Wat kan je doen tegen een haan die kraait bij de buren?

Charlotte_D
Topic Starter
Berichten: 1

Wat kan je doen tegen een haan die kraait bij de buren?

#1 , 31 mei 2012 12:49

Ik ben sinds een paar maanden verhuisd naar een appartement in het centrum van een West-Vlaamse gemeente. In de tuin van de achterliggende huizen zit er een haan die 's morgens begint te kraaien wanneer het licht wordt. Tegenwoordig is dit al om kwart voor vijf. Dit is niet constant, maar toch wel geregeld, tot rond 8u. Ik ben nog niet met de eigenaars gaan praten omdat ik niet weet waar hij precies zit. Ik weet wel uit welke richting het komt, maar de haan zelf kan ik niet zien omwille van de omheiningen en gebouwen. Ik vraag me af hoe het juist zit met de regels omtrent het houden van een haan. Mag je die wel houden als je volop in het centrum woont? Ik zou graag eens weten waar ik sta. Alvast bedankt aan iedereen die me hier info kan over geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 31 mei 2012 13:02

ja men mag een haan houden in zijn tuin.
1 haan is aanvaardbaar en het is ff wennen, maar voor je t'weet slaap je daar zelfs door.
Het is iets anders als iemand een groot aantal hanen houdt binnen woonwijken: dat veroorzaakt grote hinder. Daar zijn al uitspraken voor het vredegerecht waar de houder het aantal moest reduceren.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 31 mei 2012 13:37

En als je in een landelijke gemeente woont, wordt dit helemaal aanvaard.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 mei 2012 15:40

En als je in een landelijke gemeente woont, wordt dit helemaal aanvaard.
Je zou er zelfs nog andere dieren mogen houden, die ook allemaal van zich laten horen :mrgreen:

Fore
Berichten: 1298

#5 , 31 mei 2012 17:11

En als je in een landelijke gemeente woont, wordt dit helemaal aanvaard.
Je zou er zelfs nog andere dieren mogen houden, die ook allemaal van zich laten horen :mrgreen:
pauwen bv
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”