hun privacy niet opgeven. Ofwel kan ik direct een deurwaarder laten langskomen om alles te laten vaststellen en hierna een zaak aan te maken bij het vredegerecht. Vraag is ook wat de rechter zoal kan uitspreken en welke kosten dit met zich zal meebrengen? Moet ik dan hiervoor een advocaat nemen? Wie kan me nog verdere raad geven of andere oplossingen?

Alvast bedankt,

Groeten,

Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 25 jun 2012 11:59

Volgens kan u best eerst een verzoening proberen. Komen ze toch, dan raakt het misschien op die manier opgelost, en is er nog een kans dat u ooit vriendschappelijk met hen zal kunnen omgaan (beter een goede buur ...).
Ook het moment om een voorstel uit te werken waarmee beide tevreden zijn (gemene haag bv).

Komen ze niet, dan rechtbank. Vaststelling deurwaarder zou ik mee wachten tot u beslist om naar de rechter te stappen.

Advocaat voor het vredegerecht is niet nodig als u uw rechten kent, u goed voor uzelf kan spreken, en uw kalmte kan bewaren. Kostprijs is enkel het rolrecht dan (minder dan 50€), terugbetaling hiervan kan u in uw eisenbundel opnemen.

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 25 jun 2012 12:36

@Turaki

Mischien toch beter opteren vr verzoening, ook al heb ik er niet veel hoop op. Wat de gemene haag betreft, ze hadden geen budget om bij te leggen voor deze haag dus heb ik maar op mijn eigen kosten een afsluiting gezet, maar die heb ik maar voor een deel kunnen zetten vermits ik niet wist of ze die bomen nu gingen omhakken of niet. Kwestie van tijdens het snoeien geen brokken te krijgen.

Groeten,

Geert

Reclame

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 27 jun 2012 15:48

Vandaag AS gekregen van mijn buren waarin ze zeggen dat het mijn fout is en dat ik eerder had moeten klagen over die overhangende takken. Verder hetzelfde zoals uit de vorige mondelinge gesprekken dat ze wel 2-3 offertes hebben gevraagd bij een tuinman maar dat dit allemaal te duur is en hun budget beperkt is etc etc. Ze hebben wel al een kapvergunning aangevraagd bij de gemeente maar horen hier niets van. Effe gecheckt bij de gemeente zelf, ze hebben gewoon geen aanvraag ontvangen van hen. Hillarisch gewoon! Verder willen ze wel snoeien maar nu niet en het zal pas voor in het najaar zijn.
Bon nu vrijdag ga ik naar vredegerecht en vraag ik een verzoek tot verzoening aan, of het nut zal hebben, twijfel ik aan deze mensen willen gewoon niet verantwoorlijk zijn voor hun eigendom. Grappige was ook dat ze het huis ook maar gekocht hebben van iemand anders en deze mensen hebben die bomen gepland en daar kunnen zij toch niet aan doen.

Ik hou jullie nog op de hoogte over de verdere ontwikkelingen.

Groeten,

Geert

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 jun 2012 16:07

http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-m ... -van-bomen" onclick="window.open(this.href);return false;
Welke is de stamomtrek? Mogelijks is er zelfs helemaal geen kapvergunning nodig.

http://zwaaljlh.home.xs4all.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 27 jun 2012 16:27

Volgens de gemeentediensten is er wel degelijk een kapvergunning nodig voor dergelijke bomen want natuurpunt moet ook eens komen zien en kunnen ze zelfs adviseren om een nieuwe boom verplicht te planten! De tuinman die ik al eens een offerte had laten maken wil zelfs niet eens beginnen met het rooien van een boom als de aanvrager geen kapvergunning kan voorleggen. Ik wist ook niet dat het allemaal zo strikt was.

