Scheidingsmuur

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

Scheidingsmuur

#1 , 15 jun 2012 00:54

Hey,

Ik zit met een vraagje waar ik via surfen geen antwoord op heb:

Ik woon in een rijwoning, waarvan op mijn terras een muur door loopt van mijn buurvrouw haar keuken, living (een aanbouw aan haar achtergevel). Die muur staat er al zeker meer dan 30 jaar. Toen we het huis gekocht hebben, was toen eigendom van mijn buurvrouw, was die muur al geschilderd. Wij hebben die muur steeds meegeschilderd met onze eigen muren maar de laatste jaren begint steeds meer die muur af te brokkelen. Schilderen helpt niet meer want de verf valt er direct terug af. Het is vooral de voegen die zanderig zijn en eruit vallen en zelf op sommige plaatsen groeien er kleine varens (plantjes) op.Mijn buurvrouw is vorig jaar komen vragen om naar die muur te kijken, naar haar zeggen is het haar muur en heeft ze er last van (vocht in de woning) en wou ze met een aannemer langs komen. Dit is gebeurt en de aannemer kwam tot de conclusie dat de muur via binnen (langs haar kant) moet opgespoten worden om geen vocht meer in te krijgen.

Nu, straks meer dan een jaar hoor ik niks meer of ze iets aan die muur gaat doen. Omdat dit echt geen zicht is voor mij en ik daar veel vuil van heb, vroeg ik haar of ze nu naar die muur gaat laten kijken. Maar kreeg als duidelijke reactie terug: 'nee, het is mijn muur maar ik moet er niet op kijken, dus ik doe er niks aan'

Als ik die muur opnieuw schilder, dan ligt de verf er volgend jaar terug af en kan ik zo bezig blijven. Ik vroeg mij dan ook af of ze verplicht is om naar die muur te kijken of te onderhouden.Naar haar zeggen is die muur van haar, waar ik geen probleem met heb, maar dan zou ik ook graag hebben dat ze die onderhoud. Kan ik dat eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 jun 2012 10:21

Artikel 544 Burgerlijk Wetboek:
Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Vanuit de evenwichtsleer mag uw buurvrouw niets doen op of met haar eigendom dat hinder voor u betekend, maar ook niets laten. Indien de muur werkelijk van haar is, en u hinder ondervindt door het nalaten van onderhoud (een lelijk zicht is ook hinder), kan u eisen dat ze dit oplost. Indien dit voor de rechtbank zou komen, is het de rechter die zal beslissen of deze hinder voldoende is om van burenhinder te spreken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 jun 2012 12:58

Mogelijks komt er vocht via de bovenzijde in de muur (kapotte dekstenen)
Dat is echter ook een werkj voor uw buurvrouw. Het opspuiten van de muur is duur en zal niet veel uithalen in voorkoimend geval..

Reclame

dapje1983
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 15 jun 2012 15:15

Hoe ben ik zeker dat het haar muur is? Naar kadaster gaan en dit navragen?
Stuur ik haar dan een aangetekende zending om dit probleem aan te pakken en hoeveel tijd heeft ze dan om de muur te herstellen?

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 15 jun 2012 15:54

In uw koopakte moet toch staan of de muur gemeen is.
Raadpleeg eerst de notaris.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 31 jul 2012 15:54

Je kan haar helemaal niet verplichten de muur te herstellen; alleen als jij daar overmatige hinder van ondervindt of de muur in een gevaarlijk slechte staat zou zijn. Zanderige voegen of een lelijk zicht beschouw ik niet als (buren)hinder. Als het haar muur is, zou jij zelfs de muur niet mogen schilderen zonder haar toestemming; en als het een gemene muur is, dan mag jij meebetalen voor de herstelling ervan.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 31 jul 2012 17:12

aan jouw kant platen voor plaatsen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”