Kwaliteit syndicus

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

Kwaliteit syndicus

#1 , 21 jun 2012 08:30

Eén van de eigenaren in ons gebouw met appartementen heeft vrijwillig de taak op zich genomen om syndicus te zijn. Nu blijkt dat zijn kennis hierover te wensen overlaat en dat hij geen tijd kan opbrengen om zijn taak naar behoren te vervullen. Vooral het administratieve werk zoals boekhouding, jaarlijkse afrekening ed worden niet uitgevoerd.
De andere eigenaren zijn vooral geïnteresseerd in de goedkope oplossing maar minder in de efficiëntie. De andere eigenaren wonen ook zelf in het gebouw en hebben geen behoefte naar een jaarlijkse afrekening. Ik wel omdat ik een huurder heb. De afrekening van de vorige jaren is nog steeds niet gebeurd en ik heb dus nog niet de eindafrekening met mijn huurder kunnen maken.
Kan ik eisen dat we een officiële syndicus aanstellen of moet ik gewoon aanvaarden dat mijn stem op de vergadering de minderheid vertegenwoordigt? Hoe, via vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 21 jun 2012 10:58

1.a. Ja (officiële = professionele syndicus met erkenning)
1.b. Neen
2. Ja, met een advocaat die ervaring heeft met mede-eigendom.

In dit concreet geval, is het misschien mogelijk dat uw advocaat, indien hij bemiddelaarscapaciteiten heeft, komt tot een regeling vooraleer je moet dagvaarden.

Boregard
Berichten: 245

#3 , 21 jun 2012 11:19

Je hebt absoluut gelijk Luc, maar Silke2 zal voor al de andere eigenaars-bewoners de slechterik zijn. (en ik weet van meespreken)
En wie gaat die advocaat betalen? Silke2

Waarom, in dit geval, zou Silke2 zichzelf niet vrijwillig de taak van syndicus op zich nemen?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 21 jun 2012 14:25

En hier raad vragen ...
PS is er een verzekering voor de syndicus aangegaan?

Boregard
Berichten: 245

#5 , 22 jun 2012 11:02

Waarschijnlijk is er bij Silke2 zoals bij de meerderheid van ME geen verzekering aangegaan VOOR de syndicus.
Ik vraag mij dikwijls af of er DOOR de syndicus een verzekering is aangegaan qua zijn verantwoordelijkheid.

Theorie is 1 zaak, praktijk is een andere zaak. Hoeveel wetten worden er niet gestemd die nooit gevolgd worden en wat is de waarde van die wetten.
Kijk maar. Laatstleden betwiste iemand een wet die hij zelf meegestemd en ondertekend had.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#6 , 22 jun 2012 16:33

Er is een verzekering voor de syndicus. De premie wordt door de vereniging betaald.
Het lijkt mij uit de antwoorden dat de vrederechter zal moeten beslissen. Niet?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 22 jun 2012 20:43

En wie kuist de gemene delen?
In het zwart????

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#8 , 23 jun 2012 10:38

Neen, dat gebeurt officieel met factuur.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”