Groeten,

Geert

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 27 jun 2012 16:29

Je kan niet iemand dwingen zijn bomen te rooien omdat je er last van hebt, zeker als de boom er al tientallen jaren staat. Voor élke boom is een rooivergunning nodig. Of de gemeente een vergunning aflevert voor het rooien van een hoogstamfruitboom (de kerselaar, terwijl de aanplant nu net gesubsideerd wordt) staat niet vast. Een boom moet in de juiste periode gesnoeid worden. Voor de kerselaar is dat kort na de zomer of in april. Als de boom echt op 50 cm van de perceelgrens staat en 9 m hoog is, dan heeft snoeien weinig zin, een drastische snoei van alle zijtakken overleeft de boom mogelijk niet.

De afstand van twee meter is de algemene regel, maar gemeenten kunnen hiervan afwijken - op sommige plaatsen bedraagt die zelfs amper 93 cm. En zelfs minder als de buren dat onderling ooit hebben toegelaten.

Uiteindelijk zal de vrederechter een oordeel vellen, maar dat kan haaks op jouw wensen staan. Er last van hebben is een subjectief begrip en bovendien zal ook de omgeving in ogenschouw genomen worden. Wat ook tegen jou pleit is dat je de situatie al kende voordat de nieuwbouw er stond.

Mochten het mijn bomen zijn, dan zou ik niet geneigd zijn op jouw vraag in te gaan.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 28 jun 2012 09:15

? En als je de buur vraagt of je zelf de overhangende takken mag snoeien van hem? -> "een drastische takkensnoei overleeft de boom waarschijnlijk niet"
Da's dan toch helemaal de oplossing...?

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 28 jun 2012 09:50

@Bartvdv: wat zou jij dan in mijn plaats doen? Ik heb al verschillende keren met mijn buren een conversatie aangegaan en telkens wordt ik afgewimpeld met geen budget of een beetje snoeien maar nu gaat het niet. Plus de andere naaste buur heeft 2 jaar geleden al hetzelfde gevraagd aan hen en toen kwamen die buren ook met dezelfde smoesjes af, geen geld en snoeien maar in najaar. Dus ik ben niet de enige die er last van heeft, en onder last versta ik ook allergisch hé want heb hooikoorts.

Feit is dat er 2 bomen op respectievelijk 50 & 70cm van de scheidingslijn staan. Deze staan er maximum 20jr, door een vorige eigenaar gezet. Ik ben bij de gemeente geweest en heb mijn probleem daar voorgelegd met foto's en dergelijke en die mensen moeten zich aan het reglement houden, min 2m afstand. En snoeien zou idd een optie zijn, ware het niet dat deze 2 bomen overhellen nr mijn kant, dus ik krijg 60% van de takken over mijn helft en deze gaan +/- 5m over de scheidingslijn. En vr hen is snoeien een beetje aftoppen en de takken inkorten. Een overhangende tak van 5m inkorten naar 4m of zelfs 3m is dit dan beter, das even erg. En nog korter inkorten dan is de boom eraan. Het zijn in die verkaveling allemaal grond van 2.5-3a, een boom van +/- 14m hoog hoort daar niet thuis, kleine bomen wel.

@Eylis: dat hebben ze als voorgesteld aan mij om het zelf te doen, maar dat zie ik niet zitten. Ik heb geen zin om in die boom te kruipen en eventueel een ongeval voor te hebben. Ik ga ook niet iemand betalen om dit te laten doen vermits het niet mijn boom is en stel dat ik het toch zelf doe en de boom sterft af dan is het nog mijn fout ook en dan kan ik 2 nieuwe bomen vr hen betalen + de extra rooikosten en uitfreeskosten. Ze zouden niks lievers hebben.

Groeten,

Geert

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 28 jun 2012 09:56

Uit het veldwetboek:

artikel 36: De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.
artikel 37: Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Indien de boom er minder dan 30 jaar staat, kan u de buur verplichten deze te rooien. Bij bomen ouder dan 30 jaar zal u enkel het snoeien van de overhangende takken kunnen vorderen (hoewel in dit geval het resultaat waarschijnlijk gelijk zal zijn).
Vrederechter is bevoegd indien buur niet vrijwillig overgaat tot de gevraagde maatregelen.

