Niet akkoord gang van zaken van algemene vergadering!

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

Niet akkoord gang van zaken van algemene vergadering!

#1 , 23 mei 2012 22:43

Beste,

Korte situatie schets Ik deel een gebouw met 3 eigenaren, 2 kavels zijn van een vennootschap en 1 prive (het mijn). Ik heb 70/150 en de 2 andere kavels zijn samen 80/150.

Nu willen de andere 2 eigenaars samen met een ander gebouw (andere VME) een nieuwe syndicus aanstellen. Ik zie hier niet de voordelen van...

Nu was er maandag ll een vergadering met de nieuwe syndicus en dit samen met de VME van het andere gebouwen ( 4 extra personen)

Bij het begin van de vergadering bleek al het volgende:
- De andere VME had vooraf een Agenda gekregen, onze VME niet
- Tijdens vergadering werden steeds nieuwe extra bedragen genoemd, verkeerde berekening gemaakt,
(na heel veel verwarring want voor iedereen was het een andere berekening) bleek plots dat mijn jaarlijkse kosten zouden gaan stijgen van 500 euro naar +/-2000 euro per jaar. Beheerders kosten voor de nieuwe syndicus, verzekering, water,…. (Dus geen herstellingen werken of provisie inbegrepen) Hierop heb ik onmiddellijk duidelijk stop gezegt met reden dat dit voor mij haalbaar is. Hierop is rumoer onstaan en hebben de andere leden van mijn VME en die van de andere VME tegen mij gespannen en heb ik verder mijn mond gehouden.
- Er is geen formele stemming geweest


Mijn vragen:
- Kan ik nu na 3 dagen nog protest aantekenen? Ik voel me benadeeld doordat ik vooraf geen agenda had en geen berekeningen kon maken. Ik ben gaan opzoeken en op de correspondentie (e-mail om dag en datum te regelen) staat duidelijk “InfoSessie”
- Ik voel me ook overdonderd door de aanwezigheid van 4 extra mensen die niets met ons gebouw te maken hebben, maar wel hun eigen keuze willen doorduwen. Kan ik dit weigeren ook al heb ik een minderheid in eigen VME
- Mijn kritiek had men geen oren naar aangezien de 2 vennootschappen van mijn VME, meerderheid hebben. Kunnen zij idd beslissingen door duwen die financieel voor mij niet haalbaar zijn?
- Een voorbeeld van discussie. Als er een en lamp in de gemeenschappelijke hal stuk is willen de vennootschappen gewoon de syndicus kunnen bellen, die stapt in zijn auto voor 2 uur vervangt lampje. Kostprijs minimaal 100 euro per stuk. Volgens de syndicus kan hij zo een vraag niet weigeren . En ik wil er duidelijk geen ‘lopende rekening’ van maken.
- Dient er geen formele stemming te zijn van agenda punten. Met duidelijk de vraag wie is voor en wie is tegen? Dit is op geen enkel punt gebeurd….
- Is een kost van 164 euro per maand voor 1 appartement een normaal bedrag voor een gebouw zonder lift, met 1 gezamelijk trap en deur. Dit is zelfs exclusief onderhoud, want de enige toegeving die gekregen heb is dat ik door zelf hal de kuisen 2 keer maand ik niet moet bijdragen in de kosten van de kuisfirma van de vennootschappen (die ook de burelen kuisen). Ook een is hier geen provisie inbegrepen.

Cas.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 23 mei 2012 23:01

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21331" onclick="window.open(this.href);return false;
dit al eens lezen aub

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 24 mei 2012 07:41

Een van de constituerende elementen van een VME is een basisakte. Ik ga ervan uit dat er één basisakte is, die enkel handelt over de 3 appartementen. Zo neen, over hoeveel blokken gaat het die dezelfde basisakte hebben?
Is de tweede "80/150" ME van uw VME ook ME bij de andere VME? Heeft het geheel 20 appartementen of minder?

Het is theoretisch mogelijk twee VME te fusioneren, maar dat vereist:
- het gemotiveerd vaststellen van de gemeenschappelijke band van het onroerend goed, plus een concreet voorstel tot verdeling van de aandelen, de regeling van de vereffening, ...
- een unaniem akkoord van elke ME van elke VME tot ontbinding van de VME, telkens tijdens in een afzonderlijke AV, met de notulering ervan door de notaris (AV kan plaats hebben bij de notaris)
- het unaniem opstellen van een basisakte van de nieuwe VME (met de notulering ervan door de notaris )

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 25 mei 2012 09:10

“Art.577-6.§ 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu was er maandag ll een vergadering met de nieuwe syndicus en dit samen met de VME van het andere gebouwen ( 4 extra personen)’

Die samenkomst met vier vreemden kan niet gelden als ‘algemene vergadering‘ van uw VME.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”