Omheining plaatsen - problemen met buurvrouw

claesbert
Topic Starter
Berichten: 2

Omheining plaatsen - problemen met buurvrouw

#1 , 29 mei 2012 14:00

Ff situatie schetsen:

in onze straat liggen de tuintjes hoger dan de huizen, maw als ik buitenstap uit de achterdeur, moet ik een aantal trapjes op om zo in mijn tuin te komen (ongeveer 80cm-1m hoger).
nu heeft onze buurvrouw haar tuin laten afgraven, zodat zijn nu tussen twee tuintjes in een pak lager ligt (ook die +- m) dan haar beide buren.
nu willen wij de omheining tussen haar en onze tuin vervangen door een nieuwe. Wij willen natuurlijk een "standaard" omheining van 1m80. zij wil echter hier niet van weten, want zei wil
"niet opgesloten zitten". zij wil dus maar een omheining die aan onze kant tot ongeveer heuphoogte komt.
Nu zitten wij met twee jonge kindjes en vinden wij dit veel te laag (er zou dan een potentiele val van bijna 2 m komen aan haar kant).

Hoe kunnen wij dit het beste oplossen? (zij heeft in het verleden, tijdens onze renovatie, ook al heel lastig en onredelijk geweest, dat we de wijkagent erbij moesten halen)
Kunnen wij een hogere omheiningen afdwingen of gewoon langs onze kant zetten?

bedankt!

Bert Claes
Sint-niklaas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 mei 2012 14:22

U kan, niet gemeenschappelijk, op uw terrein een omheining plaatsen met de maximale hoogte die de gemeente toelaat. U hoeft dan slechts een zeer korte afstand van de gemeenschappelijke lijn af te blijven. (ie. 1 tot 5 cm.) Als de buur besluit haar grondniveau te veranderen is zij degene die verantwoordelijk is voor de wijziging en niet u...

claesbert
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 mei 2012 16:16

dankjewel Vandebos! Dit klinkt alvast geweldig!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 29 mei 2012 16:19

Raadpleeg het gemeentelijk politiereglement om de exact toegelaten hoogte en afstand van de nullijn in uw gemeente te kennen.

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 29 mei 2012 18:01

Afgraven van een tuin ...is bodemwijziging? Is de gemeente daarvan op de hoogte??

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 29 mei 2012 20:57

Hopelijk gaat die mevrouw binnenkort niet klagen over wateroverlast in haar tuin veroorzakt door haar buren.....
Dergelijke niveauwijzigingen kunnen niet zomaar naar eiegen goeddunken worden uitgevoerd!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 29 mei 2012 23:44

PS hoe wordt de tuinmuur nu ondersteund. Is dat een gemene muur?
Wat mij betreft direct naar de gemeente gaan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”