Betalen voor vruchtgebruik ouderlijke woonst

wodca2000
Topic Starter
Berichten: 7

Betalen voor vruchtgebruik ouderlijke woonst

#1 , 20 jun 2012 13:39

Goedemiddag

graag jullie advies over het volgende:

Ik ben enig kind, en sinds de dood van mijn moeder naakte eigenaar van de ouderlijke woonst, waar mijn vader nog woont en ikzelf tot op heden ook.

Nu ga ik in september samenwonen met mijn vriend en verplaats mijn domicilie dus naar elders.

Het lijkt me sterk, maar mijn vader vroeg zich af of hij mij nu niet moet betalen voor het vruchtgebruik van de woning? Want stel dat ik op korte termijn kom te overlijden, en hij dus de volle eigendom van de woning zal krijgen, moet hij dan niet bij de successieregeling kunnen bewijzen voor de fiscus dat hij daar rechtmatig heeft gewoond?

Zijn er andere dingen waar wij nu op moeten letten of voor moeten oppassen nu mijn domicilie niet meer op hetzelfde adres staat?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 jun 2012 15:39

vermits je vader door het huwelijk wettelijk vruchtgebruik heeft zolang hij leeft van de ouderlijke woonst (die eigendom was van je moeder?) is het een gunst van zijnentwege dat jij daar nu ook al het genot van de woning kan hebben (waar je nu enkel maar naakte eigenaar van bent)als jij zou overlijden, moet jouw vader niets bewijzen tov wie dan ook mbt successierechten.

Maar zelfs als jullie samen het vruchtgebruik zouden hebben over een woning en jij verhuist bij leven naar een andere domicilie in akkoord met je vader; dan is dat een onderlinge afspraak die later na overlijden géén fiscale gevolgen kan hebben (succesierechten of wat dan ook)
denk ik toch...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”