Buren plaatsen hekwerk scheef, ten nadele van ons.

Mathijs78
Topic Starter
Berichten: 5

Buren plaatsen hekwerk scheef, ten nadele van ons.

#1 , 09 jun 2012 20:34

Het perceel naast mijn huis is reeds een jaar verkocht aan mijn buurman. (hij woont naast dat perceel.) Er is een landmeter geweest, deze heb ik (omdat ik toevallig buiten was) horen zeggen dat 1.20 meter naast mijn huis van mij is. Verder heb ik geen enkel contact met deze landmeter gehad.

De buurman heeft hier inmiddels een eerste stuk hekwerk van 15 meter geplaatst. (De hele lengte van mijn perceel is ongeveer 70 meter.) Ik was hier niet bij, hij heeft mij niets gevraagd over afstand tot de grens oid. Ik ben eens gaan meten en heb gezien dat het hekwerk in het begin 1.10 meter van mijn huis staat en 10 meter verder 1.00 meter van mijn huis staat! Het loopt dus scheef mijn perceel op. Op het plattegrondje dat ik bij de koopakte kreeg, staat duidelijk een recht stuk perceel.

Waar het hekwerk nu ophoudt, begint "mijn" haag. De buurman is voornemens zijn hekwerk door te trekken. Als hij deze lijn zou aanhouden zou dat voor mij dus erg ongunstig zijn.

Ik denk dat het het hekwerk er binnenkort een jaar staat, dan zou dus de erfdienstbaarheid van toepassing zijn.

Ik heb niet veel financiële middelen en geen rechtsbijstandverzekering, maar ik wil dit ook niet zomaar over mijn kant laten gaan.

Welke stappen moet ik nu nemen? En welke kosten zitten hier voor mij aan verbonden? (vrederechter, landmeter..)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 09 jun 2012 20:50

eerst de buurman via aangetekend schrijven in gebreke stellen en eisen dat hij binnen de 14 dagen een voorstel doet om als nog de afsluiting juist te plaatsen.

antwoord hij niet of negatief, een 2e aangetekende ingebrekestelling met de "dreiging" dat u uw rechten zal doen gelden via het vredegerecht indien negatief of geen antwoord.

als er na de 2e ingebrekestelling geen of een negatief antwoord komt, een verzoeningspoging bij het vredegerecht.

komt daar geen oplossing uit de bus, zal u de buurman voor het vredegerecht dienen te dagvaarden.


verzoeningspoging is gratis, dagvaarding niet.

kosten dagvaarding zal voor een groot deel afhangen van de deurwaarder.

Mathijs78
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 jun 2012 21:01

Dank voor je antwoord. Jammer dat het zo moeilijk is om je recht te krijgen.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jun 2012 10:54

Heeft die landmeter opmetingen gedaan? Dan staan er misschien grenspalen, die het perseel afbakenen.
Vraag anders aan uw buurman een kopie van zijn landmetersplan. Als hij rechtschapen is, en niet te verbergen heeft, zal hij dat wel geven.
Staan er afmetingen op het plan bij uw akte. Deze plannetjes zijn doorgaans van zeer kleine schaal, zodat men hierop niets kan zien of een perseel mooi recht is.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 10 jun 2012 11:21

Ik zou eerder eens gewoon met de buurman gaan praten, zoals Mava aanhaalt, en niet onmiddellijk met een ingebrekkestelling beginnen. Ten eerste is het maar een vermoeden van TS dat het hek op zijn eigendom staat, ten tweede lijkt een minder dreigende aanpak toch wel aangewezen gezien er nog geeneens een contact is geweest met de buurman om de situatie aan te kaarten.

Als beide partijen nadien niet tot een vergelijk zijn gekomen, kan TS alsnog de stappen die Drone aanhaalt ondernemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”