Muur plaatsen voor ramen

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

Muur plaatsen voor ramen

#1 , 24 mei 2012 22:05

Beste leden,

ik zit met volgend probleem.

Ik heb een woning in Landen gekocht waar in een zijmuur (deze muur is niet gemeen, ligt op mijn perceel) een raam is, dit raam is opgenomen in mijn koopakte als zijnde licht en geen zicht en zou dus mogen blijven.

Nu is de naastliggende grond verkocht en gaat de nieuwe eigenaar een muur metsen tegen mijn zijmuur op. Wat dus betekend dat ik geen licht meer zal hebben in die ruimte.

Volgens hem kan dit zo maar.

Klopt dit?

Een tweede probleem dat zich ook nog stelt is dat er een stuk van mijn muur op zijn bouwgrond staat (dit was vroeger een doorgang die later werd dicht gemetst) Deze muur wil hij afbreken, waardoor ik dan plots een opening in mijn gevel zou hebben !

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook even heb zitten zoeken op het internet, en dat ik uitkom op een erfdienstbaarheid aangezien (en dit zou toch belangrijk kunnen zijn) de grond van de buurman en mijn grond (woning) zijn vroeger van dezelfde eigenaar (huisvader) geweest. Volgens wat ik gelezen heb zou dit wel eens van groot belang kunnen zijn.

Iemand die me hier raad in kan geven?

Dit heb ik teruggevonden:
Art.692.Bestemming door de huisvader geldt als titel ten aanzien van voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden. Art.693.Bestemming door de huisvader is slechts aanwezig wanneer bewezen is dat twee thans van elkaar gescheiden erven aan dezelfde eigenaar hebben toebehoord en dat deze de zaken gesteld heeft in de toestand waaruit de erfdienstbaarheid voortvloeit.
Een voortdurende en zichtbare erfdienstbaarheid krachtens bestemming door de huisvader. De eigenaar van het lijdend erf kan deze erfdienstbaarheid niet aantasten ten nadele van het heersend erf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 mei 2012 22:27

Je zal ten eerste bezwaar dienen in te brengen tegen de bouwplannen van de buur. Hiervoor kan je terecht op de gemeente.

http://www.landen.be/fb111hevb529klq1wlo166.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;, neem een kopie van je aankoopakte mee.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 24 mei 2012 22:31

Hoelang geleden werd die muur gebouwd? 30 jaar?

Reclame

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 24 mei 2012 22:42

In de akte staat dat de woning dateert van meer dan 30 jaar geleden (binnen de familie gebleven), de juiste datum van die bepaalde muur kan ik niet zeggen. Overgeschreven op de kinderen in een hypotheekkantoor in 1986.

Kan ik nog bezwaar indienen? hij is reeds begonnen met bouwen, ik ben indertijd de plannen gaan bekijken op de gemeente, daar hebben ze mij gezegd dat er draad met haag zou komen (dit was geen probleem voor mij aangezien dit geen muur is even hoog als mijn muur en lichtdoorlatend.

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 24 mei 2012 22:50

In de akte staat: Voormeld goed was oorspronkelijk eigen aan de huwgemeenschap van Jans A. en Nijs B. sedert meer dan dertig jaar voor heden. Bij akte verleden voor notaris x te Landen op 10/08/1986 werd het goed verkocht aan de kinderen. enz...

Ook staat er in de akte:

De verkoper verklaart dat het venster welke thans niet transparant zijn en niet opengemaakt kunnen worden (het zijn dus lichten, geen zichten) en zich bevinden op de scheidingslijn kunnen behouden blijven in hun huidige toestand, aangezien deze een bestemming uitmaken door bestemming van de huisvader.

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 28 mei 2012 21:47

Ik was eens raad gaan vragen bij een justitiehuis, :roll: amai amai, die weten helemaal van niks.
Ik krijg meer info en beter info hier op het forum :lol: :wink:

Dat is dus ook geen oplossing.

Ondertussen een expert gesproken, die zei me dat als ze aan een muur beginnen terwijl op de gemeente een haag voorzien is ik de werken dmv en deurwaarder moet laten stillegen met een dwangsom per dag dat ze toch door doen.

Wat denken jullie ?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 28 mei 2012 22:03

Niet alleen een deurwaarder ook de politie. Alle officieren van (gerechtelijke) politie zijn bevoegd. De term gerechtelijke politie is een bevoegdheid in het kort bij heterdaad hebben dragers van die bevoegdheid dezelfde bevoegdheid als een onderzoeksrechter. Dus zijn ze bevoegd bij heterdaad iemand te arresteren, werken stil te leggen, beslag te leggen en binnen te dringen op bepaalde plaatsen ZONDER in bezit te zijn van een bevelschrift.
Zorg dat de politie komt samen met de stedenbouwkundige dienst van de gemeente.

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 30 mei 2012 20:42

Ok dit heb ik ook vernomen via het registratiekantoor. De lokale politie moet hier inderdaad de werken stoppen. De eigenaar is in bouwovertreding. Hij zou dan een nieuwe aanvraag moeten indienen bij de gemeente waarop ik dan bezwaar kan aantekenen.

Zo ver zijn we al (gelukkig)

Ik wou al zeggen ik zie het licht niet meer door de bomen maar dat zal dus door de muur komen :-)

Weet er iemand hoe het eigenlijk zit met de niet transparante ramen in mijn muur (dewelke vermeld zijn in mijn koopakte) ?
Mag hij hier ook zomaar een muur voor optrekken waardoor ik geen licht meer binnenkrijg?

Volgens het registratiekantoor heeft zulk probleem niets met erfdienstbaarheden te maken heb ik vandaag vernomen? (terwijl het zo wel opgesteld is in mijn koopakte)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”