Raad van mede-eigendom wet 2 juni 2010

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

Raad van mede-eigendom wet 2 juni 2010

#1 , 13 jun 2012 14:27

Beste,

Ik ben een studente in de Rechten die als vakantiewerk statuten aanpast aan de nieuwe wet van 2 juni 2010. Ik heb hierbij echter een vraagje. Door de wet van 2 juni 2010 werd de raad van beheer vervangen door de raad van mede-eigendom waardoor zijn voornaamste bevoegdheid bestond uit het controleren van de syndicus.

Maar mag de raad van mede-eigendom dan nog beslissingen nemen zoals het benoemen en afzetten van een huisbewaarder? Of over niet-dringende maar noodzakelijke herstellingen aan gemene delen?

Is het trouwens voldoende voor de coördinatie dat je enkel het reglement van mede-eigendom en desgevallend het reglement van interne orde overneemt en aanpast zonder dat de basisakte moet worden overgenomen?

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 13 jun 2012 22:52

1) Neen. Lees aandachtig: Art. 19 van de wet van 02.06.2010, Art. 577-14 BW, dit forum, ... .

2) Neen. Samengevat, zodra de basisakte dient gewijzigd te worden, moet een authentieke akte opgesteld voor de basisakte EN het reglement van mede-eigendom.

In de marge:

De coördinatie van de statuten is volgens mij bescheiden mening geen vakantiewerk, veronderstelt dat men vertrouwd is met deze zeer specifieke wetgeving over de mede-eigendom en dat men kan instaat voor zijn verantwoordelijkheid, in dit geval tegenover de syndicus.

Want wie is verantwoordelijk als blijkt dat ...

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 13 jun 2012 23:03

Beste, dank u voor uw snel antwoord. Ik dacht inderdaad al dat de raad van mede-eigendom deze beslissing niet mocht nemen maar wou het toch even verifiëren. De basisakte moet niet aangepast worden en daarom dat ik enkel het reglement van mede-eigendom en interne orde wou opnemen. Ja ik doe dit als vakantiewerk omdat ik GS Zakenrecht heb gevolgd en zodoende wel vertrouwd ben met de specifieke materie omdat dit al mijn derde statuut is dat ik moet hervormen.

Reclame

Basilia
Berichten: 45

#4 , 13 jun 2012 23:31

Volledig eens met Luc. Dat men aan studenten vraagt om statuten aan te passen is ook naar mijn bescheiden mening niet erg serieus en getuigt van het feit dat velen (al dan niet professionele syndici) het niet zo nauw nemen met de regelgeving en de wet ! Voor hen heeft dat allemaal niet zo veel belang. Zij beschouwen de mede-eigenaars als "klanten" die er eigenlijk ook niet zo veel van afweten en die er zijn om hun diensten te betalen. Met een beetje leepheid en een sympathiek voorkomen zullen de meesten er zelfs geen erg in hebben dat ze worden beetgenomen !

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 13 jun 2012 23:44

Beste, ik heb in tegenstelling met sommige anderen die statuten hervormen hier wel les over gekregen en het nodige opzoekwerk in rechtsleer over moeten verrichten dus ik denk dat ik in een betere positie zit dan de syndicus waarvoor ik werk om deze statuten te hervormen omdat hijzelf niet echt op de hoogte is van die wetswijziging. Juist daardoor en het feit dat een professioneel bureau veel te lang de hervorming van de statuten liet aanslepen zette hem ertoe aan een beroep op mij te doen. Ik verzeker mij dan ook van het feit dat alles aangepast is zoals het moet en probeer bij twijfel toch de juiste oplossing te vinden. Ik ga dus geenzins lichtzinnig over deze statuten.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 14 jun 2012 10:18

En wie is verantwoordelijk als er fouten in staan?

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 14 jun 2012 10:44

De syndicus aangezien ik voor hem werk en hij een controlebevoegdheid over mij heeft..

Basilia
Berichten: 45

#8 , 15 jun 2012 00:22

Sorry dat ik dit moet zeggen aan een blijkbaar gemotiveerde studente, maar opnieuw, volgens mijn bescheiden mening is dit niet erg serieus ! Girl136 schrijft zelf ".....dus ik denk dat ik in een betere positie zit dan de syndicus waarvoor ik werk om deze statuten te hervormen omdat hijzelf niet echt op de hoogte is van die wetswijziging... " !!.

De vraag die men zich hier moet stellen : Op welke wijze kan iemand verantwoordelijkheid nemen over iets of iemand omdat hij controlebevoegdheid (?) zou hebben bij het delegeren van opdrachten of geven van opdrachten aan iemand over een onderwerp waarover hij zelf niet over de nodige kennis of competenties beschikt om deze opdrachten zelf uit te voeren ? Hoe kan hij nagaan of controleren of de opdracht die hij gegeven heeft, hier aan een studente, op correcte wijze, volgens de regels en de wet, werd uitgevoerd, als hijzelf niet op de hoogte is van de wetgeving ?

Lucky 7
Berichten: 3

#9 , 15 jun 2012 11:55

Girl 136, Ik ben de mening toegedaan dat U het volste recht heb om dit te doen. Inderdaad de syndicussen zijn er normaal om als eerste de wet te kennen, in theorie klopt alles 100% - doch in de praktijk (ik overdrijf niet) 10% als we al zoveel halen; Het is zoals Basilia het schrijft, de mede-eigenaars zijn klanten. In alle geval van mij mag U gerust onze statuten gerust erop nalezen en verbeteringen aan inbrengen zeker wat het reglement van interne orde betreft, want dit lijkt op niets.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 15 jun 2012 16:55

De coördinatie van de statuten opgelegd door de wet is niet bedoeld om de statuten aan te passen. Daarvoor moet de normale weg gevolgd worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”