Eigenaar maakt het syndicus moeilijk

Natasja888
Topic Starter
Berichten: 2

Eigenaar maakt het syndicus moeilijk

#1 , 21 jun 2012 22:35

> Geachte mevrouw, heer, Ik ben syndicus in een gebouw van 9 appartementen (ik ben ook eigenaar).Omdat een bepaalde eigenaar het niet eens was dat de BA Syndicusverzekering (ik ben vrijwillige syndicus) niet mocht betaald worden door de rekening van de VME is hij heel moeilijk beginnen doen. Er moest nogmaals over gestemd worden over die verzekering en in een Bijkomende vergadering ging iedereen (behalve hij en nog een eigenaar) hier wel mee akkoord.Hij eist ook dat er als er uitgaven zijn boven de 150 euro dat hij mee tekent. Hij is niet aangesteld door de andere eigenaars. Er werd besloten om brandblussers en rookmelders te plaatsen en die man ging een prijsofferte laten opmaken. Eigenaars waren akkoord doch ik ging ook nog prijsoffertes opvragen en ik kwam aan de helft van de prijs voor hetzelfde.Maar die man heeft de bestelbons ALLEEN getekend, en heeft ALLEEN laten plaatsen, ik heb niets van documenten ontvangen behalve ja de facturen natuurlijk.Op de bijkomende vergadering hebben we laten verstaan dat dat niet zomaar kan en ook al hadden we goedkopere offertes de meerderheid besliste om dit voor 1 keer zo te laten en dat de facturen betaald mochten worden door de VME, wat ik deed.Iedereen ging 1/9 nl 85 euro op rekening van de VME overmaken. Voor alle zekerheid nog is een aparte brief aan iedereen overgemaakt om binnen de maand (factuurvoorwaarde,) die 85 euro over te maken. Een eigenaar heeft niet betaald, ja diegene die alles besteld en geregeld en getekend heeft.Bijgevolg een advokaat een aanmaning laten sturen dossier opmaken, betaalt hij ineens binnen de 3 werkdagen maar..... aanmaningskosten, dossier aanmaak, telefoon enz... kost ons bijna zoveel nl 75,55 euro.Hem zelf aanmanen lukt niet want ofwel heeft hij niks ontvangen in de brievenbus ofwel weigert hij een AZ aan te nemen van de VME. Deze komt dan terug naar mij.Het gaat hier wel degelijk om moedwilligheid. Nu vragen natuurlijk de andere eigenaars mij of het mogelijk is die advocaatkosten door te rekenen aan hem. Zelf heb ik een vergoeding van 70 euro voor de boekhouding en allerlei papieren en 50 euro omdat ik 2x per maand de trappenhal kuis alsmede de deuren en brievenbussen. Dus 120 euro per maand. In die bedragen zit ook alles in van kuisprodukten tot inktcartridges enveloppen.... Mag ik dat doen aub die kosten van hem recupereren? Met vriendelijke en beleefde groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 jun 2012 10:26

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht : 10° een aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan die de uitoefening van zijn taak dekt, alsook het bewijs van die verzekering te leveren; in geval van een mandaat OM NIET, wordt die verzekering aangegaan op kosten van de vereniging van mede-eigenaars...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Zelf heb ik een vergoeding van 70 euro voor de boekhouding en allerlei papieren en 50 euro omdat ik 2x per maand de trappenhal kuis alsmede de deuren en brievenbussen’

Enkel een KOSTENvergoeding belet niet dat u ‘om niet’ de taak van syndicus uitoefent.

De advocatenkosten zijn voor degene die de advocaat aanstelt,namelijk de vereniging van mede-eigenaars.

De vereniging van mede-eigenaars kan in haar reglement van mede-eigendom of in haar reglement van orde een vergoeding opleggen voor wanbetalingen door mede-eigenaars of huurders.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”