bartvdv
Berichten: 1911

#11 , 28 jun 2012 10:59

@Turaki: hij kan eisen wat hij wil. Het is de vrederechter die de uiteindelijke beslissing neemt, het probleem met deze oude wetten is dat ze voor interpretatie vatbaar zijn, er ondertussen tegenstrijdige uitspraken bestaan, er onderlinge afspraken kunnen gemaakt worden om af te wijken van wat in het veldwetboek staat. Is het een vrederechter met groene vingers en een voorliefde voor natuur, dan is de kans groot dat de boom helemaal niet weg moet en ook niet drastisch ingesnoeid mag worden omdat de boom het niet overleeft. De TS haalt zelf aan dat de gemeente en natuurpunt eerst hun zeg moeten komen doen. Het zal dus eerder afhangen van de feitelijke situatie. Vormt de boom een gevaar voor een nabijgelegen huis of kan er echt over hinder worden gesproken (alweer subjectief), dan is de kans groter dat die weg mag dan wanneer de boom honderd meter verder staat, omgeven door andere tuinen. Dat de TS geen haag kan zetten, tja... Dat de bomen weg zouden moeten omdat hij een allergie heeft, is al helemaal geen argument. De situatie in deze is helemaal niet zwart/wit.

En inderdaad, zélf een boom snoeien is levensgevaarlijk en vereist kennis.

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 28 jun 2012 12:17

@bartvdv: dan kan je zo alles onder subjectief onderbrengen. Feit is dat als die bomen omverwaaien ze in 3 op de 4 keren een huis meenemen. elke perceel grond is 25m diep en de bomen 14m.
En of een vrederechter nu groene vingers heeft of niet dat zou totaal niet zijn beoordelingsvermogen mogen aantasten, als dat zo is, wat stelt onze wetgeving dan nog voor......?

Groeten,

Geert

Amandina
Berichten: 17

#13 , 11 jul 2012 11:55

Wij kochten ook een huisje met een tuintje en helemaal omgeven door bomen die véél te dicht stonden, zelfs op de scheidingslijn, nergens kwam er zon door de bladeren die bijna volledig overkoepelen. Maar ! Bij een aankoop aanvaardt je het goed zoals de staat waarin het zich bevind. Of dit waar is dat weet ik niet, maar wij waren veel te gelukkig met onze aankoop en verkozen buren-vriendschap boven buren-ruzie. Na jaren hebben de buren zelf ingezien dat onze tuin te donker was , en nu zijn de bomen en struiken fel ingekort. Zo zie je maar dat een beetje verdraagzaamheid je uiteindelijk meer winst geeft.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 11 jul 2012 18:55

Buren hebben nu in een AS zelf gezegd dat er iets met de bomen kan gebeuren.
Hangt veel af van plaats landelijk of stedelijk ... en plaats van de boom tgo een woning.

Stel voor om de vrederechter te laten beslissen ... start met in verzoening ... gezien hun brief zal de vrederechter vermoedelijk wel een aanpassing ( uitdunnen, aftoppen... toestaan) zeker als er nog een verslag van een boomdeskundige bijzit.. of stelt hijzelf een deskundige aan en of komt ter plaatse zien.

Geertvdb
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 12 jul 2012 13:05

Kleine update.

De buren hebben bij de gemeente wel degelijk een kapvergunning aangevraagd,maar via wel ingelichte bron bij de gemeente heb ik vernomen dat de plantsoendienst geen kapvergunning heeft toegestaan omwille van het behoud van het groene karakter van de gemeente. De 2 bomen mogen enkel ingekort worden en ze moeten minstens een hoogte van 5m aanhouden. Geen idee waarop die persoon zich gebaseerd heeft.
Vanavond afspraak met een jurist om de mogelijkheden te bespreken en wss verzoeningsgesprek aanvragen bij de vrederechter, daarna zien we wel. Ondertussen is mijn andere buur ook bij mij komen klagen over die boom en die wil meegaan nr het verzoeningsgesprek. Deze had 2 jaar geleden ook al aan de buren gevraagd om hier iets aan te doen en kreeg dus dezelfde zaken te horen.

Groeten,

Geert

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”