eigendomsrechten

maverick5
Topic Starter
Berichten: 3

eigendomsrechten

#1 , 21 mei 2012 22:24

Ikzelf samen met mijn buur A hebben een oprit in één geheel, zonder afbaking.
Sinds kort is er een geschil ontstaan en mijn buur A beweert het grootste stuk te bezitten waardoor mijn oprit maar 2m zou zijn ipv de 5m die we nu gebruiken. Hij beweert dat ik bij de andere buur B moet gaan klagen dat daar mijn 3m extra ligt. tussen mij en buur B staat er reeds lang een scheidingsmuur. Buur Akomt opdraven met plannen van de jaren 1900 ... waar de oppervlakte op staan zoals hij beweerd.
Vraag 1 : is welke zijn de juiste oppervlakte, welke gelden nu? Die van kadaster,Moet ik daar te raden gaan?
Vraag 2 : mag hij zomaar een omheining gaan plaatsen, hoeveel van de scheidingslijn ?
Vraag 3 : hoeveel m doorgangsrecht heb ik hier ? Ik geraak dan nauwelijks mijn oprit opgedraaid, kan dat zomaar? Best politie erbij halen als hij eraan begint voor een proces verbaal?
Moest buur A gelijk hebben volgens zijn theorie, kan ik dan verhaal gaan halen bij buur B en zijn muur laten opbreken terwijl hij het huis zo gekocht heeft ?

Bedankt alvast voor jullie reakties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 mei 2012 23:05

Hoelang staat de muur van B er al? Indien meer dan 30 jaar, is het zijn eigendom geworden.

Daarnaast, A mag niet zomaar een muurtje zetten. Bij blijvende discussie, stel dan gezamelijk een landmeter aan. En mocht dit in uw nadeel uitdraaien, stel dan voor om het stuk dat u nodig heeft over te kopen.
Voor B geldt hetzelfde, indien nog geen 30 jaar gepasseerd.

Nog eens in volgorde van vragen:
1) Kadaster en akte moeten normaal samen alles beschrijven.
2)Omheining mag tegen de scheidingslijn.
3) Zoveel als nodig (maar dan ook niet meer). Nauwelijks uw oprit opraken kan voldoende zijn, dus geen doorgangsrecht dan.

maverick5
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 mei 2012 00:00

muur van B staat er ongeveer 15jaar , maar geplaatst door 3e eigenaar ervoor. Muur loopt uit tot aan zijn garage. Dus garage staat ook verkeerd .Kan ik dit laten rechtzetten dan ? Wie draait er op voor de verplaatsingskosten ?
Als ik het goed begrijp mag hij zijn omheiningsdraad(met palen, hoe hoog?)plaatsen tot tegen de scheidingslijn en niet 0,5m eraf. En ik moet maar zien dat ik mijn oprit met garage kan oprijden ongeacht de breedte die me rest.
nu politie laten vaststellen als hij eraan begint?

bedankt voor uw reaktie

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 mei 2012 08:29

Politie gaat zich onbevoegd verklaren, wegens burgerlijke zaak. Wat gaat een vaststelling van de politie trouwens voor meerwaarde vormen? Het is niet dat uw buurman die omheining gaat kunnen verbergen, eenmaal geplaatst.

In de veronderstelling dat B verkeerd geplaatste garage en muur heeft: indien garage en muur niet of moeilijk te verplaatsen zijn, kan u B voorstellen uw grond over te kopen (eventueel vordering bij het vredegerecht). Landmeter zal waarschijnlijk nodig zijn (en bij vredegerecht aangesteld worden). B kan ook zelf zijn muur en garage verplaatsen, en uw grond in vroegere staat herstellen. Kosten zijn dus allemaal voor B.

Omgekeerd kan u ook van A grond overkopen (als hij gelijk heeft), of een vordering voor het vredegerecht starten (als u meent gelijk te hebben).

maverick5
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 mei 2012 23:55

ik heb gehoord dat a niet zomaar met de natte vinger mag gaan meten en ongeveer zijm draad gaan zetten moet hij een lamdmeter raadplegen, kan ik dat eisen? Mogelijk is er een doorgangsrecht van toepassing.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 23 mei 2012 06:37

Men mag inderdaad niet zomaar een draad zetten, maar als men dat doet zonder dat iemand hierop reageert...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”