Blokpolis verplicht ?

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

Blokpolis verplicht ?

#1 , 19 jun 2012 20:38

Beste forumleden,

ik heb een appartement gekocht in een blok van 6.

Bij de aankoop wist de notaris me niet te zeggen of er een syndicus was en of er een blokpolis liep.
De huurders waar ik heb aangebeld waren ook niet op de hoogte.

Ik heb bij de notariële akte ook nooit statuten van de bouw of dergelijke gezien.

Ik heb dan een brandverzekering afgesloten (aangezien ik het appartement verhuur) bij mijn makelaar.

Nu krijg ik van een mede eigenaar te horen dat ik dit niet mocht doen en dat ik verplicht ben om de verzekering te nemen waar hij dit heeft, hij wil ook als syndicus optreden en/of er 1 zoeken. Hij heeft namelijk wel een kopie van de statuten ontvangen 6 maanden geleden bij de aankoop.

Ben ik nu verplicht om over te schakelen?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 19 jun 2012 22:01

... Nu krijg ik van een mede eigenaar te horen dat ik dit niet mocht doen en dat ik verplicht ben om de verzekering te nemen waar hij dit heeft,
Neen.
... hij wil ook als syndicus optreden en/of er 1 zoeken
Hij mag voorstellen, maar kan niet eigenmachtig beslissen.
... Hij heeft namelijk wel een kopie van de statuten ontvangen 6 maanden geleden bij de aankoop.
Vraag dat afschrift aan uw notaris.
... Ben ik nu verplicht om over te schakelen?
Neen.

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 20 jun 2012 19:36

Ik heb de statuten opgevraagd aan een huurder(hij had blijkbaar wel deze statuten), hierin staat vermeld dat de brandverzekering door een collectieve verzekeringsovereenkomst wordt verzekerd.

Echter zoals eerder vermeld heeft de verkopende notaris mij niet gezegd dat deze statuten bestonden alsook dat hij niet wist bij wie ik moest zijn voor de verzekering af te sluiten.

Nu heb ik gisterenavond een telefoon gehad van de eigenaar die een syndicus gaat zoeken. Hij zegt dat bij de algemene vergadering die over 3 weken plaatsvindt de mede eigenaars kunnen beslissen dat ik verplicht ben in te treden in deze verzekering daar zij hier allemaal ook bij zijn aangesloten.

Wat dien ik dan te doen? Ik kan zomaar niet mijn polis opzeggen.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 21 jun 2012 06:09

1. Je zal je aandeel pro rata van de blokpolis moeten betalen
2. Lees de volgende webpagina van FOD Economie:
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... ekeringen/

Neem daarna contact op met de Ombudsman van de verzekeringen, want ik vermoed dat je verzekeraar (of die van de blokpolis) diende vast te stellen dat er een dubbele verzekering liep/loopt op een deel van het onroerende deel van het gebouw. En dat mee te delen aan jou op één of andere wijze.

Maar lees eerst na of je polis wel gaat over het onroerend deel. In principe heb je een polis nodig voor het roerend gedeelte (meubelen, ...)

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 21 jun 2012 07:48

Het roerend gedeelte (meubelen) is toch voor de huurder of niet?

Ik vraag het even na.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 21 jun 2012 10:52

Het roerend gedeelte (meubelen) is toch voor de huurder of niet?

Ik vraag het even na.
Is in feite voor de bewoner (mede-eigenaar of huurder of vruchtgebruiker ...)

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 21 jun 2012 15:04

En heeft de vorige eigenaar niet de nodige documenten overhandigd?
Basisakte, inwendig reglement, ten minste de drie laatste verslagen van de AV?

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 21 jun 2012 22:54

Niets ontvangen, heb het wel vandaag kunnen regelen :)

Mijn makelaar waar ik de polis heb afgesloten werkt ook met dezelfde maatschappij als de blokpolis.

Hij gaat deze nu omzetten.


Nog een laatste vraag betreft een syndicus, deze zou een 20euro per maand kosten per appartement (blok van 8) Lijkt me redelijk.

Er is nu ook sprake van een rekening te openen voor eventuele herstellingen en dergelijke. Wat zijn de gangbare bedragen die hierop gestort worden, hoe gebeurt dit? maandelijks? en in welke verhouding bij 3 duplex appartementen 3slpk en 5 gelijkvloers 2slpk)

mvg
Koen

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 22 jun 2012 08:48

Niet te vlug gaan, de trap trede per trede nemen, en niet 4 treden in één keer .... .

trede 1: syndicus aanstellen
trede 2: syndicus begroting laten opstellen en laten voorleggen ter goedkeuring aan de AV
trede 3: syndicus TWEE bankrekeningen laten openen
trede 4: syndicus verstuurd de vraag tot betaling aan elke mede-eigenaar

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”